B
Bjoerkhult
Hej! Jag har ett 3-årigt halvblodssto som nu efter lastträning är exemplarisk att lasta i och ur transporten. Jag har även tränat på att hon ska kunna stå i transporten utan att vi kör & då står hon snällt så länge hon ser mig (kan vara utanför). Dock kvarstår problemet att hon är väldigt stökig i transporten när vi kör. Hon står & skrapar frenetiskt med sina framben så det rungar i hela transporten! Hon är stor & har långa ben så skötardörren lever farligt & jag är rädd att hon ska sparka upp den. Hon stressar upp sig och är ofta helt genomsvettig även efter en kort "träningsrunda". Har provat att köra henne med sällskap och då var hon lite lugnare, men stod & skrapade även då. Hon åker "halvbrett" med längre bom bak & transporten har fönster både framåt och på båda sidor. Nu väger hon så mycket att jag inte kan köra lagligt med två hästar och har inte E-kort så behöver lösa detta med rådande förutsättningar. Har läst någon studie som visade att hästen kunde bli lugnare med en spegel i transporten (okrossbar sådan givetvis). Någon som testat? Monty Roberts använder kotringar på hästar som sparkar, men vet inte i detta fallet? Ge lugnande under en övergångsperiod? Tacksam för tips & råd!
Senast ändrad av en moderator: