Stoppning sadlar

super

Trådstartare
Hur har det fungerat för er när ni stoppat sadlar? Har det alltid blivit bra? Om det inte blivit bra hur många gånger får sadelmakaren på sig och när tycker ni det är ok att sadelmakaren tar mer betalt?

Jag trodde att när man köper en tjänst där sadelmakaren sett hästen och stoppat sadeln efter hästen men där det inte blivit bra att det är upp till sadelmakaren att fixa det? Men jag kanske har fel?

Nu hände det aldrig med min fast den stoppades om flera gånger, men jag utgår ifrån att han hade gjort om det. Efter 15 år så vet man vad man får, och att man kunde säga att det känns inte bra. Saknar honom.

Ok, vad ville du uppnå och vad blev du besviken på. Jag är inte ute efter att leta fel utan mer intresserad av sadel inpassning och vad man kan göra. Har gått en kort kurs i sadelomstoppning och blev verkligen förvånad över hur fyllningen kan se ut i olika sadlar. Samt hur undersidan på sadeln kan se ut. Antingen så gjordes inte jobbet tillfredsställande utifrån vad du ville uppnå. Är sadeln i behov av helomstoppning eller helt enkelt inte gick att göra ett fullgott jobb på. Men det ska den som utför jobbet berätta i så fall.

Min sadelmakare stoppar på plats och kontrollerar sadeln på stående och riden häst så jag har aldrig haft det problemet.

Om sadeln inte är rätt för hästen från början kan ingen stoppning rädda den. Så om det inte blir bra skulle jag tro att sadelmänniskan inte kan tillräckligt om inpassning.

Jag skulle nog be om ett gratis försök till, sedan acceptera att personen i fråga är för dålig och byta både hen och sadeln.

Var det hel omstoppning eller bara påfyllning
Justering/påfyllnad
Ok, vad ville du uppnå och vad blev du besviken på. Jag är inte ute efter att leta fel utan mer intresserad av sadel inpassning och vad man kan göra. Har gått en kort kurs i sadelomstoppning och blev verkligen förvånad över hur fyllningen kan se ut i olika sadlar. Samt hur undersidan på sadeln kan se ut. Antingen så gjordes inte jobbet tillfredsställande utifrån vad du ville uppnå. Är sadeln i behov av helomstoppning eller helt enkelt inte gick att göra ett fullgott jobb på. Men det ska den som utför jobbet berätta i så fall.

Sadeln är bara fyra månader gammal så borde inte behövas en helomstoppning! Nu korrigerade sadelmakaren efter mina önskemål och det blev som tur är jätte bra!

Jag blev bara förvånad över att det antyddes att det skulle kosta mer om det inte blev bra nu heller så ville mest kolla andras erfarenheter. Har i många år haft luftstoppade sadlar så har inte behövt använda sadelmakare så är ringrostig..🙈

Min sadelmakare stoppar på plats och kontrollerar sadeln på stående och riden häst så jag har aldrig haft det problemet.

Om sadeln inte är rätt för hästen från början kan ingen stoppning rädda den. Så om det inte blir bra skulle jag tro att sadelmänniskan inte kan tillräckligt om inpassning.

Jag skulle nog be om ett gratis försök till, sedan acceptera att personen i fråga är för dålig och byta både hen och sadeln.
Jag provred både före och efter stoppningen och hästen kändes ok. Sadeln låg lite uppepå efter stoppningen men sadelmakaren trodde den skulle sätta sig, vilket den inte gjorde utan gled runt och gav lite skav baktill. Nu blev sadeln korrigerad efter mina önskemål och det blev jätte bra!
Vi har provat det mesta som finns på marknaden och hästen har dissat allt utom denna sadel så inte aktuellt att byta!!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 565
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka