stofamilj 46

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 150klubben
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 485
Sv: stofamilj 46

150klubben skrev:
Det var inte illa! Vad heter mormordern?

om du menar Stregas mamma så heter hon Kalhua. lämnade bla Baileys som Fredricson red svår klass med (ex. till USA) och två ston med 10-10 på hoppningen...

det var ju ngr stycken unghästar ur stofamilj 46 som var representerade på breeders men inte alls lika många som ur familjerna F2, 34 bl.a

beror det på att det har kommit fler hingstar ur familj 46 tro???:confused:

F.2 är en mycket större familj än 46. Man får ju kolla procentuellt hur många framstående tävlingshästar som familjen gett.

en större familj måste väl vara äldre då eller??

Bojan som startade familj 46 kom ju in till sverige för inte så jätte längesedan som en del andra ston gjort och startat stofamiljer i sverige...

Bojan föddes 1930 och Spinda 1918 så skillnaden är inte särskilt stor. Däremot så är Hoby-familjens stamsto Savattia född på 1850- eller -60-talet (ej stamboksförd, henner far i avel 1850-67), det är en viss skillnad!!!

Om det är sant eller ej vet jag inte men sen gammalt sas det att Piledalsfamiljen från början var ardenner, med tanke på hur Notre Dame såg ut så kan det ju verka troligt

Såg aldrig Notre Dame men väl Notre Fils och Cyrill samt några andra avkommor till henne, och det verkade inte helt otroligt att de skulle kunna ha ardenner i sig!

Enda bilden jag själv sett på Bojan är den som är i Kurt Graafs bok, och där ser hon ut som att det mycket väl skulle kunnat vara ardenner i henne.

nån som känner till Bojans ättlingar lite mera tillbaka???:confused: :)

Vi har också ett sto från stofamilj 46! Ett elitsto med många fina avkommor. En avkomma finns på vår gård och har tävlat i svår hoppning. Hon är även mor till P. Garonne Marco, godkänd svensk hopphingst (placerad 1.60) som exporterades utomlands för flera år sedan. Så familjens blod lever kvar...

Bojan 3468 föddes 1930 hos ägaren Folke Piledahl. Hennes mamma Maggie var inte stamboksförd, så den enda kända stammen är e Boston - Guidon - Admiral - Herkules. Bojan var brun med vit höger framfot, 162 cm.

Görel skrev:
Bojan 3468 föddes 1930 hos ägaren Folke Piledahl. Hennes mamma Maggie var inte stamboksförd, så den enda kända stammen är e Boston - Guidon - Admiral - Herkules. Bojan var brun med vit höger framfot, 162 cm.

var Bojan enbart i aveln?

Menar du om hon tävlades också så gjorde hon det inte! Men hon drog kanske plogen också! På den tiden tävlades inte säkert åtminstone 90% av alla ston som var i avel.

Stofamilj 40 är nog den familj som lämnat allra flest tävlingshästar om jag inte har fel (Görel är bättre på att hålla reda på sådant).
Kallas även för Blom-familjen då många har namn efter blommor - t.ex. Praktnejlika, Jerikoros (avelsston båda två).

Jag har ett sto från stostam 46, uppfödare är Staffan Hammarsköld. I stammen finns även Spinda (F2). Vad jag har förstått det som så blir avkommorna ofta väldigt bra hopphästar.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
924
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 273
Senast: Robina
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka