Stor häst - Liten i maten

I

Insanity

På söndag får jag hem en halvblodsvalack.
Han är stoor (över 175 cm) och just nu både smal och omusklad.

Som grädde på moset är han liten i maten och ganska så kräsen.
Müsli gillar han vet jag.

Lucern är inte nån favorit och jag undrar vad det finns för bra foder som är bra både för viktökning och muskelbyggning?

Mina andra tre går just nu bara på bete, och jag har ännu inte börjat stödfodra då de har bra gräs i massor och alla tre är ordentligt runda om magen.

När det börjar bli dags för hösilage kommer de ha fri tillgång till detta.

Sv: Stor häst - Liten i maten

Kolla med din veterinär om han/hon har några tips på extra foder tilskott..

När min häst stod på rehab.så ficvk hon ett extra tillskott som var som små små svarta plastkulor..dessa är special framtaget till hästar som tappat muskler och har svårt att lägga till hull..
Om jag inte minns helt fel hette det nått på Equiplas nått i den stilen..
Man ger det i kur o sen håller upp..
Det är dock mkt viktigt att hästen dricker i kombination med detta foder...
Men kolla upp det för det är väldigt effektivt o funkade på min pålla :)

Dodson & Horrell Build Up
Ett müslifoder som är muskel- och hulluppbyggande.
Funkade bra på min häst förut.

Okej.. jag kör bukeformuläret 1a då :angel:

Kolla tänderna... kanske han har ont? Kanske något problem med magen?

skulle i första hand kolla tänder och mask, skulle ge fri tillgång på grovfoder och kanske ge olja, ska vara bra för att få upp hästar i hull, gav själv krafft protein till min häst när han hade proteinbrist han tyckte inte heller om lusern. Det har ju ett proteinvärde på 330 g SmRp/kg så man behöver inte ge så mkt, soja har ju oxå högt värde ligger nog runt 400g SmRp /kg , men är typ högsta rekommenderad giva 100 g/100 kg häst /dag.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 460
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?