Stofamilj 5 - stoet Tirola

Cyllene

Trådstartare
Vad vet ni om det stoet? Hon lämnade hingsten Indus, vem var han? Hon lämnade även stoet Whitenose som var i sin tur lämnade godkände Walör. Vill gärna veta mer om honom också. Gärna bilder på bägge.

Via fölrikstråden snubblade jag över en fölunge som hade den här mamman:

Indira e Walör - Indus - Biarritz

http://www.blup.se/sv-SE/horses/37301-indira-f-2-swb

Alltså linjeavlat på stoet Tirola.

Sen råkar jag ha det här stoet hos mig på utbildning.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/114570-tosca-5-swb

Det var däför det ringde en klocka. Hon är linjeavlad på Kaliber men mödernet stammar från Tirola och är även där linjeavlat på henne via Walör och mödernet.

Jag vill veta mer! Om hingstarna, om mödernet och eventuella avkommor!

Tacksam för all info!

Sv: Stofamilj 5 - stoet Tirola

Jag "bluppade" lite till (ungefär som att googla ;) ) och upptäckte att Whitenose även lämnat stoet Walova som lämnat godkända Vermouth.

När Erik Nilsson satte upp Örsholms stuteriet någon gång på 60 talet köpte han in ston av de absolut bästa stammarna som fanns i landet, tex. Tirola (5), Singoalla (43) och Stella (F.2) samt flera ston med stammar från Öland. Alla dessa ston gav ett imponerande antal hingstar, bland de bästa, Indus e.Cosmos xx u.Tirola, Jasper e.Cosmos xx u. Stella, Singoalla, mor till Garrant e.Gaspari exp USA, mormor till Gaugin de Lully etc.
Tirolas mormor var helsyster till Gaspari, modern Tiara II var ju efter Utter, Utter i sin tur var ju far till Gasparis halvbror, Casanova, brons- medaljvinnare i lag, OS 72, Svenk Mästare mm. En av de charmigaste hästar man någonsin sett på en dressyrbana, men kunde vara lite av en buspojke också.
Örsholms stuteriet hade enorma framgångar och exporterade mycket hästar till USA och Schweiz.
Extra roligt att se att de håller stilen med Indiana Ö.

Så gott som alla Örsholms ston var diplomston, om någon har en gammal Hästen från 68 kan det finnas en bild på Tirola där från någon av 3-års premieringarna tror jag, (eller om det var Stella?)

Aj, fel Singoalla, Örsholms Singoalla (10) 6601 e.Diogenes.

Den andra Singoalla (43) 6901 e Drabant från Hansson, Gårdstånga.
Enligt Kurt Grafs Varmblodiga hästen 200 år, fick Örsholm fram 9 hingstar och hela 49 diplomston innan det löstes upp i slutet på 80 talet.
Men det verkar ju som det kommit igång igen, någon som känner till i vilken omfattning?

Okej, så de kommer från samma uppfödare. Jag har riktigt dålig koll på svensk avelshistoria.

Det stämmer det du säger om diplomston, de ser ut att ha nedärvt sig så också. Oerhört många avkommor från denna stostam jag tittat på på blup.se är diplomston. Många med 9 på typ och ännu fler med 9-9 på hoppning.

Mormorn till "min" Tosca fick tex 9-9 på hoppningen och 3-årsdiplom.

Indiana Ö kommer alltså från samma uppfödare som flera av de här stona? Det vore väldigt kul att prata med någon som kan familjen...

Singoalla e Diogoenes lämnade hingsten Singapore. Vill gärna veta mer om honom också.

Stoet jag har är alltså i högsta grad stammat från Örsholm med mödernet Walör - Hertigen - Singapore.

Jag har riktigt dålig koll på svensk avelshistoria.

Då måste du läsa Kurt Grafs bok, den är SWB 101.
Innehåller en del sakfel, men om man jämför med BLUP sidan så är den väldigt välinformerad när du kommer tillbaka ca 20 år tiden.
Man får ett bättre begrepp om styrka och svaghet i aveln och vad det var som styrde hur hästarna skulle se ut under de sista 200 åren. Tyvärr har ju varmblodsaveln tappat sitt självförtroende, det var som störst på 60 talet när svenska halvblodet var den ädlaste och rörligaste varmblodshästen i Europa, exporten gick som tåget, framgångar med OS och mästerskapsmedaljer var legio. Nu är ju mottot, import alltid bäst.

Nu är ju mottot, import alltid bäst.

Det är ju verkligen där jag står (med mina importhingstar) då jag inte kan mkt om svensk avel men kan hanoveraneravelns historia på ett rätt djupt plan.

Därför blir jag alltid positivt överraskad när jag ser att det fanns så här framgångsrika uppfödare i landet. (Det är klart att jag vetat att det funnits, men jag har aldrig haft med dem att göra på samma sätt som jag har i Tyskland, där jag träffar uppfödare i åldern 70+ dagligen och de berättar om sina uppfödningar 10 generationer bakåt.) Och ännu roligare om de blomstar vidare nu på 2000-talet grundat på samma stammar.

Jag får ta och köpa mig boken och uppdatera mig lite!

Och kan tillägga att jag är bra sugen på att behålla det här F5-stoet själv till avel. Hon passar dock inte riktigt in i mina ramar med tyskstammade hopphästar. ;)

Senast ändrad:

Stoet Tosca som du hänvisar till tillhör stofamilj (5) Hobystammen.
F.5 (Hillevi) är en annan mycket läcker familj dock helt hoppinriktad.
Hobystammen tävlar med F.2 (Spinda) om att vara landets största stofamilj. Hobystammen fanns kvar i Västra Hoby nr. 12 hos uppfödaren Bertil Månsson åtminstone så sent som i mitten på 80- talet. Den gode hingsten Rockad 406 var född där liksom hans halvbror Wukari e.Idealist som var Schweiz remont och tävlade svår internationell fälttävlan för Schweiz (Anthon Buhler), båda undan Rustina II 5316.
Tror att du sätter tummen på en hel del av de tyska framgångarna, just kontinuiteten i de gamla uppfödarfamiljerna, dessa Gentlemen på 70+ har vi inte så många av längre. Har man haft turen att träffa dessa äldre uppfödare får man ett helt annat perspektiv. De kunde sina ston och stammar utan och innan, dessutom är det väldigt stor skillnad på om ett fölsto är regelmässigt i avel eller om man bara tar ett eller två föl, för varje föl stoet får, ju mer lär man sig om hennes förärvning.
Men Erik Nilsson på Örsholm visade ju att man kan börja från "scratch" och ha stora framgångar.

Vilken intressant tråd! Kan tyvärr inte tillföra något men följer denna med spänning!

Tittar igenom tråden o ser med glädje att det här är nära släkt med min gamle kärlek Chamör e Copain-Walör! Moder Vinette (F5). Hittar honom även när jag tittar avkommor e Copain http://www.blup.se/sv-SE/horses/103483-chamor
Har inte hört någon annan som haft en avkomma e Copain men han har ju visst gett några till. Tråkigt att det inte står med någon uppfödare eller annan info. En MYCKET trevlig positiv och ffa personlig kille.

Senast ändrad:

Jag såg Indiras dotter Caprice Ö (e.Caprimond) på kvalitetstestet på Strömsholm i fredags. Såg ut att vara en trevlig häst, även om hoppningen kanske inte var hennes starkaste sida (det var bara den delen av testen jag såg henne i).

Jag såg också henne!
Skrev protokoll på exteriören och inne hos oss var hon en trevlig häst, kommer tyvärr inte ihåg hennes poäng.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ganska nyligen köpt mitt första riktiga Avelssto och jag börjar redan nu forska i nästa års hingstval! Det är en ren...
Svar
11
· Visningar
2 330
Senast: Liizette
·
Avel Har slagit knut på mina tankar och har svårt att komma till någon lösning. Så nu skulle jag vilja veta vad ni hade lagt på detta stoet...
Svar
8
· Visningar
1 800
Senast: Peak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10