Sv: Stödfodra 2åring på "sommarbete"?
Nu kanske folk kommer att säga emot men mata på henne nu när gräset dessutom ger mycket då är sannolikheten större att du får bra effekt. När hon väl är uppe i hull, kanske tom så hon är i överkant, ja då är det mycket lättare att hålla dem där. Så ta hjälp av krutet i gräset nu på vårkanten/försommaren och kombinera med ordentligt med kraftfoder. Däremot kanske du inte behöver något special och dyrt färdigfoder med mycket protein då det finns rejält av nu utan hellre något billigare renare och energirikt. Vet dock att hon är en magkänslig häst så ta något du vet att hon tycker om och funkar på.
Min får faktiskt bara kornkross, ett drygt kilo, och lite betfor. Ser jag att hon inte ökar som jag vill på det, ja då blir det mer helt enkelt. Så se hur hon funkar på ett kilo och öka om du inte får önskad effekt.
Ja hon är ju en magkänslig häst och har därför inte fått nått kraftfoder på ett års tid utan vi har hållt på med vetekli, linfrön och hösilage enbart.. Sen så prövade vi att introducera lussern i vintras vilket fungerade utmärkt. Men lussernet tycker hon är sådär, hon äter det bara om hon får det till kvällen och vill inte ha mer än ett halvkilo, då lämnar hon. Så tror inte att det funkar i sommar då hon lär rata det.
Sen för två månader sedan så prövade jag att introducera kraftfoder på nytt eftersom hon hela tiden varit i underhull. Och peppar peppar har det funkat, jag var egentligen rädd för det pelleterade då jag hört att det inte är så bra för magkänsliga. Men det har som sagt funkat nu, någon magkänning nån gång men det kan lika gärna ha berott på nått hon pillat i sig i hagen. Kraftfodret gjorde att hon gick upp i vikt och blev lagom i hull, men det har också gjort att hon började växa ordentligt, hon som hela tiden legat efter. Så nu, på tre månader, så har hon växt 7 cm och är alltså uppe i 160 cm som är ganska normalt. Men i och med att hon nu växer ordentligt så börjar hon tunna ur lite igen och jag har nu fått öka på kraftfodret mera. Är detta rätt eller kan effekten bli att hon växer ännu snabbare och det kan bli farligt?
Alternativet på betet är ju att pröva med kornkross precis som du säger, men frågan är om man ska exprementera med ett nytt foder igen eftersom hon är så känslig? O andra sidan så rekomenderade en veterinärassistent jag pratade med häromveckan korn till just magkänsliga. Åsikter om det?
Nu så äter hon:
*17kg hösilage (som snarare är som hö, mkt torrt). Det är analyserat med bra värden, men minns inte värdena nu.
*0,5-0,7 kg lussern
*1,5kg hippo breed grow
*minraler
*Handbetas nu ca 20 min/dag vilket ökas för var dag.
Hur skulle du/ni lägga upp fodringen fram till betessläpp 7 juni?
Hur mkt och vad skulle du/ni ge första månaden när det finns gott om gräs?
Hur mkt skulle du/ni ge resterande månader förutom det extra hö som kommer slängas ut i hagen?
Nu har hon alltså växt 7cm på tre månader i manken, och mer över rumpan. Samtidigt som hon börjar bli lite smalare igen. Hösilaget går ej öka, hon sprider ut det då. Lussernet går heller ej öka då hon istället lämnar.
Mvh Maria