stoppgjord på tävling?

B

BeastieBabe

får man ha det eller ska man låta sadeln halka fram? vad är bäst eller godkänt rättare sagt?

Sv: stoppgjord på tävling?

Jag vet inte hur det är nu för tiden (låter som om jag är jätte gammal)
Men jag vet att en av mina kompisar hade det på sin häst. (hon tävlade La/msv på stor häst)

Men jag vet åxå att det finns nån slags vojlock/schabrak med inbyggt "manke", det är som en plast bit längst fram...
Hade det på en arab jag red, för att förhindra att sadeln skulle glida fram.

Varför inte lägga på en svanskappa? En stoppgjord kan verkligen inte vara bekväm för hästen. Eller investera i en ny sadel. Slopa stoppgjorden.

för häst får man tävla med förgjord, på ponny får man även ha svanskappa om sadeln åker fram

tant agda skrev:
för häst får man tävla med förgjord, på ponny får man även ha svanskappa om sadeln åker fram

Får du ha svanskappa i dressyren? 8kanske inte hör hit om trådkaparen vill tävla hoppning)
Jag är osäker men rätta mig om jag har fel!

Häst får ha förgjord. Det är bara ponny som får ha förbygel, brösta och svanskappa. Jag tycker dock att stora hästarna också borde få ha svanskappa, men men.

med svanskappa blir det ingen dressyr, då blir det snarare en flygade bockningsrepa rakt fram till domaren och upp i knäet.. det vinner man inget på..

och sadel finns inte för denna ponny för tillfället.. och du gav inget svar på min fårga för den va inte om jag skuklle ha svanskappa eller om jag skulle köpa ny sadel den var endast om man fick ha stoppgjord på dressyrtävling..

jag rider med svanskappa och tycker det fungerar bra, bara man inte spänner den för hårt. Mkt bättre än att låta sadeln kasa fram.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka