Stor 2.5 åring

LillaMusse

Trådstartare
Hej!
Jag har en unghäst på 2.5 och han känns stoor för sin ålder, ca 164:D
Hans mamma är 168 och hans pappa är 170 så han borde ju bli runt 170 men det känns som han kommer bli större;) han börjar komma ur en växtperiod och då växte han som in i helvete! Vi köpte honom som ca 157 i börja av oktober... (Han kommer nog växa någon cm till i den här växtperioden och ser inte klar ut i kroppen men börjar bli bättre)
Min fråga är, kommer han bli stor och typ 170+ eller bli klar tidigt?
Han är e de la Gardie ue tallium xx om ni undrar!;)
Hoppas på lite intressanta svar!:rofl:
 
Sv: Stor 2.5 åring

Det känns inte direkt överdrivet stort för att vara 2,5. Vårt 2,5 åriga ungsto är oxå 164 cm nu och en annan 2,5 årig hingst i stallet ligger oxå därikring.
 
Sv: Stor 2.5 åring

Det känns lite stort med tanke på vad uppfödarna sa "han kommer troligtvis växa någon cm till" :rofl:
Men det kan vara att det känns stort för mig för min andra unghäst växte 10 cm från fyra års ålder ;)
Hur stora är ditt stos föräldrar? (Jättenyfiken på allt om växtperioder:))
 
Sv: Stor 2.5 åring

Jag tycker inte heller det är så där väldigt stort. Jag har en på 2,5 som är 168 idag men en mamma på 164 och en pappa på 169. Jag tror han kommer att bli strax över 170. Vilket är betydligt lägre än mammans bröder.
 
Sv: Stor 2.5 åring

Oj vad intressant!
Undrade lite för jag ändats är van vid unghästar som växer sent:D men man lär sig varje dag!
Undrade mest för min mammas gamla häst var som han är nu och blev 174cm :D
 
Sv: Stor 2.5 åring

De växer så sjukt olika. Hade en unghingst som var 168 som 2,5 åring. Blev 170.
 
Sv: Stor 2.5 åring

Det är svårt med hur stora de blir....

Vi sålde ett föl (SWB) som var 164 cm innan betet som åring, och var 180 cm på 3-årstestet. Vet inte hur stor han blev men mamman var 168 cm och pappan var 167cm.

Sedan hade vi en morgan som var 150 som 3-åring och växte (mellan 5-6 år) till 158.
En annan morgan vi hade var 152 som 2-åring och hon blev inte en cm större.

Det stoet vi har nu (morgan) var 142 som 2-åring och är nu (som nybliven 4-åring) 161-162 cm. Hon är mammans första föl, mamman är 156-157 och pappan var relativt liten (ca 151 ?).

Man vet aldrig hur det blir ;)
 
Sv: Stor 2.5 åring

Oj vad olika!
Ska kanske börja tänka på ett annat sätt än på mina "gamla" sentvuxna hästisar:D
Upptäckte nyligen att han har växt 22cm på 1.5 år typ:o hoppas det inte fortsätter i den takten:cautious: ;)
Han värkar åtminstone bli den perfekta hästen för mig i typ allt:) och så får jag höjden som en liten överraskning helt enkelt:D min tränare har ju sagt att vikt och balans mässigt kan jag rida allt från stor C ponny:D
supersöt och trevlig är han nu när växtvärken börjar försvinna:D
Kom gärna med fler oväntade växtperioder från era hästar, superintressant!
 
Sv: Stor 2.5 åring

Vår var runt 170+ som 2,5åring. I år blir han 5år och är nånstans mellan 175 och 180 :D
Mamma 169 och pappa 172..
 
Sv: Stor 2.5 åring

Min 2,5 åring är ca 171-172 cm :) Frieser/halvblod. Pappa 170, mamma 170 och morfar 172. Utöver det vet jag inte så mycket om storlek i stammen.

Tog hem henne i september, då 170 cm. Hon var 160 cm som 1 åring så hon har ju vuxit en del, främst över sommaren har jag förstått. Enligt "tattarmåttet" lär hon bli 175 cm. Hoppas inte på så mycket större, det räcker för mig ;)
 
Sv: Stor 2.5 åring

Ibland blir de inte större utan tvärtom ;)

Jag har en roligare variant, 172cm som knappt 2,5 åring (drogad inför röntgen så helt avslappnad och noggrant mätt vid tillfället med riktig måttstock)........... Nu som nybliven 5 åring är han tada 169cm ???
Den varianten trodde jag aldrig jag skulle få uppleva.

Han är en snackis numera det som har hänt mellan mätningarna är kastrering och uppenbarligen var det som att sticka hål på en ballong för han sjönk uppenbarligen ihop när hingstkralligheten lade sig.
 
Sv: Stor 2.5 åring

Vi visade en 2,5 års hingst för några år sedan och han mättes till 167 cm då och nu som vuxen är han 172 cm. Mamman är 172 cm och pappan runt 175 cm.
Vår nu nyblivna 2 åring (1,5 år) mäter 165 cm. Hans mamma är 165 cm och pappa 170 cm. Han måste väl bli större än så kan jag tro. Han är riktigt ranglig och långbent:)
 
Sv: Stor 2.5 åring

Mitt sto var 172 i Okt. o växte sedan med 1 cm hela vintern o var 180 på 3årsdagen i maj.
Blev till slut184 o när hon blev grövre o fick huvud i XL vet jag inte. Är proportionerlig. Ser inte så stor ut på håll.
Mamma o pappa ca. 168 helsyster 172.
 
Sv: Stor 2.5 åring

Haha hoppas inte heller på för stor;) men lite större hoppas jag på eftersom hans öron är som en tredjedel av huvudet och benen hur långa som helst, han växte till och med på benen nu i höstas |: men gullig är han när han stapplar fram på benen utan att riktigt veta vart de är;) förresten vad är "tattarmått":)
Har för mig att De la Gardie lämnar stort, någon som vet?
 
Senast ändrad:
Sv: Stor 2.5 åring

Lite långbent och gänglig med stora öron, låter som min det :p

1476358_10202359193037253_2135518905_n.jpg


Finns lite olika varianter att mäta tattarmåttet på. Vet inte riktigt vilken variant min är mätt med men det låter rimligt om man ser till hur stor hon är nu. Sedan stämmer det väl lite si och så där verkar det som och man ska mäta vid 1 eller 1,5 års ålder. Googla så hittar du säkert :)
 

Liknande trådar

Äldre Jag har en del småkrediter osv, och nu har jag helt plötsligt förvandlas till en "spara" istället för en "slösa". Jag har mått jätte...
2
Svar
23
· Visningar
2 548
Senast: sjoberga
·
Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 347
Senast: Equilina
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 652
Senast: anhe
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 227
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp