Sto som fått dött föl vid födseln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare -Lilla My-
  • Startdatum Startdatum
L

-Lilla My-

Mitt sto gick i år över tiden med över en månad och fick veckan innan fölningen svår fång och fick för det smärtstillande av veterinären som då även lyssnade på magen. Jo, fölet levde och allt verkade bra inne i magen. Två dagar efter att hon fått smärtstillande mot sin fång så bestämmer hon sig för att föla. Det går inte så bra. Hon orkar inte riktigt. Vi får dra ut fölet som redan är dött när huvudet är ute. Det har alltså antingen dött under de två dagarna mellan veterinärens besök och fölningen eller på vägen ut.

Veterinären trodde att fölets död kunde bero på eventuellt virus i fodret. Det hade varit ovanligt, nästan sjukt mycket döda föl i år och även många ston som mist livet vid fölning. Framförallt i södra Sverige. De spekulerades nu om det kunde bero på virus i grovfodret men jag vet inte vad man ska tro. Jag tror att det i alla lägen är Moder Jord som bestämmer hur många nya liv som ska få komma till vår jord. Vi människor kan helt enkelt inte mixtra med naturen. Det bara är så. Det som sker det sker och ibland finns ingen direkt bra förklaring på saker och ting.

Mitt sto fick sitt första föl förra året och den fölningen klarade hon jättefint. Det var en väldigt snabb och smidig fölning där hon skötte allting exemplariskt. Då fölade hon två dagar för tidigt.

Min fråga är nu, vågar man betäcka henne nästa år eller kommer hon att ha en svår förlossning ännu en gång? Vad har ni för erfarenheter? Tänkte om någon här själv har haft ston som fött döda föl och som ändå betäckt om? Tacksam för era råd!

Sv: Sto som fått dött föl vid födseln

Tråkigt med ert föl, vet hur det är att dra ut döda föl:cry:

Allt kan hända, och eftersom hon hade en bra fölning förra året (utan fång???)
så förstår jag inte varför du inte skulle betäcka om.

Däremot, om hon haft fång bägge dräktigheterna, ja då hade jag tänkt både en o två gånger på det hela.

Håller med ancan, en gång är ingen gång, två gånger är en vana...

//QuickStar som själv fått ta ett sto ur avel i år efter 2 föl med fel.

Så fruktansvärt tråkigt för dig och stoet:cry: Men varje gång är en ny gång tills dess man ser ett mönster. När vi betäkte vårt sto första gången, hennes första föl, gick allt "by the book". Året efter resoberade hon 3 dräktigheter:confused: utan att vet kunde fatta varför. = blev inget föl. Året därpå blev hon dräktig men fick livmoderomvridning på dygn 250 och fick opereras med föl och allt i magen:eek: men ut kom en frisk hingstunge:love:
Nu vet vi inte om vi vågar en gång till. Håller hennes mage?
Prata med vet och rådfråga - får hon fång igen hade jag nog låtit bli att avla.

Har det varit ovanligt många dödfödda föl i södra Sverige??? Det har jag inte hört något om.

Det har varit ovanligt många dödfödda föl samt ston som dött under fölningen i Kronoberg. Om det gäller övriga delar av Sverige också har jag ingen aning om.

Enligt veterinären är det helt okej att ta fler föl på mitt sto. Det är inget skadat eller så inuti henne. Hon har tagit sig på första försöket och har haft bra hull och god kondition hela vägen, bägge gångerna men denna andra gången blev det bara galet i slutet.

Nu vilar vi tillsammans, jag och mitt sto ett år och så får vi se om vi betäcker till våren. Det var en jobbig dag för oss båda.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka