Stödfodring, hur mycket?

M

MaLu

Hur mycket näring finns det egentligen i gräset nu? Hästarna går ute i hage med gott om gräs från tidig morgon till sen eftermiddag/kväll. Behöver de extra hö? Hur gör ni?

malu
 
Sv: Stödfodring, hur mycket?

Vi börjar ge hö ute när hästarna visar att de är hungriga. Ett tag blev de lite lata dock och ville hellre äta hö än gräs trots att det fanns rätt mycket bete. Men efter att vi hade varit lite stränga i ett par dagar så började de äta gräs igen istället för att stå nere vid grinden och hänga. :devil:

Kraftfoder har de fått hela sommaren (vi har haft dåligt med bete) och förstås hö till natten (står på stall). I övrigt håller vi alltså koll på hull och hunger och fodrar hö efter det.
 
Sv: Stödfodring, hur mycket?

I så fall behöver inte min något extra hö än på länge. Hon är rund och go om magen och än finns det gräs så det räcker och blir över. Frågan är väl om det räcker näringsmässigt. De ska ju orka arbeta också..

malu
 
Sv: Stödfodring, hur mycket?

Om det är en återväxt så *tror* jag inte att det ska vara något problem. Finns det energi nog att ge hull så borde det finnas energi nog att arbeta. Blir den trött, bukig och tappar muskler så är det väl ett tecken på att man bör ändra något.
 
Sv: Stödfodring, hur mycket?

Man vill ju helst inte att det går så långt att de börjar tappa muskler och blir trötta... men det borde ju tas lite från magen innan det blir för lite näring i gräset.. De äter ju ganska mycket på en dag :)

malu
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Foder & Strö Har ett torrt, rätt gult och lite sönderbränt bete. Gräset har inte orkat växa mkt alls där i år.Finns lite inslag av vissa tuvor med...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: finapina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp