Sv: stor buk!!
till dig!
Äh alla gör vi missar med foder nångång, ingen föd fullärd vetdu
Gud så min häst såg ut en period när jag precis började intressera mig för foder, men gjorde några grova missar. Jag fixerade mig så vid kvoten och det rekommenderade MJ-intaget enligt tabellerna, att jag inte vågade ge så mkt av höet som hade kvot på typ 8, vilket resulterade i att hon blev för smal istället, för hon fick i sig för lite näring totalt
Ja gud! Det är fasen inte lätt! (då hade jag tyvärr inte upptäckt buke än
)
hihi ja din häst kommer få en tidig julafton nu när matte börjar öka maten!
Ett tips bara, alla hästar tål inte soja. Lusern som är ett slags gräs är en mkt mer naturlig proteinkälla för hästens kropp än soja, som hästen inte normalt äter. Därför finns det en maxgiva på soja, du kan alltså inte ge hur mkt som helst och man måste vänja in soja lååååångsamt som sjutton, lite i taget. Jag tror att maxgivan är 100 g per 100 kg häst. Men prova du, det behöver inte alls vara så att hästen din reagerar på sojan. Men värt att tänka på.
Det finns också ett proteinrikt foder från krafft som just "krafft Protein" som vad jag minns är baserat på potatisprotein som ska vara ett skonsamt protein för hästen. Det innehåller 330 gram protein /kilo och 12 MJ / kg. OJ såg ju nu att du redan pratat om just detta foder!
Jag har inte provat det själv, jag ger lusern, men det låter som ett bra foder, som man förhoppningsvis inte behöver ge så mkt av heller för att få upp proteinet.
Om man provräknar;
säg att du skulle ge 10 kg hö, det ger din häst näringen;
96 MJ och 360 Smrp
det ger kvoten 3,75, vilket ju är för lågt. (360/96= 3,75)
Säg att du lägger till 1,5 kg lusern som du skrev tidigare;
jag tror att lusernen innehåller ca 9 Mj och 110 smrp (smältbart råprotein är det du ska kolla på)
blir det 96 MJ + 13,5 = 109,5 MJ
360 smrp + 165 = 525 SMRP
kvot: 525/ 109 =
4,8
Nu är det inte decimalerna som är det viktiga utan ungefär vart kvoten hamnar. Du ser nog att om du ska ge lusernpellets får du ge många kilon, du behöver ett foder med ännu mer protein per energi.
MEN jag har en viktig fråga innan du börjar räkna för mkt!
Är du helt säker på att ditt hö innehåller 9,6 MJ
per kilo foder och 36 gram smältbart råprotein per kilo foder?? Kolla det igen, för energin är verkligen hög.... Det finns ofta värden angett både i per kilo foder och per kg ts på en analys.
Jag kan hjälpa dig lite mer om du kollar detta en gång till
För att illustrera mitt ex kan jag bara visa om du tar 1,5 kg krafft protein istället för lusern;
krafft protein innehåller 12 MJ och 330 smrp
då blir det sammanlagt 114 MJ och 855 smrp ger kvoten
7,5
Skillnad!
sådär hög behöver ju inte kvoten vara! men du förstår kanske vad jag är ute efter? Skriver bara detta eftersom du nämnde att du tycker det är svårt att räkna på proteinet... å det är lite invecklat, det är det!
Sedan ska man ju räkna på mineralerna också, men en sak i taget