stooora galoppproblem...

C

caroline_star

Hejsan. Jag har precis köpt mig en nytt sto och hon är 9 år, blev inriden för ngt år sedan. Mitt problem är galoppen. Hon vill aldrig söka sig nedåt, utan har bara sitt huvud uppe i det bå och far runt. JAg håller på med mkt fattnigar och väldigt mkt lösgörande övningar i både skritt och trav. Det är galoppen som är det stora problemet. I trav och skritt så jobbar hon på bra med ryggen och har en bra bakbensaktivitet. Hur ska jag göra för att få henne att stressa ned lite och att söka sig fram och nedåt. Jag har testat att longera henne inspänd men i galoppen så tar hon upp huvudet hur inspänd hon än är. JAg vet verkligen inte vad jag ska göra med henne i galoppen.. Jag blir snart tokig på detta och funderar tom på att sälja henne.. =( :(:(

Ha en trevlig dag.

mvh carro ;);)

Sv: stooora galoppproblem...

Alltid svårt att ge råd till ngn man aldrig sett rida men ska försöka. Eftersom hon som du säger jobbar bra med rygg och bakben annars så antar jag att hon inte har ont nånstans. Men jag kan rekommendera dig att kolla upp det i alla fall om det inte redan är gjort. Det jag tänker på först är du tillräckligt stadig i din sits? En spänd häst behöver en lugn och stadig ryttare med kroppskontroll. Håll om med skänklarna och var lugn och stadig på hand, du får lirka lite med fingrarna men abslout inte sitta och pumpa/såga och ge eftergift! Du verkar ju jobba med övergångar osv och det är bra. Om det "bara" är ett avslappningsproblem hos hästen så tycker jag att det brukar fungera att galoppera en längre stund på en större yta, då slipper du att svänga lika mkt vilket ofta orsakar en viss spänning i hästen. Kantra på ett fält eller lång skogsväg? Klättra är också ett bra tips. Men framförallt ha tålamod och bli inte stressad!!! Behåll lugnet och stadigheten i din sits och låt henne själv söka sig framåt nedåt (och då måste du ge eftergift och beröm). Sista utvägen är att låta din tränare eller annan duktig ryttare sitta upp och hjälpa dig. Lycka till!!!

Opps såg att en mening kan tolkas lie fel. Du får inte pumpa/såga med händer men du ska ge eftergift.

Låter som att din häst helt enkelt inte orkar galoppera i den form du vill.
Har haft problem med galoppen på min häst också och det har tagit ca ett år för att få henne att orka galoppera samlat och balanserat. Är en liten häst med rätt stor galopp så det har tagit ett tag för att hon ska orka.
Gjorde så att jag struntade i att galoppera på banan utan cantrade på vallar/stubbåkrar och klättrade mycket för att undvika att galoppen skulle bli nånting jobbigt och negativt. När hon blev starkare så galopperade vi korta stunder på banan, mest på stora volter.
Har nu fått en häst med mkt bra galopp som går både förvänd galopp me utmärkt balans och har börjat med byten :)

Du har redan fått flera bra svar, men det stämmer så bra in på min ponny så jag svarar ändå.

Min ponny hade, då jag köpte henne okt 06, en oerhört dålig galopp. Den var markbunden, fyrtaktig, gick med huvudet i luften... Ja alla saker du inte vill att din häst ska göra.

Efter att vi jobbat upp de andra gångarterna (toppenövning är halt-trav-halt!!!!) så att hon var stark (som din häst kanske redan är?) så började vi med galoppfattningar, men endast på stora ytor. Vi red stora åttor och växlade mellan att fatta galopp från skritt o trav. Vi galopperade bara så länge hon orkade hålla den hyfsad sansad och utan att bli springig.
Efter hand kunde vi börja fatta från halt, och växla mellan de olika galopperna. Hon orkade börja jobba lång och låg och kunde hålla styrkan längre och längre.
Idag kan hon galoppera i form med härliga luftiga rörelser. Dock orkar hon inte riktigt på tungt underlag (dåliga ridbanor) på små volter, men det kommer!

Med detta vill jag säga - misströsta inte, håll ut, skynda långsam, och när styrkan är där så kommer galoppen som ett brev på posten:d

Lycka till!

/Sanna

Tack för asvaren. Det var några bra råd som ni kom med. Jag ska ta och testa att bara komma ut o cantra med henne. Hon blir ju ganska så stressad just i galoppen, men inte i trav ock skritt. Där slappnar hon av väldigt bra. Det är just när galoppen kommer, den kan vara en jättefin fattning, men så går det ett halv varv på volten o vips så bgår det bara snabbare och snabbare och huvudet är uppe i det blå. Så därför har jag börjat med att göra en massa fattnigar Och rida ett varv o sen en övergång till trav eller skritt och sedan en fattning ifrån trav igen. Hon är inte riktigt bemästrad i sina fattnigar då hon blev inriden för ett år sedan.

mvh carrolaiiinnnee :rofl::rofl::rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 311
Senast: shia
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 208
Senast: Silkisif
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka