Stoppa mjölkproduktionen?

Skogstroll

Trådstartare
Går det att stoppa mjölkproduktionen hos ett digivande sto trots att hon förtfarande går med fölet vid sidan? (åring) Jag tänker på tex hormoner eller likn..??? har lite problem med att jag inte har möjlighet att sära på dom än dagtid (dom står isär på natten) Men stoet magrar för mycket! Hon var rejält överviktig i höstas så jag trodde det skulle räcka.Fick sen in lite akut hästar och hingstar så nu kan jag inte sära på dom dagtid i hagen förrän om ca en-en och en halv månad(platsbrist).Hon får såklart massor av kraftfoder och fri tillgång på hö.men det räcker inte..

Sv: Stoppa mjölkproduktionen?

Stopp-och-väx på tuttarna, så slutar fölet dia? :idea:
En bekant berättade att hon gjorde så när hon släppte ihop mor och dotter efter avvänjning, och fölet ville återuppta tuttandet, då blev det lite stopp-och-väx och sedan slutade hon med det!

vilken bra idé! Men samtidigt så vill man ju inte att hon ska få mjölkstockning och hon producerar väldigt mycket mjölk!

Dela av hage borde kunna vara lätt att lösa.
Dra ner på stoets kraftfoder så sinar de fortare.

Ska fölet gå ensam då? eller ska jag släppa mitt stoföl med hingstarna?:angel:
Hon är jättemager-dra ner på krafft är inget alternativ..

Stoets mjölkproduktion avtar när avkomman slutar dia.
Det finns inget annat sätt.

Nej, inte med hingstar. Finns det inget annat alternativ får du väl helt enkelt ställa bort ungen ett par månader på annat stall. Eller skaffa sälskapshäst.

Ska fölet gå ensam då? eller ska jag släppa mitt stoföl med hingstarna?:angel:
Hon är jättemager-dra ner på krafft är inget alternativ..

Eller så får man ordna med andra alternativ, såsom annan kompis till sto fölet, att gå med morsan hela livet är ju knappast ett bra alternativ. Föl behöver likasinnade, skaffa en kompis.

Ett annat alternativ som är en nödlösning är att låta mor och dotter dela på tiden i hagen. D v s stoet halva dagen och fölet halva om du inte kan ge dem var sin hage.

Jo jag ska låna en annan ettåring första maj när hingstarna åker och därmed dela på dom helt och hållet.Men just nu har jag varken hagar eller sällskap så jag kan lösa det. Pratade med min vet om det och det fanns inget man kunde göra för att stoppa mjölken, fick bara för mig att det var som med människor-spruta som stoppade allt.Självklart ska hon inte gå med bara mamma hela livet.Men eftersom hon var så extremt välgödd så beräknade jag att dom skulle kunna gå ihop fram tills betet.Jag tycker kanske inte att det känns helt okay att släppa ut en 10 månaders fölunge själv i en hage när hon aldrig har gått ensam förut..eller? För mig är det inget alternativ att låsa in hästar ensamma i stallet halva dagen,speciellt inte en fölunge.Dessutom så jobbar jag ju heltid och är borta 7-17.

Men låt hyra in stofölet nån annanstans då. Eller är det heller inget alternativ?

Galastop fungerar men blir dyrt eftersom dosen per kg är samma som till hund. Att stoppa mjölkproduktionen utan att ta bort fölet är inget att rekomendera, stor risk för juverproblem.
PL

Jag har kollat runt men ingen kan ta emot förrän betet sätter igång.Och jag vill faktiskt inte köra hur långt som helst för sex veckor.
Ja jag har redan pratat med min vet om det och att sära dom är det bästa alternativet.
Min hjärna går på högvarv för hur 17 jag ska bära mig åt..suck..

Lite ot kanske, men har du någon bild på hur stoet ser ut nu?

Har du analys på höet? Vet du varför stoet inte behåller vikten?

Alltså, om du skulle sätta stopp-och-väx på tuttarna så lär fölet sluta dia helt. Precis som det skulle göra om du särade på dem.
I början lär hon ju fortsätta producera lite mjölk, men med stona här på gården så har det löst sig genom lite tuttmassage då de blivit spända, och då har det löst sig.
Om jag var du skulle jag samtidigt som stopp-och-väx-behandlingen även ta bort kraftfodret några dagar just för att bromsa upp mjölkproduktionen. När tuttarna lugnat sig kan du säkert börja ge kraftfoder igen. Det dör hon inte av, jag lovar!

Jag har bilder men kan tyvärr inte lägga in dom då jag inte har dator hemma utan bara på jobbet.Kan inte analysen utantill men hon har fri tillgång på hö och fri tillgång till lucern stråhackat på natten.Hon får även krafft groov 125, krafft sport, vetekli, olja,betfor. Tyvärr gick det såpass fort att jag inte hann reagera tillräckligt fort.Har tagit alla prover som kan tas på henne och hon är kärnfrisk(parasiter,virus,infektion borrelia,erlichia mm),dessutom är hon väldigt pigg och aktiv.Jag rider henne såklart inte sålänge hon är så mager.Man ser alla revben och ryggraden..hon har sjunkit in i rumpan. Ser ganska illa ut men hon verkar inte må det minsta dåligt.
Hon verkar ha tröttnat lite på krafftfodret just nu och därför började hon rata lucernet.jag tyckte det var viktigt att hon får i sig det och därför sänkte jag kraftfodret lite så hon äter lite mer lucern i alla fall.
Är det bra att ta stopp och väx på juvret när det egentligen är för naglar?

Får man fråga nyfiket varför du låtit ungen gå hos märren så länge?
Oavsett om du hastigt och lustigt fick hem extra hästar borde den ju avvants i höstas.

jag vänjer aldrig av fölungar vid fem månaders ålder.Denna är född i juni.Det bästa tycker jag är om mamman vänjer av själv som i det vilda.Funkar det så brukar jag vänta runt tio-elva månader och sen släppa på unghästbete.
Eftersom detta stoet var väldigt välgödd (fet) så såg jag ingen anledning att vänja av den tidigare. Sen magrade hon väldigt fort och då hade jag redan tagit in hingstarna på lösdriften och stallet var fullt.

Jag gillar din inställning med avvänjning! Men har du kontaktat en veterinär och hört vad h*n säger om situationen?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 310
Senast: Masse
·
Foder & Strö pga att stoet sinat och nu är sålt och kommer att åka i helgen behöver jag nu tips på hur jag ska göra med fölis.. fölis är strax...
Svar
13
· Visningar
2 560
Senast: wrangler
·
M
Foder & Strö I stallet står en islänning med föl (7mån) vid sidan ,idag har det diskuterats mat till henne,,, hon har mer el mindre fri tillgång till...
Svar
5
· Visningar
1 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar