Stofamilj F.2

T

Tottboll

Hej hopp i stugan.

Har nu blivit ägare till en valack född 2004 som är ur stofamilj F.2, och jag har inte en aning om vad det är.

Har använt sökfunktionen men tycker inte att det motsvarar mina frågor.

Är stofamilj F.2 något som är bra?

Kan lägga till att det finns bilder på honom här!

http://www.pixbox.se/usr_show_id131596_page0_order1.html

:bow: Såå, fram med era lysande kunskaper!

Tack, Lotta
 
Sv: Stofamilj F.2

Flyinges Stofamilj 2.

Spinda familjen.

Säger inte mig så mycket, är det något bra?
Lite historia om du vet?
Vet nämnligen att det finns riktiga avels"nördar" :angel: här, väntar bara tills ni dyker upp!

Tack för kommentar!
 
Sv: Stofamilj F.2

F.2 eller Spindastammen är Sveriges största stofamilj tillsammans med Hobyfamiljen (5).

Familjen stammar från Spinda 1866 som importerades till Flyinge 1924. Spinda lämnade sex stamboksförda ston och hingsten Taktik 235 som tyvärr dog som femåring. Av döttrarna var det tre som förde familjen vidare.

Dina 2212 e Althof var moderlivsimport och stammor för den mest utbredda linjen. Hennes linje fanns kvar på Flyinge åtminstone för en tio år sen men jag vet inte om den finns kvar idag. Från den linjen kommer Briar 899, Artist 765, Emir 471, Nepal 390 och många, många storheter.

Ella 2213 e Schwabliso skapade en annan linje som inte stannade kvar på Flyinge så länge men som fortfarande lever idag. Brigadör 1051 tillhör den grenen, det gjorde även bl a Magnifique 409 (msv hoppning).

Fanny 2227 e Tribun blev stammor för den tredje grenen som mig veterligen är den idag minsta. Från hennes gren kommer bl a Feliciano 823 och Chess 880.

Vilken gren kommer din häst från?
 
Sv: Stofamilj F.2

Då tillhör den en gren av Dina-linjen som fanns hos Erik Nilsson i Moheda under flera årtionden fram tills han dog. Han köpte mormors mormors mor Stella från Flyinge som föl och avlade på henne i många generationer. Jasper 550 var en son till Stella. Mormors mor Zaida var helsyster till Zorn 863.

Zorn exporterades till USA som ung och tillhörde där toppskiktet av deressyrhästar.
Jasper tävlades i lätt dressyr och hoppning samt msv fälttävlan.
 
Sv: Stofamilj F.2

Lysande, nu börjar jag förstå lite!

Tack en gång till för era och framförallt dina kunskaper!

Lotta
 
Sv: Stofamilj F.2

Ja... det är trakten kring Västra Hoby.

Stammar från Harjagers härrad, en stor och viktig bygd angående hästavel i gamla tiders Sverige...
 
Sv: Stofamilj F.2

Det låter inte som Bräkne Hoby i Blekinge? Men tack för informationen i allafall;).
 
Sv: Stofamilj F.2

Då kan jag fortsätta;)

Glömde skriva att Zorn kom tillbaka till Sverige 1993, 16 år gammal, och användes i aveln tills han dog 1998.
Bland avkommorna han fick i Sverige känner jag till Sandeman som går i svår dressyr. Han är e Zorn u Sandy som har samma pappa och mormor som Zorn!

Royal 724 var e Kaliber u Sandra e Cosmos xx u Stella
Saxon 857 var e Walör u sandra

får se om jag kommer på fler hingstar från den grenen av familjen!
 
Sv: Stofamilj F.2

Hej! Vilka hopphingstar idag kan passa på spindaston idag? Någon speciell linje eller är det bara så enkelt att man fritt kan välja allt som förbättrar typ? Min specifikt är e anart-Pascal.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 008
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 907
Senast: Lyckan i Halland
·
Träning Hej.. Jag rider 2 nordsvenskar (enbart en för tillfället, då den ena är skadad) som jag behöver lite hjälp att komma vidare med...
Svar
7
· Visningar
863
Senast: _Skifting_
·
Träning Hej! Jag hoppas att jag lägger frågan i rätt forum! Min förfrågan gäller ett antal böcker. Jag ska läsa en utbildning i höst och det...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Daisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp