Sto som kissar på svansen

jis

Trådstartare
Mitt sto har en väldigt tjock och vacker svans.
Men den blir så himla äcklig eftersom hon alltid träffar svansen när hon kissar.

Ibland vill jag bara kapa av 30 cm från svansen, men det skulle ju bli jättefult. :banghead:
Och att tvätta svansen varje dag går ju inte.

Hur gör ni andra som har ston som kissar på sin svans?
Något bra pälsglans som gör det lättare att reda ut och får bort det värsta kladdet? :)

Som Korven sade, främst ett täckesproblem. På hösten när täckessäsongen börjar och det inte längre finns flygfän använder jag svanspåse. :)

Har ett palominosto med riktigt tjock svans och jag har lite samma problem. Svansen är så tjock så hon orkar inte riktigt lyfta hela när hon ska göra sitt. Brukar alltid ha den flätad och svanspåse ibland. Utom på sommaren när det är flugor, Då tvättar jag den oftare istället

Nej, hon går i lösdrift, i en väldigt kuperad hage med mycket träd. Hon är inte klippt och har rejäl vinterpäls.
Så jag vill inte lägga täcke på henne både pga att hon inte behöver det samt risken att hon ska fastna med det i hagen.

Även med svanspåse ser jag en risk att hon ska fastna och skada sig.

Jag skulle hålla svansen flätad faktiskt.
En kul grej angående sånt, vi hade en stallkompis vars sto hade en sån tjock svans och hon kissade alltid ner den. Sedan fick hon en medryttare som körde hästen jättemycket och en som började träna dressyr med den rätt seriöst. Hästen blev kanonfint musklad och se! Plötsligt lyfter hon på svansen ordentligt och kissar inte på den :)

Slänger in en fråga jag med om det är ok ts?

Funkar torrshampo i svansen? Har en Isabell med nästan brun svans närmast marken. Han går också på lösdrift,och nu när det är så här kallt vill jag inte hålla på med vatten och schamponering...

Slänger in en fråga jag med om det är ok ts?

Funkar torrshampo i svansen? Har en Isabell med nästan brun svans närmast marken. Han går också på lösdrift,och nu när det är så här kallt vill jag inte hålla på med vatten och schamponering...

Torrschampo till häst brukar vara i vätskeform.

Efter en vinter med skimmel, diarré och kallstall så det funkar fint tvätta ändå. Bara skölja gör stor skillnad. Och fiebings green clean är fantastiskt. "Torrschampo" i sprayform. Spraya på, gnugga upp lödder, torka bort. (Eller skölj om man vill).

Fläta funkar fint om ej skog i hagen. Om skog så babyolja/pälsglans/silikondroppar. Men det gör det bara lättare få bort, är ju inte så att det magiskt inte fastnar alls.

Men - bara skölja i en - två hinkar varmvatten (doppa svansen, vrid ur, doppa igen) gör stor skillnad om man gör det dagligen och har behandlat svansen med något så det inte fastnar lika mkt.

Varje höst när flugorna är borta klipper jag av svansen på min häst, inte så snyggt kanske men väldigt praktiskt! Jag slipper att lera, kiss och bajs fastnar och det blir väldigt enkel att borsta ut och ta hand om. Lite skit fastnar ju... men det blir betydligt bättre. Min nuvarande häst har svans svans och min förra var skimmel! Så jag vet hur irriterande det är att ha en gul svans på sin häst ;)

Min shettis pissar i svansen jämt. Superäckligt. Specielt när det blir tjocka gula istappar i svansen :yuck: Har tyvärr inget bra tips, bara sympati.

Tunna av svansen. Och klipp den en bit ovanför kotan.
En tjock och lång svans förstår man ju att den väger en hel del, tror inte att hästen vill kissa ner sig själv utan orkar bara inte lyfta svansen ordentligt.

Min shettis med ordentliga dreadlocks och tjock tät svans kissade också på svansen. Blev mycket bättre efter att jag halverat den i tjocklek

KL

Kanonbra tråd, har samma problem själv med min nordis. :wtf:

Blir värre med täcke såklart, men hon pinkar alltid lite på den.

Hon har naturligtvis mycket svans, men kanske inte extremt mycket för rasen ändå.
(Storasysters svans hade jag inte orkat med att ta hand om, den täcker hela rumpans bredd när man borstar ut den! :D) Den är klippt vid kotans övre del ungefär, vill ha den så lång som möjligt med utan att hon kliver på den.

Problemet är att det är en slinga på vardera sida om svansroten som blir äckliga, hur löser jag det?

På alla varmblod jag haft har jag klippt rent hela svansroten på klassiskt dressyrvis, så problemet har aldrig kunnat uppstå, men det känns inte som en nordisfrisyr. (Uppfödaren höll på att gå i taket när jag berättade att jag klipper henne i nacken. Aja baja! :devil:)

Hur tunnar man ur en svans på ett snyggt och bra sätt? Kommer det ens att hjälpa de när det är sidostråna som är problemet? Eller är en löst inbakad fläta som förhoppningsvis löser upp sig själv om hon fastnar en bra lösning?

KL

Kanonbra tråd, har samma problem själv med min nordis. :wtf:

Blir värre med täcke såklart, men hon pinkar alltid lite på den.

Hon har naturligtvis mycket svans, men kanske inte extremt mycket för rasen ändå.
(Storasysters svans hade jag inte orkat med att ta hand om, den täcker hela rumpans bredd när man borstar ut den! :D) Den är klippt vid kotans övre del ungefär, vill ha den så lång som möjligt med utan att hon
kliver på den.

Problemet är att det är en slinga på vardera sida om svansroten som blir äckliga, hur löser jag det?

På alla varmblod jag haft har jag klippt rent hela svansroten på klassiskt dressyrvis, så problemet har aldrig kunnat uppstå, men det känns inte som en nordisfrisyr. (Uppfödaren höll på att gå i taket när jag berättade att jag klipper henne i nacken. Aja baja! :devil:)

Hur tunnar man ur en svans på ett snyggt och bra sätt? Kommer det ens att hjälpa de när det är sidostråna som är problemet? Eller är en löst inbakad fläta som förhoppningsvis löser upp sig själv om hon fastnar en bra lösning?

Ta sidotussarna, fäst ihop mitt på svansroten ihop med lite tagel därifrån, med en gummisnodd. Tänk att du ska göra en svansfläta men tar bara första omtaget och med brett med tagel. Klart.

Min shettis har inte ens speciellt tjock eller tung svans och kort är den i år då jag kapade den nästan vid haserna i höstas då det frös fast lera i den men hon pinkar i den ändå.

Fläta svansen! (ej sommar vid insekter såklart!) Om man tycker att det är en risk att fläta svansen i en skogshage så kanske man ska ha en häst i porslin i bokhyllan istället? Jag tror utan tvekan att flätan går upp alt, grenen går av om hasten mot alla odds skulle fastna med svansen...

Fläta svansen! (ej sommar vid insekter såklart!) Om man tycker att det är en risk att fläta svansen i en skogshage så kanske man ska ha en häst i porslin i bokhyllan istället? Jag tror utan tvekan att flätan går upp alt, grenen går av om hasten mot alla odds skulle fastna med svansen...

Det finns tyvärr mer än ett exempel på att det inte alls behöver hända något av ovanstående. Fastnar de i en kvist går den av, fastnar de i en gren däremot.. Och en fläta är stark, redan en i människohår. En tjock flätad hästsvans är enormt stark.

Så det är tyvärr en högst reell risk att fläta i skogsägare om skogen är sådan de kan fastna. (Stora tallar = noll risk. Lägre lövträd eller gran = stor risk)

Jag hittar mantussar i granen i hagen nu och då - och grankvistar i manen. Oflätad och klippt.

Oj, vilket trevligt svar. :down:

Jag har fått lära mig att aldrig låta flätor sitta i i hagen just pga risken att hästen kan fastna och skada sig. Jag vill inte riskera något så därför låter jag bli.

Risken är att flätan dras åt och inte alls går upp om hästen fastnar.

Har man tur så lossnar "bara" en väldig massa tagel (hela flätan, alltså) och blir kvar i trädet, har man otur kommer hästen inte loss alls.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 045
Senast: Wenniz
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 899
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar