Sto som älskar föl. Vad ska jag göra?

J

Jozzi

Hej!

Jag är inte helt säker om jag skriver i rätt ämne nu. Flytta den om jag har laggt den fel.

Min fråga: Vad kan jag göra för mitt islandssto så att hon slutar producera mjölk? Tror ni att hennes gammla föl kan börja dia igen? (Som är ca 1,5år) Hon är väldigt ranglåg så jag tror inte hon kan ta det nya fölet..

Bakgrund: Tre ston i hagen ska få föl nu. Ett sto har redan fölat och ett till sto ska när som hellst också föla nu. Det tredje stoet fölar i sommar.

Ett sto fölade i tisdags (28/3). Mitt sto vart tydligen helt kär i fölet. Jag trodde nästan detta eftersom hon älskar föl. Hon har tidigare haft ett föl som nu är ca 1,5 år.
Igår när jag pysslade om henne så märkte jag att hennes juver är lite fyllda och hon hade mjölk i :( Men det är inte vit mjölk. Den är ännu genomskinligt.

Jag har läst lite om att man ska ta bort maten och träna dem mera. Men tror ni att det kommer att hjälpa? Jag har haft på "No-bite" kräm så att unghästen inte börjar dia om det är så att den får för sig.

Maten hon får nu är: 7-8 kg hö som dom äter i hagen så det kan ibland bli lite mera ibland och lite mindre ibland.
Sedan ger jag henne alger, kalk, vitlök, linfrön, vitlök, fodergäst. Det vill jag inte sluta ge henne för hon har exem. När jag har ridit henne så brukar hon få Krafft groov, men ska jag låta bli att ge henne sånt nu?

//Jozzi

Sv: Sto som älskar föl. Vad ska jag göra?

Nej jag tycker inte att du ska plocka bort nåt foder. Ta kontakt med en veterinär över telefon så får du goda råd om hur du kan gå tillväga. Om du har missat en telefontid kan du ringa Strömsholm, dom svarar nästan hela dagen om jag kommer ihåg korrekt.

Sv: Sto som älskar föl. Vad ska jag göra?

Min häst har också sådan där vätska som du beskriver i juvret. Det har även ett annat sto i stallet som haft föl så det är ganska vanligt.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 997
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025