Stor knöl på bringan! Hjälp snabbt!

E

emmie_f

Hej!
Ikväll så ringde dom ifrån stallet och sa att min häst var sjuk. Han ville knappt gå in från hagen. Åkte upp och började kolla igenom honom. Då har han som en stor vätskeknöl på vänster sida av bringan. Ringde veterinär men han sa att jag skulle avvakta tills imorgon. Han har jätteont när man rör vid knölen men han äter och verkar ändå rätt så pigg. Han har 39 i temp. Är det någon som har varit om liknades händelse eller kanske har någon vetskap om vad det kan vara? Såg inga "huggmärken" eller sår på knölen. TACKSAM över svar

Sv: Stor knöl på bringan! Hjälp snabbt!

Det låter som en spark med efterföljande blödning som samlas under huden. Dock känns det knepigt att vet inte ville komma ut, han kan ju ha brutit något när han blev sparkad...
Hade en häst på ridskolan som fick typ bogbladet eller liknande avsparkat, han kunde gå och allt, men vid närmare undersökning visade det sig att det var ett benbrott...
Hur ser han ut idag?

Sv: Stor knöl på bringan! Hjälp snabbt!

Hej!
jo nu har vet äntligen varit ute till min kära pålle och han kunde konstatera att det var en spark han had fått. Hade han inne över natten och dagen därpå så såg det värre ut. Sen vart vet försenad i 5 timmar så han fick stå inne halva dagen med =( Släppte sedan ut honom i hagen och skulle kyla bulan med is. Var uppe nu ikväll igen och bulan hade gåt ner 2/3 av sin storlek och han var glad och uppåt igen... vet trodde den skulle gå bort inom en vecka. =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 748
Hundhälsa Hej! Förra söndagen ”insjuknade” hund nr 1 i diarré, fortsatte enda tills på onsdag då vi såg en liten förbättring. På onsdagen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
14 443
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819
Hästvård Hej! När jag promenerade hem med hästen efter gårdagens dressyrträning, gick jag och klappade och kliade på henne som jag brukar. När...
Svar
11
· Visningar
2 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka