Stor-bal...snabbt svar!!

F

Felway

Hur stor kan en stor-bal hö på ca. 200 kg. vara? Någon som har erfarenhet av storbalar, hur att hantera osv... Tacksam för snabbt svar :bow:

Sv: Stor-bal...snabbt svar!!

Tja de hösilage-rundbalar vi hade förut vägde nog ca 200 kg och dom va ca 1,20 höga gissar jag på när de står upp.
Diametern hm 1,30 cirkus?

jättesvårt att säga.....

man klarade av att rulla dom själv om man har rätt teknik och om det är plant och friktionsfritt underlag, annars måste man va flera! beror ju på hur "blöta" dom är och därmed hur mkt dom väger.
lyfta dem gör man ju inte så lätt :cool:
det bästa är att ha en traktor med gripare framtill som kan köra in dem på logen eller var man nu förvarar dem.

Glömde skriva att det är fyrkantsbalar det handlar om! Traktor som kan lyfta finns, men skulle man få in balarna genom en dörr på ca. 1,2m.?:crazy: Det är de som är frågan, dörren till hö-förrådet är,tyvärr,så pass "liten".

JAg har 220-kilos fyrkantsbalar o jag tror att de är 180*90*90... (Eller om det var halmbalarna som var det? ...o de är större. Kan oxå va så att höbalarna är 160*80*80) Men de går att släpa o rulla om man e två, så du kanske kan dra in dem för hand?

Okej, tack för ditt svar! Då går de nog att få in! Är de jobbiga att "hantera" (typ stora "kakor")?

När de väl är på plats tycker jag inte att de är svårhanterade! Vårt hö är rätt torrt (87,7% ts) så det faller isär lätt och är lätt att få i påsarna o lätt att "pytsa ut" i hagen.

Ska flytta min häst o pratade just med killen som kommer med halmen till oss, så han ska hjälpa mig köra över dem till nya stället...det är ju inte som att man bara slänger in dem i bilen/transporten o åker iväg..!:smirk:

Okej, höt jag funderar på är också rätt torrt.
Självklart är de väl mer praktiskt med småbal, men när de inte finns så måste man köpa större... Hellre de en att köpa silage!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
518
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 268
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama