Sofiaeolssons
Trådstartare
Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet. Betäcktes i slutet av maj men tog sig inte och efter lite strul fick jag byta hingst i juli. Hon inseminerades då i mitten av juli och samtidigt tog man baktprov för säkerhetsskull. Efter ca en vecka kom svar från lab att hon hade en del bakterier men att hon skulle kunna bli dräktig ändå eventuellt. Vid koll på dygn 16 var hon tom och man behandlade då med penicillin samt sköljde i samband med nästa brunst då hon också inseminerades igen. På dygn 16 igen visade hon sig vara dräktig! Hämtade hem henne och idag gjordes ny koll på dygn 40 och då ser det ut som att hon resorberat fostret. Det fanns fortfarande kvar "nånting" i livmodern. Pratade med hingstägaren som då tycker att jag ska komma tillbaka med henne nu och prova en gång till då de ändå har tänkt tappa hingsten någon mer gång innan säsongen är över.
Det här är dock min första gång och jag behöver lite input. Om stoet resorberat, när ungefär påbörjas ny brunst efter resorberingen? I o m att hon hade nånting kvar i livmodern fortfarande? Hon har inga tydliga brunster hemma, så jag kan inte se det på henne, men har brunstat tydligt hos hingsthållaren. Eller är det bättre att avvakta och börja om tidigt i vår istället?
Det här är dock min första gång och jag behöver lite input. Om stoet resorberat, när ungefär påbörjas ny brunst efter resorberingen? I o m att hon hade nånting kvar i livmodern fortfarande? Hon har inga tydliga brunster hemma, så jag kan inte se det på henne, men har brunstat tydligt hos hingsthållaren. Eller är det bättre att avvakta och börja om tidigt i vår istället?