stofamilj 46

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 150klubben
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 3 485
1

150klubben

Någon som har ett sto tillhörande denna stofamilj?
Tydligen den stofamilj med flest hopphästar i svår hoppning.
Vilka andra stofamiljer är framstående?

Sv: stofamilj 46

Ja, vi har ett sto e. Concorde från den stofamiljen. Finns bild på hemsidan ifall du vill se.

Det var ett trevligt avelsto ni har på gården!
Har ni inte någon avkomma efter henne?

....oj, såg visst det senare! Lycka till med henne!

Tack! Vi är allt nöjda med henne, tråkigt bara att hon inte tävlat något själv. Fast hon har ju meriterade syskon/släktingar så vi får väl nöja oss med det.

Allmänt ang. meriterade stofamiljer:
Varifrån kommer uppgifterna (om exv at stofamilj 46 är mest framgångsrik i hoppning)? Det fanns väl en sammanställning i boken "Våra stofamiljer" men den måste ju vara ganska inaktuell idag. Jag har inte boken till hands nu, men den är väl sedan sjuttiotalet?

Var på väg att köpa en häst förut, då vi också kollade upp hennes stamtavla lite närmare. Fick information från stambokskontoret, stofamiljen 46 hade tydligen överlägset flest avkommor i svår hoppning Spit fire Elwis, och OS-hästar mm

Jo, den är från 1976, men familjen är fortfarande framstående. Kolla t ex den gren som Staffan Hammarsköld har från Notre Dame. Karl Åke Hultberg hade en annan som bl a El-Vis kom ifrån. Ytterligare en gren finns hos Arne Marttorp, har för mig att ditt sto är därifrån?

Görel skrev:
Kolla t ex den gren som Staffan Hammarsköld har från Notre Dame. Karl Åke Hultberg hade en annan som bl a El-Vis kom ifrån
Är de någon som har ett avelsto över från denna gren så skulle inte jag bli ledsen...:angel:

Jag har en känsla av att fam 36 är en god producent av tävlingshästar. Nu är jag iofs partisk eftersom jag har ett sto ur den familjen (med en avkomma i 150-klubben på 114:e plats :p ) men jag tycker ändå att man ser många 36or i resultatlistor för årgångstävlingar etc.

Bl a kan nämnas från årets championat:
Synovia, 3:a 6-årschampionat dressyr, 1:a Breeders (med mera, vad har den inte vunnit...?)
Double O Seven, 2:a 4-årschampionat hoppning
Dina, Breeders-final 5 år hoppning
Delphi, Breeders final 5 år hoppning
Landstern MB, Breeders final 5 år hoppning

Bland godkända hingstar finns förutom ovan nämnde Double O Seven t ex Love 2 U 2 1030 och de lite äldre (;) ) Master 160, Niger 177, Raff 452 och Händel 506.

Kanske ingen hingstproducerande familj men goda tävlingshästar!

Tyvärr är det jättesvårt att söka på nätet efter hästar ur en viss stofamilj, för att se var de hamnar i statistiken för tävling. Och det är sällan det ens står i start- och resultatlistor.

har ett sto undan Strega ur sto familj 46. strega vann breeders i fälttävlan, mormordern är helsyskon med krocket. Strega har lämnat OS hästen Amaretto.

Min häst har än så länge bara hoppdiplom och 889 på gångarter, men kan hoppa högt med en j****a teknik för att ha en dressyrstamad fader....

Verkar vara en bra stofamilj "håller med" Nyfiken på vilken avkomma du har på 114:e plats?

Den känner jag till mycket väl! Daniel youngshing eller vad han heter som rider den! Trevlig häst, som om jag inte minns fel även var med i unghäst VM! Den hästen kan hoppa...

Jo, han var bästa svensk som 6-åring i VM. Det är ett riktigt bra sto, hon fick elit i fjol på sina 8 avkommor varav 3 st med bara varsitt poäng (åring, tvååring och fölsto) = de andra fem hade rejält!

Då är vårt stos mamma Kahlua mormor till ditt sto då, eftersom vårt sto är halvsyster till Strega. :)

Görel. Nja, Arne Marttorp känner jag inte till? Hon är uppfödd av Marie Bjernick. Är från "Spitfire-g(r)enen" ;) .

Marttorp hade Spitfires dotter Skyfire, som blev mamma till Krocket bl a. Vet inte om han också hade Spitfire, men jag mindes att ditt sto var från just den grenen av Piledahlsfamiljen.

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
924
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 273
Senast: Robina
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka