stöd på ytterhand

PiperGarden

Trådstartare
Tips sökes!
Har en nu 8-årig travarvalack som jag håller på att utbilda (började på allvar i höstas). Det största problemet är att han har svårt att söka stöd på ytterhanden i vänstervarvet. Det blir bättre och bättre, så nåt rätt gör jag väl, men jag tar jättegärna emot tips på vad ni hade gjort! I högervarvet tar han ett lätt fint stöd på vänsterhanden och går jättebra, men i vänstervarvet har jag jättesvårt för det! Han fuskar gärna genom att ta stödet i vänsterhanden där med, men jag är medveten om det och låter inte honom göra det. Försöker rida honom rakare i det varvet samt jobbar mycket med att motställa på volter och sen rättställa. Något jag upptäckte igår funkar bra är att när man byter varv till det svåra så flyttade jag honom sidled några steg (alltså flyttade ut rumpan för vänster skänkel) då tog han fint stöd på ytterhand när jag började volten. Har börjat rida "lektion" för en duktig kompis en gång i veckan, men än så länge har vi bara hunnit med en gång... :crazy:
Snälla, lite tips!

Sv: stöd på ytterhand

Jag tror du ska fortsätta så som du börjat, i sidled några steg så att han luras att ta yttertygeln. Helt enkelt flytta över honom från inner till ytter. Rider du på rakt spår så ställ utåt tills han ger efter och inte stretar emot längre, då rätställer du igen.

ok, jo det har ju börjat kännas mycket bättre sen jag kom på det "knepet".
Det jag känner när jag först ställer utåt och sen rättställer är att jag då först får ha stöd i vänsterhanden och sen har jag väldigt svårt att släppa det när jag rättställer...
Tips på fler bra övningar?

Senast ändrad:

Hur är han på rakt spår? Och hur spårar han, i höger varv, i vänster varv och rakt fram? Som jag förstår det går han "bättre" i vänster varv om han är motställd, stämmer det?

Det faktum att du fick "loss" honom när du flyttade rumpan åt vänster skulle kunna tydas som så att han går på tre spår, hö fram, vä fram+hö ba, vä bak. Att han lossnade när du flyttade baken beror då på att du fick honom att spåra, så att vä bak gick i samma spår som vä fram, lika på höger sida. Du flyttade alltså helt korrekt vä bak längre in under kroppen och fick det att bära mer tyngd. Detta kan användas lösgörande under en tid medans man lär hästen att jobba under avslappning och bygga muskler, men ett villkor då är att den inte samtidigt går bakom lod, för då blir den istället framtung. När hästen förstått och känns bekväm och mera liksidig, går man över till att med ledande tygeltag, blick och understödjande ytterhjälper istället flytta framdelen åt vänster. Du får alltså samma resultat, att hästen spårar, men genom att flytta framdelen istället för bakdelen. De här två metoderna ska liksom flyta in i varandra, det ska inte kännas jobbigt. Jobba hela tiden med gångarts-/tempoväxlingar, du ska kunna rida volter och voltbyten i 8 steg skritt, 8 steg trav, 8 steg skritt, 8 steg trav eller olika steglängd. När du ska börja flytta framdelen måste hästen nämligen vara tillräckligt stark och tillräckligt lydig för att inte hänga sig i innertygeln och hålla emot. Traggligt arbete, men grundläggande... Hoppas det var till någon hjälp!

Hejsan, travare har som bekant en sida som är mkt stelare än den andra, oftast vänster. Har du kollat igenom din häst så att han inte har låsningar i vänster sida? Väldigt vanligt att dom har låsning i stora halsmuskeln samt bog.En travare som ska skolas om behöver i regel träffa massör o naprapat ett par gånger innan dom är helt schyssta i kroppen. Min kille är väldigt välriden av sin förra ägare , som trots att han startade red mkt lösgörande övningar på sidan om, så jag har inte så stora problem. Men han måste alltid strecha frambenen innan ett pass, då låsningen för honom hamnar i bogen.
Lycka till.
Mvh Anna

tack för ett bra svar!
På rakt spår tar han gärna stöd på vänsterhand och släpper högerhanden. Har ingen paddock eller liknande område där jag vet att det är ett rakt spår, därför får jag lite problem med bra spår ibland... Det med tre spår låter troligt, han har väldigt lätt för att skjuta ut högerbogen, fast jag börjar få bättre koll på den nu.
8 steg skritt-8 steg travska jag defintivt jobba med!

hmm, var ett tag sen han kollades igenom nu. Kollades noga och behandlades av massör/equiterapeut/kiropraktor i somras/höstas. Sista gången var han fin. Efter det tycker jag bara han har blivit bättre i kroppen

Försök att ta tag i höger tygel, släpp inte stödet på höger tygel, driv fram hästen mot höger tygel, sitt emot med din sits, var ändå mjuk på handen så att du följer med i varje steg. Försök att få lika mycket stöd på båda tyglar.
Sedan kontrollera att hästen är rak, att hästen spårar, att hästen inte förböjer sig på volten, eller tar in framdelen.
Om hästen förböjer sig är det viktigt att ge stöd på yttertygel och flytta in bogen igen. Om hästen i andra varvet är stel och inte vill böja sig, är det viktigt med ställning av hästen, att driva fram hästen mot yttertygeln, innerskänkel långt fram, och du kan prova att minska volten och flytta hästen utåt från volten.
När du minskar och ökar volten gör du detta med skänklarna, inte tyglarna, och detta kan göras i båda varv. :smirk:

oj, skulle jag göra så som du skriver i början av ditt inlägg skulle jag ha en MYCKET förvirrad pojke... :p Han är ju inte särskilt utbildad och kan spänna till sig ganska bra om det blir för mycket.
I det svåra varvet låter jag aldrig honom förböja sig, eftersom jag aldrig tillåter att han går utan stöd på ytterhand. I vänster varvet är han itne alls stel (varför skulle han vara det???) utan böjer sig lagom. Ja, när jag ökar/minskar volten så gör jag det för skänkel, i typ skänkelvikning.

Jag har under en längre tid funderat på det där med stödet, har också lärt mig att det är viktigt att hästen har stödet på ytter. Dock har jag märkt att en del lösgörande arbete görs bättre med "guidande" tygeltag och de blir då ofta med innertygeln. Om det beror på att hästen förstår bättre då det inte blir så mycket "konkurrerande" hjälper, kanske? Så numera tycker jag det känns mer logiskt att man använder innertygeln lösgörande och ytter samlande. När jag använder innertygeln så är det aldrig med jämt stöd utan upprepat, mjukt, guidande för att visa vad jag vill att hästen ska göra. Vid enstaka tillfällen kan jag hålla kvar, men då mjukt och i max tre steg. I övrigt använder jag tyglarna (nu pratar vi om "remontridning") bara för att mjukt korrigera, inte söka konstant stöd. På så sätt har jag kommit ifrån att min häst spänner emot mina tygeltag. En häst som har gått på trav har dock lärt sig en massa sätt att försvara sig, så det är inte säkert att det går att praktisera rakt av. Hoppas jag inte förvirrar dig nu...

Vi verkar tänka ganska likt angående det här, tror jag iaf... :p
Det jag kallar stöd är bara en liten lätt kontakt, bara en antydan att han söker sig utåt mot den handen. Rider honom med en ytterst lätt kontakt i handen. Har haft honom i 1½ år, så jag har ju hunnit forma om honom en del men han kan fortfarande spänna emot tygeltag ganska bra... :crazy: men inte särskilt ofta längre, bara när han är laddad och jag inte ridit loss honom ordentligt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 496
Senast: Görel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 342
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar