Stor kanin och marsvin

J

JennyK

Jag ska få en belgisk jättekanin som jag hade tänkt skulle dela box med mitt marsvin. Det är honor båda två och kaninen är ju en bäbis när den kommer, så dom är ju nästan i samma storlek då. Marsvinet är ett år. Är det en bra idé? Jag har nämligen nyss flyttat ut marsvinet i lagår´n och vill ju att hon ska få sällskap.

Det är ingen bra ide´. När den belgiska jätten är vuxen är den ju enormt mycket större än marsvinet och kan skada det. Köp hellre ett marsvin som kompis till det du har.

Jag har aldrig känt någon som haft kanin+marsvin tillsammans och det har gått bra. Vet däremot tre person som det INTE gått bra för. Inget jag själv skulle göra för marsvinets skull även om båda djuren vill ha sällskap.

Har du kaninen i en ladugård? Vad är det för temperatur där? Marsvin ska ju inte vistas i temperaturer som avviker mkt från 20 grader dvs rumstemepratur. Just nu har jag en åttaveckors dvärgvädur tillsammans med ett fyraårigt marsvin i en kaninbur och det går fint.

Marsvin kan bo med små kaniner som dvärgvädur och hermelin, men belgisk jätte, nej. Jag skulle inte göra det! Kaninen kan skada marsvinet med tex sparkar.

Jag hade en dvärgkanin som var bästa kompis med mitt första marsvin. Dom gosade och kaninen tvättade svinet -dom delade dock inte bur utan var ute tillsammans varje dag.
Sen dog kaninen -99 och marsvinet blev ensamt (nä, då visste jag inte att det är en bra ide att ha svin tillsammans) Marsvinet Hubbe dog -02, samma dag som min kaninhona Bayleis :(
Nu har vi fyra svin och en kanin, men min puttkanin tycker marsvinen är skitjobbiga -dom klättrar på honom och springer efter honom och skriker -så kaninen brukar få ligga för sej själv när alla är ute.

Kan en liten kanin med, min dvärgkanin ställde sej på bakbenen och slog lille Hubbe i huvudet med frambenen första gången de träffades :crazy:
Sen fick Hubbe vara utan kaninkompis.
Poängen är att ibland går det, ibland inte.

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 961
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar