Snubbelfot
Trådstartare
Jag vet inte om sadelstölder och stallinbrott ökar i frekvens just nu eller ligger ungefär konstant, men det känns hur som helst som en väldigt påtaglig risk. För bara någon vecka sedan rensades en större sadelkammare tio minuter härifrån, och tidigare i vintras blev en bekant i trakten av med sina sadlar på samma sätt. Samtidigt är mitt intryck att väldigt många sadelkammare har ganska låg säkerhet. Fem sekunder med en liten kofot bereder lätt tillträde till många sadelkammare jag har sett. Jag förvånas ofta över tidningsnotiser där sadlar och utrustning för hundratusentals kronor stulits ur oskyddade sadelkammare.
En lösgående hund torde vara bland de mest effektiva stöldskydden, men alla har ju inte den möjligheten.
Vid det stall där jag står finns boningshuset bara några tiotal meter bort men det finns stora möjligheter att röra sig osedd och ohörd i själva stallet på natten. Därför har vi larm som sms:ar och ringer till stallägarna m fl vid intrång, plus att jag har min sadel mm osynligt märkta för att underlätta en eventuell stöldutredning vid återfunnet gods.
Hur gör ni (inga detaljer här), och hur resonerar ni kring risk/skydd/kostnader?
En lösgående hund torde vara bland de mest effektiva stöldskydden, men alla har ju inte den möjligheten.
Vid det stall där jag står finns boningshuset bara några tiotal meter bort men det finns stora möjligheter att röra sig osedd och ohörd i själva stallet på natten. Därför har vi larm som sms:ar och ringer till stallägarna m fl vid intrång, plus att jag har min sadel mm osynligt märkta för att underlätta en eventuell stöldutredning vid återfunnet gods.
Hur gör ni (inga detaljer här), och hur resonerar ni kring risk/skydd/kostnader?