Kassiopeja
Trådstartare
Hur länge kan stoföl och hingstföl gå ihop utan risk för oönskade avkommor? Jag och min kompis har båda fått föl i år. Hon ett stoföl och jag ett hingstföl. Jag har möjligheten att få ställa mitt hingstföl hos min kompis efter avvänjningen. Fölen skulle då gå tillsammans med kompisens väldans trevlige, genomsnälle valack. Han är redan en perfekt lekfarbror/uppfostrare till hennes fölis, så det borde funka alldeles utmärkt. Om de kan gå tillsammans vore det en idealisk lösning för mig som annars bara har mamman och ett äldresto (som också har fått föl) hemma.
Frågan är nu bara från vilken ålder som stoföl riskerar att bli dräktiga? Hingstungen ska kastreras så tidigt som kan tänkas vara lämpligt och vi undrar främst om de kan gå tillsammans till nästa betessläpp? Båda fölen är födda i maj (rätta mig om jag har fel, Alex?) och båda är arabföl (om det nu har någon betydelse?).
Frågan är nu bara från vilken ålder som stoföl riskerar att bli dräktiga? Hingstungen ska kastreras så tidigt som kan tänkas vara lämpligt och vi undrar främst om de kan gå tillsammans till nästa betessläpp? Båda fölen är födda i maj (rätta mig om jag har fel, Alex?) och båda är arabföl (om det nu har någon betydelse?).