Stockholmare, hjälp! (bussfråga)

Riley

Trådstartare
Trots att jag är i Stockholm och ränner titt som tätt slår det mig att jag åkt buss i staden max fyra gånger under min livstid. Det beror till största del på att jag har lokalsinne som en mentalt eftersatt fiskmås, något som inte hjälper när jag nu tvingas ge mig på busshelvetet och inte har en aning om var jag ska.

Jag ska på buss 91 Stora Essingen - Frihamnen och vill kliva på runt centralen/Cityterminalen; Det sistnämnda är att föredra eftersom jag kommer att häcka där innan bussen går. I tidtabellen går det i tur och ordning att välja på Cityterminalen - Kungsgatan - Centralen. Kollar jag på Google Maps finner jag dock endast hållplatser på bilderna nedan (någon hållplats på Kungsgatan hittar jag överhuvudtaget inte).

Så den sansade frågan lyder alltså: VILKEN HÅLLPLATS ÄR VILKEN OCH VAR SKA JAG OCH HUR VET JAG ATT 91:AN PÅ JUST DEN HÅLLPLATSEN GÅR ÅT RÄTT HÅLL?!

Ska för övrigt åka sent på natten/tidigt på morgonen då det tydligen inte går särskilt många 91:0r, så lyckas jag missa bussen genom att stå vid fel hållplats är hela morgonen förstörd.

Buss1.png

Buss2.png

Hållplatsen "Cityterminalen" ligger på Kungsgatan/Kungsbron norr om terminalen, den som du har på googlebilden är på Klarabergsviadukten.

Hållplats Kungsgatan ligger nere på Vasagatan, precis söder om Kungsgatan.

Hållplats "Centralen" ligger på Klara Vattugränd i riktning mot Frihamnen (mittemot centralen på Vasagatan - mot Klara kyrka). Just nu byggs det dock en massa i just dessa kvarter, så kontakta SL:s kundtjänst om du vill vara säker på att den inte flyttats (brukar i o f skyltas bra).

@Breaktown Tyvärr verkar inte kartan fungera helt som den ska, ser bara stora blå block och den laddar inga gatunamn även om jag zoomar. Kanske har med min webbläsare att göra dock?

@mamman Tack! Vad heter hållplatsen på Klarabergsviadukten? Det står ju nämligen att 91:an passerar där, men varken den till eller från Frihamnen har med Klarabergsviadukten i listan.

Bra tips från Breaktown, tyvärr är SL:s hemsida minst sagt knölig sedan den gjordes om. Kartan finns längre ner på samma sida (syns inte om man har liten skärm). Enligt kartan stannar 91:an på Mäster Samuelsgatan istället för Klara Vattugr. Kan stämma p g a ombyggnaderna, men just nu vet jag inte om jag vågar lita på hemsidan, det är så mycket fel på den....

Om jag var som du skulle jag använda hållplatsläget på Cityterminalen på Kungsbron/Kungsgatan. Gå ut genom den norra utgången (förbi flygbussarna etc) mot Kungsgatan, gå runt hörnet åt höger så stannar bussen på samma sida av gatan.

Hållplatsen på Klarabergsgatan heter "Stockholm C Klarabergsgatan". Trots Googles uppgift om att 91 går därifrån så tror jag inte att det stämmer. Tänkte ett tag att den kanske gick olika vägar i olika riktningar, men det gör den inte enligt tidtabellen.

SL:s sida verkar inte alls vara särskilt vänlig just nu, nej. Kartan vägrar fortsatt att ladda. Försökte även söka på rutten igår och ville då se avgångar på onsdag natt, sidan envisades dock gång på gång med att ladda de avgångar som gick just då... fick öppna mobilappen för att det skulle fungera. Suck.

Då litar jag i alla fall inte mer på Google i den frågan och satsar i övrigt på hållplatsen på Kungsgatan. Tusen tack för hjälpen!

Ska du åka från Cityterminalen mot Frihamnen ligger hållplatsen på Kungsbron precis utanför hotell Comfort.
Dagtid är det 1:ans buss. Det är nattbussen som heter 91.
Åker du dagtid går den ganska ofta, ca var 10 minut. Kvälls och nattetid mer sällan. På Kungsgatan ligger hållplatsen vid Hötorget.
Bussen går inte alls via Klarabergsviadukten.
Fast nu kanske jag svarat för sent... ;)

Haha, du var lite sent ute med åtminstone det sista, ja, men det är ju bara bra att jag får information bekräftad från fler håll!
Dock märkligt att Google påstår att 91 går via Klarabergsviadukten. Trevligt om någon (jag) skulle förlita sig på den infon och bli stående där liksom...

Men då är jag än mer säker på att satsa på hållplatsen på Kungsbron, låter minst komplicerat. Och jag åker typ klockan 04:20 och har absolut inte möjlighet att kliva på nästa avgång, så det är av yttersta vikt att jag står på rätt hållplats vid rätt tid.

@Blossi 91:an går inte via Hötorget utan via Sergels torg. Den har inte riktigt samma väg som 1:an. Ifall du ska ut och åka på natten ngn gång ;)

@Riley Det blir säkert bra. Om du har tid på dig så kan du ju kolla i förväg så att hållplatsen inte är flyttad ett kvarter eller så p g a byggnadsarbeten. Kan ju vara skönt att inte behöva leta i sista sekunden om man slipper ;) Känner inte till ngt, men har inte varit där på ett par veckor och sådant kan uppstå snabbt. Det ska dock framgå av SL:s hemsida om en hållplats är flyttad tillfälligt

@mamman Där ser man! Dagtid åker jag varje dag men inte nattetid, då var jag nog lite förvirrad när jag gjorde det. Och så var det ett tag sen.
Fast enl SL går den via Kungsgatan och den hållplatsen är väl vid Hötorget?

@Blossi Hållplatsläget för "Kungsgatan" för 91:an ligger på Vasagatan. Hållplatsen vid Hötorget tror jag heter just Hötorget. Normalt ligger en hållplats med ett gatunamn aldrig på gatan med det namnet utan på en tvärgata. Dvs hållplatsen anger vilken gata som passeras.

mamman skrev:
Normalt ligger en hållplats med ett gatunamn aldrig på gatan med det namnet utan på en tvärgata.

Åh, herregud. Någon kommer väl få hämta mig på typ Åland imorgon.

Ve de stackare som råkar vara vakna och befinna sig nära Cityterminalen inatt, de kommer bli överfallna av en förvirrad turist.

Det är inte så krångligt som det låter. Tänkt om alla hållplatser på t ex Hornsgatan hette "Hornsgatan", då skulle man ju inte ha en aning om var man är. Nu heter de t ex Lignagatan, Ansgariegatan, Rosenlundsgatan.

Men du ska ju åka från Cityterminalen och det finns det inte så många ;)

Såhär med facit i hand hade jag möjligen inte behövt gå från Cityterminalen 20 minuter innan avgång eftersom det tog typ 1 minut att hitta busshållplatsen. Nu är jag för lat för att gå ner igen/orkar inte väcka hela avgångshallen med min resväska igen.

Nåväl, nu lär jag i alla fall inte kunna lyckas missa bussen eller kliva på fel och hamna i Tyskland. Tack så mycket för hjälpen!

Liknande trådar

Äldre Hej jag hoppas jag får posta detta! :) Jag och min kompis ska första gången åka upp till Stockholm ensamma, båda har uruselt lokalsinne...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama