• Avel
  • Trådstartare Trådstartare swe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 240

swe

Trådstartare
Har ett sto ur stofamilj 1, undan Ucita ( Urbino) uu Rocita uuu Krecita. Uppfödd av Ingvar Nilsson
Är det någon som vet mer om denna stofamilj? Jag vet att Rocita lämnade hingsten President som bara var godkänd en säsong, men annars kan jag inget. Tacksam om nån vet nått.

Sv: stofam 1

Stofamilj 1, Zaida-familjen har fått sitt namn efter stoet Zaida 1859 som inköptes till Flyinge i början av 1920-talet.
Zaida var född 1920 e Zeus u Aida e Udiacus x u Redina e Reform xx u Undine e Indus u Urbana e Aurico (Lipizaner) u Sanchan ox e Dahibi ox.

Zaida blev mamma till de godkända hingstarna Dante och Opal 184 samt 5 stamboksförda ston. Det är från henne huvudgrenen av familjen stammar, men Zaidas mamma Aida hade också en helsyster, vars namn jag inte minns just nu :o Från henne stammar en mindre gren av familjen.

Udina 133 RÄ I hette hon (Aidas helsyster, Aida föddes 1909 och Udina 1906).

Senast ändrad:

Är glad för informationen, men undrar lite över just den här grenen av ettan som min häst kommer ur...

Tyvärr är det så att om man skriver för ingående om ston här så tas tråden bort :mad:

Din häst stammar från Zaidas dotter Zaida II 2609 född 1932 e Ruster genom hennes dotter Zittra 4356 född 1944 e Onkel 182, båda på Flyinge. Zittra såldes från Flyinge 1955, men innan dess hade hon hunnit få dottern Cita 6022 född 1955 e Heristal. Cita såldes från Flyinge som föl eller unghäst, och var hela sitt avelsverksamma liv i privat ägo.

jag har ett med som är ur stofamilj 1 med stamen bak till "grundstoet" är
Florette (1)
Fatima
Farita
Fortuna
Fabula II
Fabula
Zaida
mer vet jag inte. men skulle vilja veta om det kommer "sporthästar" ur denna stofamilj.

Mitt sto är efter
Fia (1)
Fatima 111 (1)
Fanny(1)
Fatima

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: ginnies
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 663
Senast: Boj
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka