Sto som ej blir dräktigt

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mon Amie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 850
M

Mon Amie

Har ett 18 årigt ponnysto som har fått 4 föl, senaste fölet föddes för 3 år sedan.
Alla fölningarna har varit problemfria så även betäckningar och dräktighet.
Men försökte få stoet dräktigt(naturlig betäckning) förra sommaren, men vid ultraljud, såg man ingen fosterblåsa bara en massa vätska omkring livmodern.
Vet, tog bakt,prov som inte visade några konstigheter.
Fick klartecken från vet att betäcka igen, men hon blev ej dräktig.

Vad kan det vara för fel? är hon kanske för gammal?
Är det någon mer som har varit med om detta?

Sv: Sto som ej blir dräktigt

Jag har inte så mkt erfarenhet, men jag kan berätta om det råd jag fick när jag skulle köpa ett äldre avelsto. Att om de har hållt upp ett år eller inte tagit sig kan det vara väldigt svårt att få dem dräktiga igen, pga åldern. Fick detta råd av erfaren uppfödare samt en av de bästa gyn.spec.vet.

Sv: Sto som ej blir dräktigt

Om hon har vätska i livmodern är det ett ganska dåligt utgångsläge som kräver en del insatser från veterinärens sida. Hon måste baktprovas, ev. behandlas och sköljas. Förmodligen både innan och i samband med att hon betäcks/semineras. Det säkraste sättet att få veta vilka chanser stoet har att bli dräktigt är att ta en livmoderbiopsi. Då vet du om det är lönt att lägga ner energi, tid och pengar. Ta lämpligen kontakt med en erfaren seminstation/seminveterinär och be om hjälp. Då får du säkert klarhet i detta!
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 660
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?

Hästrelaterat

Tillbaka