Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

maria_b

Trådstartare
Om en knapp månad så ska vi släppa våra hästar i sommarhagen. Jag har en tvååring som är väldigt svår att hålla i hull. Hagen de ska gå i vill jag inte kalla för ett riktigt sommarbete, då vi oftast brukar få börja stödfodra litegrann med hö redan i mitten av juli.

Nu till frågan, bör hon stödfodras med något kraftfoder även första månaden då det finns gott om gräs? De andra hästarna blir riktigt runda men just hon har vi haft problem med att hålla i hull, dels pga tidigare magsårshistorik samt att hon helt enkelt inte lägger på sig så lätt.

Tips mottages tacksamt! Jag vill ju inte att hon går ner i vikt samtidigt som man kanske inte ska överfodra..

/Maria

Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?

Du kan ju tex ge henne morgon och kvällsmål med kraftfoder och se till att ert hö som ni stödfodrar med har riktigt bra värden! :)

*Så som jag gör med min 2:åring nu*

Jo höet är inga problem, tänkte mer första månaden när det finns gott om gräs, om jag bör stödfodra med kraftfoder redan då i "förebyggande syfte"?

Lussern hade ju varit ett alternativ, men jag tror hon kommer rata det i sommar eftersom hon inte tycker det är så jättegott nu. Kraftfoder gillar hon bättre.

Jag hade gett kraftfoder. Då är det lättare att öka på givan om/när det behövs. Ger man inget alls tar det lite tid att vänja in.
// Linda

Okej!

Jag kör på hippo breed grow nu, det borde väl funka? Motsvarar ungefär KRAFT grov.

Skulle definitivt stödfodrat med kraft.

Har ju också en tvååring som väl inte är direkt lättfödd men kanske inte heller värsta sorten och trots att vi har bra med bete som räcker hela sommaren kommer jag att stödfodra tills jag ser att hon helt klart klarar sig på bara gräset. Förra året höll hon hullet (var inte så pigg på kraftfodret då så hon slapp) men hon gick inte upp som jag önskat. Nu är hon fin och får gärna lägga på sig lite inför installningsperioden därav säkrar jag upp nu med lite extra så hon håller sig sen.

Skönt att höra att det är fler som tänker stödfodra.

Förra året så tappade hon i vikt och då gick hon på ett riktigt stort bete. Men då gick hon i en stor flock om tio hästar och jag tror aldrig riktigt hon kunde slappna av.

I år kommer hon som sagt gå på ett sämre bete, men i en mindre flcok där hon känner flera av hästarna eftersom de står i samma stall. Så hon kommer nog kunna slappna av mer och fokusera på maten, men jag är ändå rädd att det inte räcker.

Kan 1 kg/dygn vara lagom att ge första månaden då det finns gott om gräs?

Det är hippo breed grow jag kör med.

Ja det tycker jag absolut! Och så kan du ju öka eller minska beroende på hur hon ser ut :) Det är bättre att hon är åt det runda hållet en att hon blir smal :)

Jag har dock upplevt att min häst gillade groov 125 bättre än breed grow!

Nu kanske folk kommer att säga emot men mata på henne nu när gräset dessutom ger mycket då är sannolikheten större att du får bra effekt. När hon väl är uppe i hull, kanske tom så hon är i överkant, ja då är det mycket lättare att hålla dem där. Så ta hjälp av krutet i gräset nu på vårkanten/försommaren och kombinera med ordentligt med kraftfoder. Däremot kanske du inte behöver något special och dyrt färdigfoder med mycket protein då det finns rejält av nu utan hellre något billigare renare och energirikt. Vet dock att hon är en magkänslig häst så ta något du vet att hon tycker om och funkar på.

Min får faktiskt bara kornkross, ett drygt kilo, och lite betfor. Ser jag att hon inte ökar som jag vill på det, ja då blir det mer helt enkelt. Så se hur hon funkar på ett kilo och öka om du inte får önskad effekt.

Nu kanske folk kommer att säga emot men mata på henne nu när gräset dessutom ger mycket då är sannolikheten större att du får bra effekt. När hon väl är uppe i hull, kanske tom så hon är i överkant, ja då är det mycket lättare att hålla dem där. Så ta hjälp av krutet i gräset nu på vårkanten/försommaren och kombinera med ordentligt med kraftfoder. Däremot kanske du inte behöver något special och dyrt färdigfoder med mycket protein då det finns rejält av nu utan hellre något billigare renare och energirikt. Vet dock att hon är en magkänslig häst så ta något du vet att hon tycker om och funkar på.

Min får faktiskt bara kornkross, ett drygt kilo, och lite betfor. Ser jag att hon inte ökar som jag vill på det, ja då blir det mer helt enkelt. Så se hur hon funkar på ett kilo och öka om du inte får önskad effekt.

Ja hon är ju en magkänslig häst och har därför inte fått nått kraftfoder på ett års tid utan vi har hållt på med vetekli, linfrön och hösilage enbart.. Sen så prövade vi att introducera lussern i vintras vilket fungerade utmärkt. Men lussernet tycker hon är sådär, hon äter det bara om hon får det till kvällen och vill inte ha mer än ett halvkilo, då lämnar hon. Så tror inte att det funkar i sommar då hon lär rata det.

Sen för två månader sedan så prövade jag att introducera kraftfoder på nytt eftersom hon hela tiden varit i underhull. Och peppar peppar har det funkat, jag var egentligen rädd för det pelleterade då jag hört att det inte är så bra för magkänsliga. Men det har som sagt funkat nu, någon magkänning nån gång men det kan lika gärna ha berott på nått hon pillat i sig i hagen. Kraftfodret gjorde att hon gick upp i vikt och blev lagom i hull, men det har också gjort att hon började växa ordentligt, hon som hela tiden legat efter. Så nu, på tre månader, så har hon växt 7 cm och är alltså uppe i 160 cm som är ganska normalt. Men i och med att hon nu växer ordentligt så börjar hon tunna ur lite igen och jag har nu fått öka på kraftfodret mera. Är detta rätt eller kan effekten bli att hon växer ännu snabbare och det kan bli farligt?

Alternativet på betet är ju att pröva med kornkross precis som du säger, men frågan är om man ska exprementera med ett nytt foder igen eftersom hon är så känslig? O andra sidan så rekomenderade en veterinärassistent jag pratade med häromveckan korn till just magkänsliga. Åsikter om det?

Nu så äter hon:
*17kg hösilage (som snarare är som hö, mkt torrt). Det är analyserat med bra värden, men minns inte värdena nu.
*0,5-0,7 kg lussern
*1,5kg hippo breed grow
*minraler
*Handbetas nu ca 20 min/dag vilket ökas för var dag.

Hur skulle du/ni lägga upp fodringen fram till betessläpp 7 juni?

Hur mkt och vad skulle du/ni ge första månaden när det finns gott om gräs?

Hur mkt skulle du/ni ge resterande månader förutom det extra hö som kommer slängas ut i hagen?

Nu har hon alltså växt 7cm på tre månader i manken, och mer över rumpan. Samtidigt som hon börjar bli lite smalare igen. Hösilaget går ej öka, hon sprider ut det då. Lussernet går heller ej öka då hon istället lämnar.

Mvh Maria

*trådkap* Min häst har börjat magra av och jag har börjat ge henne luzern igen. Kan det bli för mycket protein eftersom hon går i en hage med lite gräs i? Och vad händer isåfall om hon får i sig förmycket protein?

Då jag har "fångest" skulle jag inte vilja kombinera kraftfoder samtidigt med omställningen till gräset (även om unghästar brukar vara mindre känsliga). Jag skulle hellre välja att stödfodra med lusern samt även ge lite jäst i förebyggande syfte under omställningen.

Jag skulle leta rätt på ett bättre bete o kanske släppa redan nu om möjligt.

Det är ju det bästa för magen- att äta gräs konstant.

Då jag har "fångest" skulle jag inte vilja kombinera kraftfoder samtidigt med omställningen till gräset (även om unghästar brukar vara mindre känsliga). Jag skulle hellre välja att stödfodra med lusern samt även ge lite jäst i förebyggande syfte under omställningen.

Det hade jag hellst gjort, ge lussern alltså. Problemet är att nu, när hon inte ens går på bete, så tar det henne nästan en hel natt att äta upp 0.5-0,7kg lussern så att då få henne att äta det på en kort stund när hon äter gräs tror jag tyvärr inte kommer funka.

Jag har ingen egen erfarenhet av unghästar men tycker det verkar vara nya rön hela tiden ang vad som utlöser fång. Berätta gärna mera! Jag är inte speciellt påläst om just det eftersom jag aldrig haft nån häst i risksonen eller vad man ska säga.

Mvh Maria

Jag skulle leta rätt på ett bättre bete o kanske släppa redan nu om möjligt.

Det är ju det bästa för magen- att äta gräs konstant.

Detta hade absolut varit det bästa! Att hon fick gå på ett riktigt ordentligt bete. MEN, tyvärr, så råder det lite speciella omständigheter runt denna häst. Hon är född otursfågel tyvärr.

Hon har som föl och ettåring sammanlagt blivit släppt på tre olika riktiga sommarbeten i hopp om att hon ska klara det. Men tyvärr så har det alla gånger resulterat i att hon skadat sig rejält (inte vid själva sälppet, utan när hon gått där ett tag). Hon har fått pinnstick intetill led tre gånger vilket alltså har resulterat i akutresor till Strömsholm mitt i natten och hon har fått andra typer av skador och hon har alltså i princip därför levt på pencillin när hon var liten. Hon har en lååååång sjukdoms och skadehistoria bakom sig tyvärr. Alla "problem" har resulterat i över 30 veterinärbesök förra året, på allvar.

Så, jag vill minimera riskerna för att hon skadar sig igen och därför får hon helt enkelt gå i våra platta hagar med hästar hon känner hyffsat. Det har som sagt varje gång slutat att vi fått ta hem henne på boxvila ändå när jag skickat iväg henne..Hon tål dessutom inte smärtstillande längre pga hennes tidigare magsår vilket gör henne överkänslig, så skador måste verkligen undvikas. Jag är ingen hönsmamma annars, men hon har förbrukat lite för många av sina "reservliv" eller vad man ska säga. Dessutom blir det lättare att verkligen hålla koll på henne och stödfodra samt kunna ta in på box för vila om det är mkt bomsar mm om jag har henne hemma:)

Jag förstår, MEN... nog går det att hitta bra beten utan träd.
Menar... när allt annat verkar vara svårt att få till oxå.

Ja det går, men hon har skadat sig på andra sätt än med träd, drog bara några exempel. Jag skulle hellst vilja att hon får en skadefri sommar för en gå¨ngs skull, speciellt med tanke på att hon får väldigt ont i magen av tex Metacam osv. Jag ser risken som allra minst att hon skadar sig hemma, ihop med hästar hon känner.

Mitt enda "problem" nu är ju faktiskt hur jag ska stödfodra henne så optimalt som möjligt. Möjligtvis så kan vi även anväda en annan gräshage en bit ifrån när gräset i denna börjar bli klent, men det är under förutsättning att någon mer vill ha sin häst där och låta sin häst vila helt under en period.

Det hade jag hellst gjort, ge lussern alltså. Problemet är att nu, när hon inte ens går på bete, så tar det henne nästan en hel natt att äta upp 0.5-0,7kg lussern så att då få henne att äta det på en kort stund när hon äter gräs tror jag tyvärr inte kommer funka.

Jag har ingen egen erfarenhet av unghästar men tycker det verkar vara nya rön hela tiden ang vad som utlöser fång. Berätta gärna mera! Jag är inte speciellt påläst om just det eftersom jag aldrig haft nån häst i risksonen eller vad man ska säga.

Mvh Maria

Men då har det varit lusern i stråform? Prova ge henne uppblött lusernpellets istället, gärna uppblandat med lite uppblött betfor där du hällt av "sockervattnet". Det finns låååånga trådar ang. fång du kan läsa men kort sagt så skyddar du din häst bäst genom att hålla magen i trim d.v.s. undvika häftiga foderövergångar, undvika "överbelastning" i fodringshänseende, undvika att hon blir fet.
Undvik gärna för mkt stärkelse och försök få en foderstat som fungerar med mesta delen grovfoder (detta ska dock inte tolkas som att hästen inte ska få i sig vad den betyder eftersom man inte vill stoppa i dem kraftfoder men i de fall den behöver tillskott så försöker man främst komplettera med mer grovfoder- behövs det för stora mängder så tar man istället till kraftfoder.

Vanlig bakjäst hjälper magen att hålla sig i skick, betfor är bra för tarmar och dyl (men blöt det ordentligt och häll gärna av sockervattnet), ordentlig inbetning.
Det är fruktanet i gräset som verkar vara "boven", det är som högst när gräset är stressat (det finns tabeller för detta=. Vårgräs och gräs som frusit under natten är dock alltsomoftast högt i fruktanhalt.

Nej det är alltså lussern i pelletsform hon får nu, som hon inte är så förtjust i. :(

Ang. betfor. Hon fick betfor förut men jag tog bort det eftersom hon fick ont i magen av det. Betfor, frukt och morötter går inte alls. Men jag ha rgett henne uppblött betfor i pelletsform eftersom vi köper in det till stallet. Men om jag skulle köpa vanlig strimlad betfor och hälla av vattnet som du säger, tror du då att hon inte kommer få ont i magen?

Bakjäst låter som en bra idé. Är det något man alltså ska ge hela betesperioden eller bara nu när hon "betas in?"

Jag är jättenogrann med inbetningen på henne. Har hållt på nu i en vecka och nu har vi kommit upp i 20 minuter hon får beta. Det kommer ökas hela tiden tills hon kan gå en hel dag. Vi har en bra förbeteshage.

ANg fångrisken, det kanske är bäst att inte börja stödfodra med kraft direkt iallafall då? Nu blir jag kluven. Jag vet att grovfoder är det bästa, men eftersom hon ratar fodret när så fort jag ger ett kilo mer än 17kg hösilage och 0,7 lussen så vet jag inte vad jag ska göra. Hösilaget har ändå ganska bra värden...

Men du ger ju redan kraftfoder? Det blir ju ingen ändring med det för att du går över till gräs. Jag skulle inte sluta ge henne kraftfoder när hon börjar gå fullt ut på gräs för att sedan vänja in igen utan bara fortsätta med kraften som hon fått tidigare i samma mängd och så blir det gräs istället för hösilage (eller både och då).

Varför göra så krångligt? På det här sättet blir det ju allra minst ändringar för magen, särskilt om du är noggrann med gräsinvänjningen vilket du verkar vara.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: TinyWiny
·
Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 239
Senast: Noak
·
Foder & Strö I år blir mitt första år med hästarna på lösdrift. De går i en rejält nerbetad hage just nu och ska snart släppas i hagen med...
Svar
13
· Visningar
2 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar