Stopp i tunntarmen!

Jamtland

Trådstartare
Nytt rop på hjälp! Hästen jag skrev om igår har varit inne på klinik idag. Hon har stopp i tunntarmen enligt vet. Vet sa att det finns egentligen inte nått tt göra, men hästen har fått medicin och skickats hem för " en sista chans".

Någon som har någon koll på vad man kan göra?! Operation var uteslutet då det var för långt för hästen att transporteras. vI ska försöka oss på att akupressur behandla ikväll, men något annat?! Det är lindrigt sagt jävligt bråttom!

Jenny

ja j*vlar, nu brinner det i knutarna!

Jag antar att veterinären gått in i tarmen och försökt lösa det?

Och gett paraffin olja?

Har tarmen vridit sig också?

Eller hur sitter stoppet?

Oj, fy så hemskt!

Sade veterinären någonting om paraffinolja? Min har ju mkt lindrig form av något liknande (att matrester satt sig i blindtarmen) och då sa veterinären att man kunde ge det om inte vanlig lösande kost (betfor, linfrö, vetekli) hjälpte. Men det kanske inte går på er häst?

Håller tummarna för er!

/Majola

En rejäl omgång med Aloe Vera kanske?

Aloe Veran verkar rensande och balanserande på mag- och tarmsystemet.

Är du intresserad berättar jag gärna mer.

/Snorpan

Va!? En häst med misstänkt "stopp i tunntarmen" - avsåg veterinären alltså en omvridning!? I sådana fall brukar hästen plågas svårt och alternativet kan till sist stå mellan buköppning och avlivning. Det är knappast något som självläker. Eller avsågs en annan form av stopp? Vid förstoppningar (företrädesvis grovtarm) är behandlingen vätsketillförsel (dropp och via slang) samt motorikstimulerande medicinering, t ex B-vitamin intravenöst, och paraffin/glaubersalt via ovan nämnda slang.
Vid andra former av kolik kan kramplösande behövas.

Nä, något annat stopp måste ha avsetts? Vilka undersökningar gjordes? Hur mår hästen idag? Vilken medicin har den fått?

Veterinären har fösökt komma åt det från båda håll, men kommer inte dit. Vad vi vet så har tarmen inte vridit sej ( då borde hästen vara död nu tror jag).

Som jag har förstått det så sitter stoppet någonstans i tunntarmen, hästen har fått dropp osv.

Jenny

har hästen svullnat upp?

jag har själv varit med om hästar som lämnas med akut stopp/omvridning av veterinär i 3 dgr, innan avlivning skedde,
har även varit med om att i panik "pinna" en häst.

om det är en omvridning bör en operation ske, alt kanske man kan försöka vända på hästen, som man gör med kossor när magupphängningen hamnat fel?

Det här är en häst med en historia av foderstrupsföstoppningar. Så det dom gissar på (dom kan ju inte säga säkert) är att hon har typ foderstrupsföstoppning i tunntarmen. Jag ska prata mer med min vän strax och se vad mer som blev sagt, tänkte bara kasta ut frågan här först så ni kan börja fundera! :bow:

Jenny

aha, det var knivigt.

då vet jag inte vad som kan göras mer. Om veterinären har slangat hästen och allt.

tyvärr vet jag inte.

Kossor snurrar man på om de drabbats av en vänstersidig löpmagsförskjutning. Hästar saknar just den anatomiska detaljen och en tunntarm är inte möjlig att snurra rätt. Det behöver inte röra sig om en längsgående rotation (och dessutom vet man inte åt vilket håll vridningen i sådana fall skett) utan om en inkarceration, invagination, inknyckling i ett hål i tarmnätet mm mm, risken är alltså stor att göra saken än värre om man ger sig till att kasta hästen och välta den över rygg.

Det enda du kan göra i nuläget, eftersom hästen nyligen fått behandling, är att leda den i tiominuterspass och däremellan låta den vila. Mer dropp kommer att behövas, slanga ner vätska i en häst med misstänkt tarmvred är inte så bra.

aha! tack för informationen! Du verkar otroligt kunnig och erfaren, är du veterinär?

Uppdatering!

Enligt vet på atg så har hästen stopp precis efter magsäcken. Dom har försökt trycka ner vatten, och det går i vatten så magsäcken fylls, sen kommer det upp. Detta har lett till att hästen har dragit ner vatten och matrester i lungorna.

Vet tror att det antingen är en omvridning eller en tumör som sätter igen "utloppet". Hästen är hemskickad, men är i dålig kondition, mycket dålig kondition. Med 99% säkerhet så klarar hon sej inte. LIvet är grymt, men än har vi inte gett upp. Har ni några som helst tips att komma med? Snälla, vi behöver dom nu!

Jenny

Är det så illa nu skulle jag nog ta bort henne hellre än chansa :(

Vet tog bort en häst i stallet idag akut och den matten grämer sig fast hon inget kunnat göra och själv är jag fortfarande rätt chockad.

Hade det varit Patsy i samma läge hade jag valt att ta bort.

läste ni skulle prova akupressur....har du nån som är duktig på det eller gör du själv(du kan ju oxå vara duktig :))...det finns vissa punkter nere på kronranden som kan lösa koliker..har själv löst kolik med detta....kommer bara inte ihågg VILKA punkter, men den som skall göra det kanske vet....
men låt inte hästen lida för länge bara....ibland så är det skönt att avsluta innan hästen bara självdör av sina plågor.....

Japp, det är samma häst. Det är jag som ska akupressurbehandla, det var ett tag sedan jag gjorde det, brukar mest massera., så om du kan finna ut punkterna där nere åt mej så får du gärna höra av dej!

Jenny

Mycket har hänt mej och min vän det senaste året, både stort och smått. Livet är jävligt, och ibland, ibland, måste man ta chansen att vara jävlig tillbaka. Så länge min vän vill försöka ( och hästen inte blir sämre) så kör vi till 110% och lite till.

om du står på sidan av hästen och har hoven framför dig(längdriktn) så om du ser hoven"bakifrån och tån är kl 1200, utsidan (vä Fram) är kl 1000, och 08 00...samma på insidan fast då blir det 1400, 1600....
dessa punkter känns som små håligheter...där har du punkterna...jag ska kolla VILKA du ska behandla, men det gör ju inget om du behandlar ALLA...ska bara se om jag hittar pappret...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 532
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar