Stöd i handen?

B

boella

Pratade med en "traditionell dressyrkvinna" som påstod att de som rider barock inte rider med "stöd i handen".
Men är det så? Hur mkt häst ska man ha i handen? Och VAR ska man ha handen, eller händerna, tycker ni...

Sv: Stöd i handen?

boella skrev:
Pratade med en "traditionell dressyrkvinna" som påstod att de som rider barock inte rider med "stöd i handen".
Men är det så? Hur mkt häst ska man ha i handen? Och VAR ska man ha handen, eller händerna, tycker ni...

jag är nog lite av en traditionell dressyrkvinna ;) . Jag erbjuder mina hästar, speciellt unghästarna, balans genom att rakrikta dem för yttertygel. Dvs jag rider med ytterstöd och stöd av tex väggen eller staket och med så god framåtbjudning jag kan få i hästen. Allt för att uppmuntra balans och takt samt en stadig form där hästen söker sig till bettet och framåt-nedåt. detta innebär inte att jag bär runt på hästen utan att jag uppmuntrar hästen att söka stöd och balans hos mig. Jag rider unghästarna relativt rakriktade även i hörnpasseringar och på volter i början, först när de klarar att hålla formen och takten börjar jag ställa dem lite i nacken. Jag har sträckta tyglar och en jämn kontakt, men hästen får inte "hänga" i tygeln, om de gör det använder jag skänkeln och kickar till dem lite så att de minskar kontakten med min hand. jag rycker aldirg i tygeln utan har handen stilla. När jag bromsar hästen använder jag vikthjälperna och knäna , tygeln leder jag bara med för att visa rörelserriktningen. Jag tycker att det ser illa ut när unghästar rusar runt utan takt eller någon form av balans med en ryttare på ryggen som inte erbjuder mer än extra tyngd åt hästen, om det är så akademiker rider har jag dock ingen uppfattning om.

Jag har nog aldrig sett, eller heller på någon akademisk lektion lärt, att jag ska rida helt utan stöd. Däremot att hästen ska söka stödet, och att han/hon ska fortsätta söka stödet (kontakten) även då jag länger tygeln. Med stöd menar jag nu inte att hästen ska hänga i handen, och det tror jag inte heller någon "vanlig" dressyrryttare tycker. Min instruktör säger "len"kontakt, det tycker jag säger mycket.

OlleAtlas

Förresten, var man har handen är inget statiskt, det växlar. Däremot på väg framåt, med det menar jag att man "skjuter en barnvagn" i stället för att åka vattenskidor, för att citera Heather Moffet.

OA igen

Mycket av skillnaden tycker jag är att inom den ridning jag fått lära mig på ridskola (och andra ställen) så är det ryttaren som tar kontakten med hästen, som kortar tyglarna och hästen får anpassa sig.
Inom AR (eller vad man nu vill kalla det) är det hästen som ska söka sig till handen, det är hästen som ska ta kontakten. Ryttaren ska finnas där och ge den, men ska vänta in hästen.

Sen är det alltid frågan vad man menar med stöd.
Om man med stöd menar det jag fick tillsägelse att ge hästen av en kvinna utbildad av en hopptränare som figurerar mycket i tv så är det då inget jag eftersträvar. Där skulle jag korta tyglarna tills hästen "gav efter" och gick ner "på tygeln".
Om man med stöd istället menar en jämn mjuk kontakt som inger hästen förtroende för ryttaren så är jag helt med på att man ska ge hästen stöd i tygeln.

Ja, jag blev lite konfunderad. Egentligen så tror inte jag att det är så himla stor skillnad på en skicklig "traditionell dressyrryttare", och ngn som äehh hmm kallas för akademisk ryttare, för alla är vi väl ense om att man inte ska "dra ihop hästen". Summer San, ditt inlägg låter ju sunt förnuft, sen vet jag inte om "akademikerna" börjar med böjningen tidigare... Det vet jag inte..

Men mjuk kontakt/len kontakt... måtte väl ändå vara målet.
Och sen: om man rider med enhandsfattning håller man ju i hästen och styr förträngande tygel, vilket är svårare om tygeln slackar. Åtminstone med precision. Å andra sidan en häst som bär sig på halvlång tygel. Som samlar sig naturligt. Det ser vackert ut. Men fortfarande visar man ju med tyglarna för att hjälpa hästen hitta dit.

Jag tar i vart fall genast fatt i tipset att knacka fram en häst som "hänger sig på bettet", få den att skjuta på med baken antar jag att summer san menar och inte tumla framåt på framdelen. Jag tror dock att om man i det läget ber hästen att ge efter och böja sig åt ngt håll, så tar man en genväg, det blir lättare för hästen att förstå, men varför.... ja det får ngn annan förklara. Men jag tänker på mitt kallblodssto, som ännu inte fattat det där, nu är hon ju också en riktig kompakt sak med jädrans i det nacke. Men med böjningen förstod hon lite snabbare vad tusan jag var ute efter, förresten fick jag ta bort bettet också tillfälligtvis, hon blev bara blockerad mentalt, men det är en helt annan historia.

Jag ger mig förresten in i en frågeställning som jag inte riktigt har koll på och som gett mig jädrans med bryderi, men just därför, för att kanske få en ord på ngt som jag tror att jag rent intuitivt börjat förstå.

Om vi håller oss till dressyrridning på bana så tycker jag man ska ha avkortade tyglar, tyglarna ska vara sträckta och man ska ha ett lätt stöd och händerna ska vara placerade enligt dressyrdomarna.
Jag har sett ganska många barock/AR-ridpass där ryttaren rider på för långa tyglar, det ser oharmoniskt ut. När ryttaren behöver använda tygeln blir tygeltagen stora. Både ryttare och häst hittar en bättre balans när tygeltagen är små. Hästar gillar inte glappkontakt. Kan man inte rida utan att använda tygelhjälper ska man inte sitta med hängande tyglar.

Jag rider mest mina hästar i naturen och de går ganska fritt ofta på helt lång tygel men när jag rider dressyr erbjuder jag stöd. När hästen är lösgjord och har överlämnat mer ansvar till mig tycker jag det är viktigt att ge den stöd. det är ännu tydligare vid tömkörning, släpper man kontakten med hästens mun blir den osäker.

Det beror nog på, både var hästen befinner sig utbildningsmässigt, hur långt man kommit i uppvärmningen och vilka problem man för tillfället har att rätta till.
Idealt vill jag snarare ha en kontakt än ett stöd. Det ger en "len" fin känsla av lätthet och omedelbarhet.

Kontakten ska såvitt jag förstått saken handla om att hästen slappnar av i käken och nacken - inte spjärnar emot. Tanken att handen ska känna tungan anger lättheten - om bettet trycker mot tungan eller tungan mot bettet blir det motstånd, om tungan kan leka lite med bettet och man kan känna det röra sig så kan hästen också känna de minsta rörelser i min hand. På det viset blir glapp i tygeln ganska obehagligt för hästen - det blir mer oregelbundna tryck / ryck i munnen, som den kan behöva försvara sig emot med spänningar. Förtroende för handen / bettet kräver ju att man lever upp till det, med mjukhet och en följsam hand.

Eftersom jag dock är en mjukis med Hempfling som idol, så vill jag kunna rida på lösa tyglar ibland - det tycker jag är nyttigt för att stämma av hur sitsen fungerar, var hästen har sin balans - ökar den om jag släpper i tyglarna eller kan vi behålla ett jämnt tempo? Kan vi arbeta i en arbetsform även utan tyglarna - orkar hästen det? Förstår den vad jag vill?
Förvisso vill jag ju också att hästen ska följa handen framåt när man ger efter, men när man gett efter helt och "sitter till" och kramar om kan hästen komma upp i formen igen även utan tygeln.

Det kan behövas mer stöd under uppvärmningen eller rakriktningen för att korrigera vinglighet eller snedhet. Vissa hästar är skolade med ett ganska kraftigt stöd på yttertygeln mer konstant, och kan behöva det för att bli (kännas?) raka och balanserade. Jag är osäker på om det gör dem mer balanserade i längden att påtvingas / få lov att ta (vem avgör egentligen skillnaden?) ett sådant stöd, eller om det blir riktig rakhet av det. Men jag ser en viktig funktion i ett stöd på yttertygeln, åtminstone i vissa faser i arbetet.

Jag vill dock inte ha hästen hängande i någon tygel. Då hamnar den framstupa, så att säga lutad i handen. Men jag ser inte lösningen i att kicka till den (även om det kanske hjälper det också i vissa fall, igen beroende på hur hästen är tränad), eftersom det snarast ökar farten och påskjutet - och risken finns att hästen bara "välter" framåt mer, istället för att aktivera bakkärran som i att vinkla den mer. Möjligen viker den in nosen om handen inte ger efter, så att det känns mindre tungt i handen, men att det skulle hjälpa hästen att balansera sig bakåt är jag tveksam till, generellt.
Jag väljer hellre att inte ge ett sådant stöd att hästen kan luta sig på det - blir hästen hängande i tygeln släpper jag efter på den.

Det har inte minst att göra med risken att det lika gärna kan vara jag som blivit hängande i tygeln - och att bara hålla kvar då gör ju att problemet kvarstår. Genom eftergift tvingar jag hand och handled att mjukna och "tänka efter vad de håller på med".
I vissa fall har hästen varit så framåtlutad när jag ger efter att den nästan snubblar till när stödet försvinner. Det vill den såklart inte, alltså väger den över lite mer bakåt och får jobba på att hitta sin balans själv. För att undvika att den blir spänd och bakåtsträvande bör man ge eftergiften med viss mjukhet, alltså inte släppa allt på en gång utan ge efter en bit i taget.
Sedan plockar jag upp tygeln igen med försök till mjuk kontakt. Ofta kan det behövas förhållningar också för att bromsa hästen från fortsatt oförtrutet spjärnande / skjutande framåt, och istället be den leta upp sin balanspunkt i ett jämnt, lugnt arbetstempo. Här kommer den långa / låga formen in ganska naturligt om man ger plats åt den med längre tygel. Förhållningar tenderar att gå igenom hela vägen till bakbenen om hästen kopplar ihop sin överlinje lång och låg först, och med avslappningen slipper man spjärnet och tyngden i handen. Mer bakifrånaktivitet och med det högre form, kommer i nästa steg, med hjälp av sits och skänkel, men först efter att avslappning och balans känns som det ligger på plats.

Så tänker jag.

em76 skrev:
Om vi håller oss till dressyrridning på bana så tycker jag man ska ha avkortade tyglar, tyglarna ska vara sträckta och man ska ha ett lätt stöd och händerna ska vara placerade enligt dressyrdomarna.
Jag har sett ganska många barock/AR-ridpass där ryttaren rider på för långa tyglar, det ser oharmoniskt ut. När ryttaren behöver använda tygeln blir tygeltagen stora. Både ryttare och häst hittar en bättre balans när tygeltagen är små. Hästar gillar inte glappkontakt. Kan man inte rida utan att använda tygelhjälper ska man inte sitta med hängande tyglar.

Jag rider mest mina hästar i naturen och de går ganska fritt ofta på helt lång tygel men när jag rider dressyr erbjuder jag stöd. När hästen är lösgjord och har överlämnat mer ansvar till mig tycker jag det är viktigt att ge den stöd. det är ännu tydligare vid tömkörning, släpper man kontakten med hästens mun blir den osäker.
När jag tämkör min häst så blir han knappast osäker om jag släpper kontakten med hans mun utan helt tvärtom...det där måste ju vara från häst till häst...min häst tål inte att man tar honom för mkt i munnen utan vill gå i form och balancera upp sig själv utan att jag har massa stöd i handen....

charmant skrev:
När jag tämkör min häst så blir han knappast osäker om jag släpper kontakten med hans mun utan helt tvärtom...det där måste ju vara från häst till häst...min häst tål inte att man tar honom för mkt i munnen utan vill gå i form och balancera upp sig själv utan att jag har massa stöd i handen....

Ja men när du släpper efter på handen framåt skall ju hästens mun/huvud/hals oxå följa med framåt, hästen skall ju inte släppa din kontakt med munnen för då är den ju bakom hand.
Man får ju inte överge hästen dvs hastigt kasta/släppa fram handen för då hinner ju inte hästen följa med framåt och kan bli osäker men det är likadant där för är hästen bakom hand så stannar den kvar i samma form även om du släpper tygeln helt och då jobbar den ju inte igenom överlinjen.

Jag uppfattar det som så att när hästen tar mer stöd på tygeln än vad som är önskvärt, speciellt om det rör sig om en ung häst, läs tre-fyra år, gör den det för att den har dålig balans alternativt börjar bli trött. Hästen söker därför ett stöd att luta sig på i min hand.Genom att kicka till lite lätt med skänkeln aktiverar jag hästen och tvingar den att aktivera den övriga kroppen, och i högre grad balansera sig själv. Då släpper hästen kontakten med bettet och tar i lite mer med bakkärran istället och det är precis vad jag är ute efter. sen måste jag säga att om effekten blir att hästen snubblar när man ger efter på tygeln har man antingen hålit ihop hästen med tygeln, sk handridning eller så har man gett eftergiften för snabbt och mycket, vilket är det samma som att överge hästen. I övrigt tycker jag precis som du.

Jag har i och för sig redan från början haft tränare som påpekat detta med att rida hästen bakifrån, men tyckte min senaste formulerade det rätt bra när hon sa att
-det du har i handen är ett mått på hur mycket ben du behöver. Det är fritt översatt och kan kansek låta konstigt, men jag ser det som att - det man har i handen är ett mått på vad man inte har bakifrån i form av engagemang.

Däremot är jag aldeles för trött för att göra en liknanade liknelse på "när man inget har i handen" - kanske ett mått på hur mycket hästen "tänker bakåt" istället för frammåt.

Nästa fråga till Summer san och fio.
Anser ni att det går rent teoretiskt att utbilda hästen helt i grimma, kan man få fram samma sug fast i grimman.
I min värld borde det gå eftersom man gör så mycket i sitsen.

Har bara sett snuttar av Hempfling och man vet ju inte hur han tränar, och ett klipp här och där säger ju inet så mycket mer än att han har bra kroppskontroll och balans
(han är ju dansare).

jag har hört så mycket teorier, så just nu vet jag varken ut eller in.
det enda jag kännermig säker på är att hästen har fyra ben.

Hajjar ni frågan, och vad tänker ni?

Susanne

Angående att utbilda i grimma och uppnå form,takt och balans har jag aldrig provat det. Men jag stod häromdagen och tittade när min dotter red en av våra ponnys barbacka från hagen i grimma, hon satt avslappnat och travade längs en gräsväg och hennes ponny såg ut att arbeta i ungefär samma form som i det vanliga dressyrarbetet, men detta rör ju sig om en utbildad häst som alltid arbetar i form under ryttare.

Om jag skulle prova det skulle jag nog välja att använda ett träns men fästa tyglarna i nosgrimman på hästen,så att det blev en stabil kontakt. Det knepet tycker jag också är bra när det gäller små barn som inte är stadiga på handen, de kan då styra sin häst själv men riskerar inte att dra hästen i munnen om de tappar balansen. Fast då gäller det förstås att deras ponnys är hyfsat väluppfostrade, annars finns ju risken att det blir åka av :p . Jag tror alltså att det är fullt möjligt att rida hästen balanserat och i bra form med enbart en grimma.

Susan skrev:
Nästa fråga till Summer san och fio.
Anser ni att det går rent teoretiskt att utbilda hästen helt i grimma, kan man få fram samma sug fast i grimman.
Nu var ju inte frågan riktad till mig men jag svarar ändå :)
Jag rider mycket bettlöst, med tyglarna i ringarna på en remontgrimma som Summer San beskrev. Jag får samma typ av sug med grimman! På min häst är det till och med lättare att hitta suget och längningen med grimma. (Med bett backar han gärna in bakom hand.)

Vet inte om jag rider ren "barock" men min filosofi är att man inte ska stödja hästen så att den får ett femte ben och kanske känner sej blockerad, men att ha kontakt är bra så länge man har en mjuk och jämn kontakt och följsam hand.

Hur mycket kontakt jag har beror på vilken typ av bett jag rider med, på stång vågar jag inte ha ständig kontakt för att hästen lätt krullar ihop sej då, på tränsbett vill jag alltid ha kontakt (för att känna hur "lös" i nacken hästen är via munnen) på bettlöst brukar jag skippa konstant kontakt för att den lätt blir tygeldöv av det eller börjar hänga sej på huvudlaget.. :p

Jag red faktisk in min förra unghäst så som du säger. jag satte tyglarna i nosgrimman.
Men han blev inte så gammal och hans stöd var aldrig stadigt i och med hans halsskada. Jag upplever också den nya modernare typen av ädla hsätar med nätta munnar också känsligare i munnen.
Jag visade nyss min 1 åring på strhlm och hon stod 8 ggr på bakbenen för bettet är för starkt. Det är ju en stökig miljö, och de kanske inte vill stå still, och så måste man ta i dom. (Obs jag är ingen ryckare). Hon har också separationsångest så det var jobbigt
för henne att bli ifrångådd.
Hon är aldrig stökig i grimma, men jag får inte visa henne i grimma.

Jag tycker att det är synd att kunskapen bli mer och mer enig att det är bättre att betsla ner. Men enligt reglerna får vi inte vare sig visa eller tävla så.
Jag vet att Anders Eriksson kämpar på som en dåre, men allt går långsamt och ovilligt.

Nåja Det var en passus. tack för svar båda två

Senast ändrad:

Står det något i TR om var tygeln ska sitta fast...? Om man har träns med godkänt bett och remontgrimma, men sätter tygeln i nosgrimman, vad händer då? :angel:

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 712
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar