Stor eller liten shettis till körning?

T

Tjalfe

Nu har jag banne mej bestämt mej för att jag ska hålla mej till körning och framför allt shettisar ett tag fram över! Har blivit rädd för alla stora hästar!
Ska självklart skaffa på mej lite mer kunskap om körning först(många utav er har ju redan märkt hur lite jag kan;))
Men nu funderar jag på vilken typ av shettis som är bäst. Det finns ju allt från 85cm:are upp till 110cm:are. Hur är skillnaden att köra dom? Hur mycket kan man tänka sej att en liten plutt på 85cm kan dra jämfört med en bamsing på 110cm? Beror ju självklart på hur dom är byggda, men på ett ungefär?
För mej spelar det ju egentligen ingen roll då jag är väldigt liten, men är ju trevligt om man kan ta sej en ordentlig tur ibland och ha med sej kompis/kille. Utan att behöva vara orolig för att hästen får dra för mycke.
Hade tänkt mej en på ca 90 cm. Liten, charmig och söt:love:
har redan en bamsing på 110cm(som tyvärr är omöjlig att köra) så skulle vara roligare med en mindre den här gången.
Vad tycker ni?

Sv: Stor eller liten shettis till körning?

Nu kan jag typ ingenting om körning :eek: men jag skulle iallafall tro att indivden spelar större roll än storleken på hästen. Shettisar är starka små hästar :D
// Lena

Ska du tävla rekommenderar jag så stort som möjligt. Mera steg i en sån vilket ger fler dressyrpoäng och sen går det lite mera vägvinnande.

Jag kommer så småningom att ha både och! Jag säger dock: Aldrig mer en mini. De går så j-kla sakta. Tack och lov verkar min unghäst bli en bamseshettis.

Så stor A-ponny som möjligt skulle jag satsa på, alltså strax under 107 cm. I alla fall om du tänkt tävla. Tävlar du en på 110 måste den gå på B-ponnytempo i maraton vilket kan vara tufft. Men framför allt bra huvud och över metern i alla fall. Är den bara hffsat tränad ska den kunna dra två pers om du kör med lätt rockard.

Skulle rekommendera en maxad, dvs 105-107 cm, lite elegantare utan att vara för lätt och med bra steg, ett måste om man ska tävla körning.

kan inte så mkt heller än, men har en "bamsing" på 113 cm och hon drar lätt både mig, min kille och våra två barn (4 år resp 3 månader) o verkar inte bli särskilt trött av det...

Har 2 stycken shettisar.Stoet är 97 i mkh och vallacken 105. Och man känner att man har lite "mer" framför vagnen med vallacken.Jag föredrar att köra med lite större/högre shettisar. Inget illa om de mindre för shettisars mentalitet över lag är :love: .
Men att det känns "bättre" med högre framför vagn kommer jag inte ifrån ändå.

Mitt råd är att inte köpa en för liten om du vill ha någon kompis med dig i vagnen. Mina är 97 cm (hoppas jag) och den andra slutmätt till 98,5 och min plan är att köra dem som par. Jag körde enbett med den sistnämnda härom dagen och tog med min sambo på rockarden (totalvikt vagn, kusk, groom ca 180 kg) och då var hon uppe i över 200 i puls i brantare uppförsbackar. Tilläggas bör att hon tränas för tävling och verkligen är en arbetsmyra som själv bjuder till galopp i backarna. För vardagskörning är inte denna arbetspuls att rekommendera. Givetvis kommer de inte så högt i puls om man kör på plan mark, men köp en större så orkar den mer är mitt tips!

kl*

Har varit och kollat på körtävling idag och har blivit ännu mer sugen på att börja köra.

När jag pratade med folk där så tyckte dom att jag skulle ta hjälp av någon duktig och köra in den ponnyn jag redan har då hon är som gjord för det(bokstavligt talat).
Ponnyn har alltså blivit rejält skrämd för ca 5 år sen. Jag var inte så gammal då och fick hjälp utav en som sa sej kunna det här med inkörning. Han spände fast en jätte stor skakla på ena sidan i selen och började leda henne(utan några som helst förberedelser). Skakeln släppade ju i backen och slog mot lilltjejens ben så att hon blev livrädd. Hon skenade iväg med skakeln hängandes efter sej som slog mot benet. Hon stannade inte fören hon fastnade i ett staket:eek: :cry: Hon var förstörd i flera dagar...
På senare tid har jag dock försökt börjat träna bort den rädslan hon har för att det ska hända nått med hennes bakben. Jag har berört henne mycket där och nu har vi t.o.m kommit så långt att jag kan dra en töm runt rumpan på henne utan att hon bryr sej speciellt mycke när vi tömkör, och det har faktiskt inte tagit så jätte lång tid:).. Har tömkört en hel del nu och det funkar super!
vad tror ni, är det värt ett försök?
Och vart får man isåfall lättast tag på en duktig "inkörare"?

Är ju min högsta dröm att få hnene inkörd så att jag kan motionera henne ordentligt.

Senast ändrad av en moderator:

En häst/ponny som blivit rejält skrämd går att komma tillrätta med, men det kan ta sin tid. Vet av egen erfarenhet. När min shettis var 4 år var han först med om en olycka där vagnen välte och jag och min dotter föll ur vagnen och han skenade runt själv med vagnen i skogen en timme innan grannar fick fatt i honom (jag var på akuten med min dotter). Ingen vet vad som hänt honom under den timmen men hjulaxeln var böjd så att ena hjulet pekade helt snett och däckeln var skavd uppe vid ryggen :eek: Efter detta gick det faktiskt att köra tämligen normalt. Vet tog bort vargtänderna några veckor senare och jag körde på som vanligt tills vi körde genom en lerpöl så att det smattrade om hjulen. Han blev rädd och stack iväg, jag tog i tömmarna och då föll han i sken, sparkade bakut och fick över ena bakbenet över skakeln. Jag fick styra in i ett staket för att få stopp på honom. Jag försökte få benet över skakeln, men det var inte det lättaste. Man såg paniken i hans ögon. Till slut "gav han upp" och la sig ner på sidan och blundade :eek: och då kunde jag snabbt knäppa loss honom från selen. Det visade sig när vet var ute igen att en av vargtänderna hade gått av och tandsplitter satt kvar i munnen, vilket gjorde att det gjorde jätteont i munnen när jag tog hårt i tömmen.

Jag var skiträdd när jag sedan satte honom i vagn igen (med slgrem)och han var jäkligt rädd de närmaste månaderna för allt som lät läskigt bakom honom eller om vagnen hoppade till det minsta. Han gick några småtävlingar ändå och stack flera gånger i maratonmomentet samt sparkade bakut allt vad han kunde. Groomen fick hjälpa mig att dra i tömmarna för jag klarade inte att hålla honom själv. Hade han varit en stor häst hade jag ALDRIG kört honom igen, men vad gör man med en shettis som man inte kan köra? Så jag kämpade vidare. Ett år senare vann han dressyr i Lätt klass och vågade galoppera med vagnen på precisionsbana om den var slät så att vagnen rullade jämnt. Nu, ytterligare ett år senare, vågar han galoppera ca 100 m i skogen trots att vagnen hoppar till. Han kan fortfarande sparka bakut om han tycker att jag driver för hårt, men inte av den kalibern han visat tidigare.

Så det går, men som sagt får man ha en ängels tålamod och ge dem tid och försöka vara lugn själv. I år ska han starta Reg Lätt klass för att kvala till Msv och så ska han sättas i par med min andra shettis. Målet är att starta SM med dem i par.

Lycka till med din häst, låt det ta tid och ta hjälp om du känner dig osäker av någon lugn och erfaren kusk.

Liknande trådar

Körning Hjälp mig att lista för och nackdelar. Jag är på g att köpa en körhäst, har redan en ridhäst och den nya ska vara främst till körning...
2
Svar
27
· Visningar
3 381
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt på ett par år åtminstone men jag är lite otålig så vill gärna börja planerandet redan...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Ichigo
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Skola & Jobb Jag är verkligen inte bra på att ta stora beslut, jag velar fram och tillbaka så att jag håller på att bli tokig på mej själv! :crazy...
Svar
6
· Visningar
1 717
Senast: Elektronen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama