Stöpa korn

R

romancia

Eftersom jag bara har en häst som äter korn, måste jag fara och köpa lite korn i taget (1 gång i veckan) Detta är lite bökigt så jag har börjat fundera om jag ska köpa helt och stöpa kornet istället. Nu är min fråga, om jag stöper det, HUR länge bör det stå innan jag serverar det. Vill ju inte ha det stående längre tid än det måste -Är lite rädd för att en massa dumma mikroorganismer vill slå sig ner i min pålles mat.
Någon som har nån aning?

Sv: Stöpa korn

Använder du kallt vatten måste det nog stå ett dygn men om du använder kokande vatten och slår över kornet så kan du servera så fort det antagit ättemperatur.

BeastieBabe! Dags för ett nytt test? Hur fort mjuknar kornet?
//marti

Tack så mycket. Har skaffat mig en vattenkokare, då det känns bäst med kokande vatten, då dödar man ju ett och annat med det också.
Ja ett test skulle verkligen sitta på sin plats :)

Kan du inte fodra med kornkross istället så slipper du böket med att stöpa? Det kan köpas i 25 kg-säck från Granngården/Lantmännen eller Hippo, kostar ca 65 kr.

Jag har bara en häst, fodrar med kornkross och det går bra. Gillar Hippos kross bättre för kornet är ganska grovt krossat medan Lantmännens är nästan som mjöl. Har inte lagt märke till korn i skiten så jag antar att kusen smälter även det grovkrossade.

Nej för han äter 1 kg/dag, och det blir 10 kg på 10 dagar, alltså bara en halv säck. Jag köper krossat korn av en bonde, men eftersom jag inte vill ge korn som är krossat för mer än 10 dagar sen så blir det att hämta nytt var 10e dag, så alltså blir det mindre bök för mig att stöpa.

Du gör naturligtvis som du vill. Det var bara ett tips, men varför just 10 dagar som hållbarhetsgräns?

10 dagar har jag lärt mig av min foderlärare, eftersom kornet är som "bäst" då. När du krossar det öppnar du ju det annars skyddande skalet.

Hållbarheten har jag lärt mig är 3-4veckor.

Min häst har också gått på korn. Jag stöpte hel korn för att vara mera säker på att det var bra i kvaliteten.

Om jag var i stallet på em/kväll så stöpte jag kornet till kvällsmaten (kokat vatten över kornet och låt det stå 45 min) och morgon maten hällde jag kallt vatten över för det hann bli mjukt till morgonen.

Vet också att hållbarheten på kornkross är minst tre till fyra veckor. Krossad havre däremot är färskvara.

Inom 10 dagar kan man vara ganska säker på att inga neg. mikroorganismer hinner sätta några större bon. Sedan ska det försvinna nyga trevliga "fettsyror" på bara några dagar efter man krossat det.

marti130 skrev:
Använder du kallt vatten måste det nog stå ett dygn men om du använder kokande vatten och slår över kornet så kan du servera så fort det antagit ättemperatur.

BeastieBabe! Dags för ett nytt test? Hur fort mjuknar kornet?
//marti
jag ska nog ta med det i nästa testomgång ;) jag samlar lite foder nu för att kunna göra de mesta på samma dag..

varför vatten på kornet? e de för att de e nysöpt? har själv aldrig utfodrat med korn.

Her i Norge er det vanligst å fore med korn som pellets. Da er jo ikke holdbarheten noe problem.
Finnes ikke det i Sverige?

att stöpa är att hälla på vatten.. :)

annars är i regel okrossat korn för hårt för hästarnas tänder, de sväljer kornet helt och kommer ut oförändrat i träcken..

dubbelt..........................

Senast ändrad av en moderator:

Jag stöper både havren och kornet. :o
Föredrar även jag att slippa krosset. Har haft en liten egen kross för länge sedan, men ack vad det dammar!!!
Mina pållar gillar våt mat, och efter att ha läst en undersökning för många herrans år sedan om magsår och katarr problem på häst, så är det i det närmaste rutin att blötlägga kraftfodret för min del.
Så i de perioder de ev får pelleterat foder, blötlägger jag det med. Dock i kallt vatten, gärna med betforen. :)
Har aldrig sett hela korn komma ut, så det fortsätter jag med.

mvh

varför måste du åka å köpa 1 gåg i veckan?? jag köper en hel säck så det räcker i 1 månad..

Kornets innehåll håller sig i lite drygt över 1 månad:smirk: (krossad)

peter_lundin skrev:
Pelleterat korn? Korn =bygg.
PL

Jupp! Jeg fikk vite betydelsen tidligere da du svarte på et spørsmål jeg hadde postet :bow: Har brukt byggpellets så lenge jeg kan huske.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 572
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka