Ston m. föl vid sidan?

arabia

Trådstartare
Har 3 shettis ston med föl vid sidan, ett 19 åring med föl född 25april, en 8åring med föl född 16maj o en 4 åring med föl född 8maj.

Nu är det så att 19åringen o 4 åringen har tappat massa hull över ryggen de senaste dagarna, trots frodigt bete. Förstår ju givetvis att jag måste stödfodra, men med vad? Stona ratar Lusern o både pellets o hack. Lite feg att ge massa kraftfoder åt shettisar, men de måste ju fodras på. Hur 17 hade ni gjort?

Sv: Ston m. föl vid sidan?

Ett bra avelsfoder precis som till alla avelsston med stora behov. Vad som är bra beror ju på vad hästen får i övrigt, men på din beskrivning misstänker jag att stona behöver mer protein. Hur ser gräset på betet ut? Bara för att det är mycket så behöver det inte vara näringsrikt.

Jag har aldrig varit rädd för att ge mina shettisar kraftfoder om de har behövt och jag har haft en hel del sådana under årens lopp. Men som för alla andra hästar så måste man ha en invänjningsperiod på nytt foder.

vill de inte ha lusern så hade jag nog gett soja för att få upp proteinet. Och kompletterat med något mer energirikt för att få i dem lite mer.
Vissa shettisston rasar i hull när de ger di, de ger mer di i förhållande till sin kroppsstorlek än stora hästar gör. Så det går åt en hel del...

jag har, för övrigt, aldrig heller backat på att ge kraftfoder till de av mina shettisar som behövt det. Fast stoet som har föl vid sidan i år är extrem åt andra hållet, till och med när hon var höglakterande förra året så var hon smällfet och fortfarande rund över ryggen. PÅ gott och ont....

Det 3dje stoet är i fint hull, likaså alla utan föl, dvs ungston, araben är smällfet, likaså travarna.

Kanske skulle jag ge stona Hippo Alfa Grow då kanske, det vet jag att dom äter

Återupptar denna tråden istället för att skapa en ny.

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev tråden o har fodrat hästarna med Hippo alfa o Krafft grov 125 o hullmässigt händer inte mkt. Stona blir bukigare o bukigare o tunna över ryggen. Hingstarna på 3 år ser lite likadana ut nu. Fölen är i gott hull, mammorna mjölkar bra men får inget över till sig själva. Frågan är om det är betet som näringsmässigt är dåligt o man rent av skulle stödfodra med hö oxå?

De kanske behöver avmaskas ?

Tillägg:

Min erfarenhet är att när ston med föl vid sidan har tappat ur så tar det rätt lång tid att få dem tillbaka till bra hull.
Hur ser betet ut då ?
Är det mycket gräs eller andra växter som de inte äter av ?

Senast ändrad:

avmaskade är dom o betet är bra, finns gott om fint gräs, betesputsas varje gång när de betat av en hage

Inte helt ovanligt att stona ser ut så när de ger di, man ser det rätt ofta på utställningsshettisar i fölstoklassen. (sen kan man kanske tycka att de inte är i utställningsskick när de ser ut så, men det är ju upp till deras ägare)

om du betänker att stona just nu (med 3-månadersföl vid sidan) har DUBBELT energibehov och TREDUBBELT proteinbehov jämfört med deras normala underhållsbehov, så kanske det är lättare att förstå varför det blir som det blir. Är de dessutom såna att de ger "allt" till sina föl så kan behovet vara ännu större.

I juli är betets proteininnehåll som lägst, men det borde repa sig nu.
Men det du behöver göra är helt enkelt att ge stona proteinkoncentrat i någon form, de behöver uppenbart mycket mer än vad de får nu. Soja, Krafft muskel, Vitafor proteinmineral är några exempel på högproteintillskott.

Har aldrig tidigare haft detta problemet, snarare tvärt om. Nu är det inte bara de digivande stona som tappar hull, utan även travarvalacken o 3 års hingstarna med, de har stödfodrats med Hippo grow o KG 125 under en längre tid. Hingstarna (oxå shettisar) har fått 1kg om dagen o travaren 2kg om dagen

ge proteinkoncentrat, det är där det brister - såvida de inte har en attans massa mask eller nån annan sjukdom

Inte helt ovanligt att stona ser ut så när de ger di, man ser det rätt ofta på utställningsshettisar i fölstoklassen. (sen kan man kanske tycka att de inte är i utställningsskick när de ser ut så, men det är ju upp till deras ägare)

om du betänker att stona just nu (med 3-månadersföl vid sidan) har DUBBELT energibehov och TREDUBBELT proteinbehov jämfört med deras normala underhållsbehov, så kanske det är lättare att förstå varför det blir som det blir. Är de dessutom såna att de ger "allt" till sina föl så kan behovet vara ännu större.

I juli är betets proteininnehåll som lägst, men det borde repa sig nu.
Men det du behöver göra är helt enkelt att ge stona proteinkoncentrat i någon form, de behöver uppenbart mycket mer än vad de får nu. Soja, Krafft muskel, Vitafor proteinmineral är några exempel på högproteintillskott.

När jag gick foderkursen på Ultuna fick vi lära oss att små ponnyston med föl har mer än dubbla underhållsbehovet vid digivning eftersom deras föl växer väldigt fort, de rekommenderade ytterligare 25% i tillägg till små ponnyston.

Idag testade jag iaf om de ville ha hö o det tackade dom inte nej till, åt som galningar.

När jag gick foderkursen på Ultuna fick vi lära oss att små ponnyston med föl har mer än dubbla underhållsbehovet vid digivning eftersom deras föl växer väldigt fort, de rekommenderade ytterligare 25% i tillägg till små ponnyston.
Kan du tala om det för min tjockis här ute i hagen, med föl vid sidan, som håller både hull och överlinje bra på samma ganska klena bete som de övriga betäckningsstona utan föl håller kvar sitt normalhull på... ;):devil:

Med det ville jag säga att det också är individuellt hur stort behov de har. Plus att shettisarnas vikt väldigt ofta underskattas, så jag tror helt enkelt att man rätt ofta utgår ifrån en för låg normalvikt. Och det funkar ju när de ska banta, men inte när de ska upp i vikt...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka