stövlar eller chaps?

Helga

Trådstartare
Vad skulle ni välja, stövlar eller chaps?

Jag vill mest ha dem för att värma benen på vintern tycker det är förbaskat kallt utan...
och så är det ju snyggt.
 
Jag tycker att chaps är bäst, men det är en smaksak. Ridkjol är väldigt bra för att värma resten av benet.
 
Ridstövlar :love: har antingen ridsko eller stövel, har mycket sällan korta chaps nuförtiden då de varken ger stöd eller är smidigare att dra på sig då jag ändå bara har ridsko/stövel precis när jag rider och har slitna gympa skor eller gummistövlar övrig tid.
Har sen antingen långa chaps eller ridkjol på mig vintertid :).
 
Min ridlärare säger stövlar för de ger bäst stöd.
Själv är jag nog mer för chaps då jag finner de enklare att röra sig i.

När det gäller benen finns det både ridkjol och ridchaps, som täcker översidan av benen, vet det finns fodrade ridchaps, själv har jag bara regnchaps. De håller regnet borta och de värmer även lite, då de håller vinden borta. Ska dock komplettera med en ridkjol. :)
 
Jag har alltid kört på skor och chaps, i början hade jag mest sånadär tygchaps med mocka på innerdelen men numera kör jag på läderchaps, lättare att hålla rena.
Testade skor ett par gånger de första åren jag red men jag har krångliga fötter och ben (fötterna är breda fram och smala vid hälen, vaderna STORA) så jag avstår allt krångel med att hitta ett par som passar.

Nyfiken: Varför vill man ha stöd från ett par ridstövlar när man rider?
 
Jag har jodhpurs och läderchaps. Jag tycker helt enkelt att det är skönare för då kan jag röra mig bättre. Jag tycker inte att stövlar är sköna. Chapsen har jag mest för värmens skull. Jag har en ridkjol som jag inte provat att rida i än men tänkte prova nu i vinter om det blir jättekallt!
 
Jag har alltid kört på skor och chaps, i början hade jag mest sånadär tygchaps med mocka på innerdelen men numera kör jag på läderchaps, lättare att hålla rena.
Testade skor ett par gånger de första åren jag red men jag har krångliga fötter och ben (fötterna är breda fram och smala vid hälen, vaderna STORA) så jag avstår allt krångel med att hitta ett par som passar.

Nyfiken: Varför vill man ha stöd från ett par ridstövlar när man rider?
ja det stöd mina stövlar ger mig är typ mest så att foten pekar någorlunda framåt och jag trampar inte igenom med hälen så lätt. har dåliga leder och är lite överrörlig i vristerna.

fast främsta anledningen till att jag inte använder chaps nuförtiden är att dragkedjan på alla jag haft har kasat ner under ridning :mad:.
 
Jag föredrar stövlar eftersom jag tycker det är snyggast och ger bäst stöd. Finns dessutom inget som är lika skönt att rida i på vintern som ett par varma vinterridstövlar :love:
MEN ska man ha samma skor på sig vid stallarbetet som vid ridning, så säger jag skor + chaps.
 
När ni pratar chaps, menar ni riktiga långa chaps eller shortchaps?

Jag tycker att riktiga, långa chaps i typ kalvläder är hur bra som helst. Jag tycker inte att ridstövlar, eller shortchaps värmer överhuvudtaget.
 
När ni pratar chaps, menar ni riktiga långa chaps eller shortchaps?

Jag tycker att riktiga, långa chaps i typ kalvläder är hur bra som helst. Jag tycker inte att ridstövlar, eller shortchaps värmer överhuvudtaget.
ja långa chaps är hur bekvämt som helst ^_^ (så länge man inte växer ur dem :angel:).
men med chaps så tänker jag främst short chaps då de är vanligast, riktiga chaps brukar jag skriva ut som långa chaps för att förenkla ^_^
 
För att värma benen hade jag kört på vinterfodrade ridstövlar, hur skönt som helst! Om jag hade fått på mig stövlar, vilket jag inte får, vill säga. I brist på smala vader kör jag på shortchaps, det funkar.
 
På 90-talet hade jag termoridstövlar. De var mjuka i "termomaterial" men med klack så de funkade att rida i. Jag frös aldrig om fötterna när jag hade dem. Jag kollade nu för ett tag sen om det fanns fortfarande men hittade inga. Är det nån som vet om det finns?
 
På 90-talet hade jag termoridstövlar. De var mjuka i "termomaterial" men med klack så de funkade att rida i. Jag frös aldrig om fötterna när jag hade dem. Jag kollade nu för ett tag sen om det fanns fortfarande men hittade inga. Är det nån som vet om det finns?

Både hööks och börjes har!

När jag skrev chaps tänkte jag på den korta modellen.
 
för värmens skull hade jag tagit långa chaps.

Tycker det går lite på ett ut om man väljer stövlar eller shortchaps. Huvudsaken är att man har något som är skönt i fotdelen och passar vadens bredd och smalbenets längd. går allt det att få i en stövel väljer jag gärna det, annars mix and match med sko + shortchaps.
 
Jag föredrar tidstövelns stöd då jag tider häst med lite gång, typ halvblod.
Man sitter si mkt mer still i hela sitsen av den hjälpen.

För värme har jag elsulor, ridkjol eller långa chaps över stöveln.
 
På 90-talet hade jag termoridstövlar. De var mjuka i "termomaterial" men med klack så de funkade att rida i. Jag frös aldrig om fötterna när jag hade dem. Jag kollade nu för ett tag sen om det fanns fortfarande men hittade inga. Är det nån som vet om det finns?

Det finns på många ställen. Var dock medveten om att de förstör finare läder och även känsliga hästar! Jag hade såna, från Mountain Horse. Min häst fick så stora skav efter skänkeln efter några veckor att jag inte kunde använda dem. Han var en väldigt pigg och framåt häst så det var verkligen inte så att jag satt och klämde med benen heller.
 
Jag måste ha stövlar pga att jag är så överrörlig. Blir väldigt instabilt och obehagligt med skor. Värre ju större gång hästen har.
 
Jag har både långa chaps och ridkjol. Ska jag rida är långa chaps oslagbart. De ger bra grepp i sadeln och hindrar inte ridningen. Tränaren kan se hur man rider. Kjolen är bra att ha i stallet men är fladdrig och ivägen när man rider. Chapsen skyddar bättre mot vid och ruskväder.
 

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
813
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 112
Senast: Äpplet.
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
614
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 381
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp