Stökig/stressad under transport!

B

Bjoerkhult

Hej! Jag har ett 3-årigt halvblodssto som nu efter lastträning är exemplarisk att lasta i och ur transporten. Jag har även tränat på att hon ska kunna stå i transporten utan att vi kör & då står hon snällt så länge hon ser mig (kan vara utanför). Dock kvarstår problemet att hon är väldigt stökig i transporten när vi kör. Hon står & skrapar frenetiskt med sina framben så det rungar i hela transporten! Hon är stor & har långa ben så skötardörren lever farligt & jag är rädd att hon ska sparka upp den. Hon stressar upp sig och är ofta helt genomsvettig även efter en kort "träningsrunda". Har provat att köra henne med sällskap och då var hon lite lugnare, men stod & skrapade även då. Hon åker "halvbrett" med längre bom bak & transporten har fönster både framåt och på båda sidor. Nu väger hon så mycket att jag inte kan köra lagligt med två hästar och har inte E-kort så behöver lösa detta med rådande förutsättningar. Har läst någon studie som visade att hästen kunde bli lugnare med en spegel i transporten (okrossbar sådan givetvis). Någon som testat? Monty Roberts använder kotringar på hästar som sparkar, men vet inte i detta fallet? Ge lugnande under en övergångsperiod? Tacksam för tips & råd!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stökig/stressad under transport!

Kunde ha varit jag som skrev inlägget...

Min är exakt likadan, jag har inte kommit över problemet ännu. Min är jättelätt att lasta i men skrapar och härjar under körning och är svettig när vi kommer fram. Hoppas på goda råd och tips. Jag har en gissning kring min 2 åring att han tycker det är jobbigt att vara ensam, han blir stressad i stallet när han är ensam också så vi jobbar på det. Jag har också börjat med att jobba honom lite utanför transporten och så får han vila när han står i för att han ska förknippa transporten med vila och slappna av...än så länge har jag inte kört honom men jag antar att det bara är att öva öva öva tills hästen insett att det är ofarligt. En van hästgubbe sa till mig att det bara var att åka tills dess att hästen lugnat ner sig och att det blir kortare sträckor för varje gång....har inte provat det ännu.
Sist vi körde fick jag lov att hoppa in i transporten och åka med honom, då stod han still och var lugn, inget att rekomendera dock....

Sen funderar jag över om det kan vara transporten, vad har du för transport? Jag har en värmlandsvagn, med mjuk mellanvägg, har ju läst så mycket negativt om dessa transporten så nu börjar få för mig att det beror på den...

jag känner igen mig där, vet inte alls hur jag ska göra. Ganska ny häst, 9 år. har aldrig varit problem med att köra honom tidigare, och funkade jättebra dom två första gångerna vi åkte med honom, men efter det har han börjat härja inne i transporten. Han lastar sig själv och är alltid pigg på att få komma iväg men när vi väl åker börjar han sparka. Han brukar aldrig vara stressad eller svettig när jag har kollat till honom, men ändå håller han på.

Innan har han alltid åkt större transport, så det kan väl bero på att han tycker det blir för trångt. Men jag vet inte, känns ganska jobbigt när dom håller på utan att man egentligen vet varför :o

Det finns massor med skäl till varför hästen lever om.
Vanligt är ju att man kör för fort, för ryckigt etc. De flesta tycker de kör sakta. Men när man testat åka där inne så brukar man åka lite saktare ändå.

Att köra långa sträckor med sånna hästar brukar vara bra. De inser då att det inte var så farligt och lugnar sig. Rent biokemiskt så är det så att ett ångestpåslag kan inte pågå hur länge som helst om man inte tillför nya stress-moment. Det klingar av med tiden. Kör man bara lugnt och fint i en bra trailer så brukar det hjälpa att åka långt. Man exponerar hästen för det obehagliga under kontrollerade former under en så lång tid att ångesten klingar av.

Men det kan ju krävas att man upprepar flera gånger med de som har det riktigt befäst.

Att de lever om där inne då man står still kan man ju också jobba med. Tex inte stänga luckan förrän de är lugna. Det kräver ju tid dock. Man börjar inte åka förrän de är redo för det så att säga. Dvs man börjar lastträna. När de är helt trygga med att vara i transporten och man kan göra vad som då de står där så kan man börja stänga om dem. Sen börja träna att åka etc.

Sen då de är redo för att man stänger om dem så kan man ju jobba med om de börjar leva om genom att inte öppna till dem förrän de är lugna. Man kan stå utanför frontluckan och ha den öppen då de är lugna. Så fort de bökar stänger man. Sen då de lugnar sig öppnar man igen etc.

Jag hade samma problem med min annars sjukt coola och lättlastade dam. Tills jag kom på att hon ville ha den lilla luckan bak öppen. Jag ogillar det men hon är tvärlugn med den öppen (även med lastbilar i häcken) och stänger jag den kommer stökigheten som på beställning så hon får som hon vill.

Har du inte provat att ha lilla luckan nere kan det ju vara värt ett försök.

Jag hade samma problem med min annars sjukt coola och lättlastade dam. Tills jag kom på att hon ville ha den lilla luckan bak öppen.

Precis så är det med min häst också. Står som ett ljus med lilla luckan nere så jag kör alltid så nuförtiden.

Man får prova sig fram :)

Vissa hästar tycker inte om fönstren, det susar förmodligen förbi för snabbt utanför, då kan man prova att sätta för dem.
Vissa vill, som ngn sa, ha luckan öppen.
Vissa blir tryggare med vadd i öronen.
Vissa vill ha hö.
Vissa tycker inte om känslan att sitta fast.
etc etc
Sen finns det de som vill ha en kombination ;)

Prefab Stout:
Jag har alltid varit mer eller mindre anti-VV, men har nu fått krypa till korset :angel:

Har ett fullblod som genom alla år levt rövare i transporten: slängt frambenen över bommen, slitit sönder grimmor, bockat och t o m vänt under färd :devil:

Nu har jag provat en VV XL under en månad, åkt 2-3 ggr/vecka och det är en helt annan häst!
Hon står stilla och kan t o m stå i transporten när vi har parkerat. Jag kan lasta henne, stänga om henne och vänta med att köra. Inget av det har jag kunnat göra i annan transport, utom i lastbil :)
Jag har insett att utrymmet framför frambommen är väldigt viktigt för henne, där är det gott om plats. Rymden gör att det förmodligen inte känns så instängt.
Så nu när vi åker har jag en nöjd och glad häst, dock med vissa krav:
Hon vill åka brett, tussar i öronen om vi kör där det är väldigt trafikerat, "fjädrande" fastsättning (ett elastiskt transportgrimskaft för stumma sådana kom hon på väldigt fort att säkerhetshaken utlöses av ett knyck, och sätter jag fast henne med vanligt grimskaft tar hon i så grimman ryker) och höpåse på väggen (inte framför, då har hon sönder ena sidans fastsättning så den hamnar på väggen iaf, det insåg jag efter 4 st sönderslitna ikeapåsar) :p

Prefab Sprout: Jag har en Kylinge Apollo så det är ju ingen XL-vagn, men å andra sidan ingen av de minsta heller. Nedre delen av mellanväggen är mjuk & hon åker som sagt "halvbrett". Kan inte bredda mer utan att ta bort bommarna & det känns inte som ett alternativ.

+Tuaphua: Tycker att vi kör lugnt. Vet ju att "man ska kunna balansera ett vattenglas på instrumentbrädan när man kör...". Jag har också provat att åka med henne & då är hon lite lugnare om än inte helt cool, men det känns inte helt käckt att stå där. Man blir också medveten om hur mycket det faktiskt låter & skramlar i transporten :-S

Övriga: Har inte provat att köra med lilla luckan öppen, men borde kanske göra det. Har bara i bakhuvudet att man inte ska köra så ur säkerhetssynpunkt (dessutom är hästen närmre 1,80 i mkh!), men låter ju som att det kanske är värt att testa. Har också funderat på vadd i öronen, med travhästar åker man ju ofta så... Ingen som provat med spegel??? Fick tips från annat håll att hänga en gummimatta ner från främre bommen för att dämpa sparkarna samt att ev. göra det lite obahgligare att hålla på. Dock löser det ju inte anledningen till att hon lever om...

Hur gör ni andra när hästen åker brett? Kan ni göra det och ändå ha bommarna i?

Ja, det är väl antagligen som jag gör idag då, 3/4 bom bak där hon åker och vanliga bommar fram..?

En av mina hästar blev stressad i transporten. Vi har en XLtransport och det som fungerar bäst är:
Tussar i öronen
Inget täcke då han redan svettas
Bra ventilation,fönster och taklucka öppen
Gärna lite hö som sysselsättning

Min häst tyckte det blev väldigt obehagligt att ha på sig transporttäcke det blev för varmt. Sen fick jag nästan krypköra i rondeller och svängar då han lätt tappade balansen. Nu är han jätteduktig och kan tom ha på sig täcke utan att svettas vid hemfärd =)

Har inte provat att köra med lilla luckan öppen, men borde kanske göra det. Har bara i bakhuvudet att man inte ska köra så ur säkerhetssynpunkt (dessutom är hästen närmre 1,80 i mkh!), men låter ju som att det kanske är värt att testa.

Finns inga säkerhetsproblem så länge du har häst som är uppbunden. Däremot om du skulle ha sto med föl där fölet står löst så är det inte lämpligt att ha luckan nere.

Till allra största delen är det faktiskt föraren av bilen som är problemet. Ett sätt att se om man verkligen kör så mjukt som man tror är att sätta kamera i släpen. Väldigt ofta blir föraren förvånad över hur det verkligen är för hästen i släpen.
Nästa bit är ventilationen i släpen. Vilket kan förklara varför en del häst vill ha luckan där bak öppen. Inte många släp uppfyller kraven på ventilation med allt stängt. Om man då dessutom ger hästen hö där inne så blir luften ännu sämre och faktiskt kan hästen vi lite längre transporter få transportsjuka av den dåliga luften.
Till sist så blir många hästar varma och därför irriterade av att bli påklädda skydd och täcke. Så många åker betydligt bättre och lugnare "nakna".

Första gången hon åkte själv (utan sin mamma) tog transporten ca 3 h. Då stod hon snällt, bara oroligt gnäggandes. Det var när vi skulle transportera henne gången efter detta (& hon tillfälligt separerades från sina nyfunna vänner) som det blev stökigt & sedan har detta suttit i. Som längst har vi sedan kört ca 1 h.

Beträffande ventilationen brukar vi ha takventilerna öppna samt ena fönstret så jag tror isf inte att det är problemet egentligen, men att ha luckan öppen bak upplevs ju säkert som luftigare i dubbel bemärkelse.

Var ute och körde en mindre runda med henne i helgen. Hade då lilla luckan öppen samt hade hängt en gummimatta ner från frambommen (som jag nämnde i tidigare inlägg). Hon skrapade ett par gånger, men var markant lugnare!!! Kanske för tidigt att utvärdera definitivt, men ett litet hopp tändes ju...

He he, ja vissa kör ju som om de hade stulit bilen & släpet, men jag sällar mig dock inte till den skaran! Dock vet jag att även den lugnaste färden upplevs ganska annorlunda inifrån släpet då jag har provåkt med häst.

Tack alla för synpunkter & tips! :)

Hej.
Har en 10-årig NewForest, som inte åkt så många gånger när vi köpte honom för några månader sedan. Lasta inga problem, men så fort vi stängt dörren så började han veva med frambenen. Och höll på så tills vi var framme, kort eller lång tur, spelade ingen roll, och genom svett! Åkte med sällskap, då var det inga problem, stod lugnt och fint och inte svettig. Så vi klistrade upp en böjbra spegel från Biltema. Står som ett ljus nu i tranporten, även när han åker själv! Så det kan jag verkligen rekomendera att prova:laugh:

Vad bra att höra ifrån någon som testat med spegeL & att det gör skillnad. Får kolla Biltema alltså! :-) Har du i spegeln hela tiden, dvs även när du lastar? Hur & var har du fäst spegeln? Lastningen är ju inget problem här heller, men tänker att spegeln kanske förvillar vid lastning också fast då på ett negativt sätt? Tänkte annars att man kanske kunde fästa den med kardborre..?

Det medföljde remsor av dubbelhäftande tejp, så vi låter den sitta fast hela tiden. Har en Kylinge med frontutlast, så vi satt den lite på snedden mot röret runt frontutlasten och framväggen på högersidan. Då ser han den från sin plats på vänstersidan. Storlek ca 18*25 cm, 65kr.

Bjoerkhult och Prefab Sprout - har typ exakt samma problem. Skönt att inte vara ensam! :grin:

kl
Jag har haft min häst i över två år, och när jag köpte honom lastades han med lina och havre framför näsan. Åkturen hem till Stockholm från Jönköping tog väl fem(?) timmar och vi i bilen blev vaggade hela vägen upp. (Han vevar med frambenet mot skötardörren) Åka långt hjälpte definitivt inte! Och dyngsur när vi kom fram såklart.
Nuförtiden är han väldigt lättlastad. Kan inte lasta själv, så långt har vi inte kommit, men han klampar snällt på och börjar tugga hö. Själva problemen börjar först när man stänger skötardörren. Då blir det ett himla trampande och skrapande, samt frambenssparkar mot skötardörren då.
Funderar på om det kan vara fönster han saknar? Att han blir lite klaustrofobisk liksom...
Fler erfarenheter tack, det verkar ju vara fler som har samma problem! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka