Sto som adopterar föl..

sassiball

Trådstartare
Det kanske är vanligt? Jag köpte ett 6 mån föl för en månad sedan och mitt treåriga halvblod har adopterat henne :)

De är jättegulliga tillsammans. På morgonen när jag släppt ut dem så diar fölet lite innan hon inser att det inte kommer någon mjölk. Då går de vidare och äter hö tillsammans. Det syns så tydligt på fölet att hon tyr sig till treåringen som om det vore hennes mamma, skulle hon bli orolig för något så springer de sida vid sida direkt.

Ville väl inte så jättemycket med den här tråden egentligen, blev bara lite förvånad över mina hästars beteende.

Sv: Sto som adopterar föl..

Hr sett något liknande faktiskt, väldigt gulligt:love:

Vi sålde ett föl (eller ja,8 månader var hon ju då) Stället hon kom till har 2 ston, mamma 26 år och dotter 5 år. Det äldre stoet tog sig till den lilla och fostrade och skyddade henne. 5 åringen fick inte ens hälsa på henne på flera veckor:p

Det är inte så ovanligt. Händer även att ungston tar hand om föl som har sin mamma kvar i hagen, om mamman inte är så överdrivet beskyddande själv.
Det är väl bland djuren som bland oss; många unga tjejer vill gulla med små barn. :D

Mitt sto gorde likadant i år. Jag hade ju en bebis från "lånemage" som jag fick hem när hon var 5 månader. Då fick hon genast gå med min tävlingsmärr som visserligen fick föl förra året. Hon försökte dia från början men där gick dock gränsen från stoet, hon blev ej dum mot henne utan bara nöp henne i häcken och sa att den var slut :D
Dom ser dock ut som mor och dotter då dom är kopior av varande mycket likare än sin biologiska mamma/son

De är ju bara för härliga. :) Kul att höra fler med liknande berättelser.

Mitt första moderlösa föl var 6 veckor när mamman dog, då adopterade hennes 2-åriga halvsyster henne och tog hand om henne som sin egen. :love:

Sen hade jag ju en solskenshistoria förra sommaren när jag stod med ett 4 dagar gammalt shettisföl och hon adopterades av mitt halvblodssto. :love:
Detta foto är taget en liten stund efter att de släppts ihop i hagen - de hade gått tillsammans innan också, medan mamman levde.
mimmiochisessa1.jpg

De var mor och dotter till 100% tills fölet var 6 månader gammalt, då halvblodsstoet tyvärr fick avlivas pga fång. (Nej, fölet kunde givetvis inte dia på stoet utan är uppfödd på mjölkersättning och fölpellets)

Jag har en liknande historia och en 3 åring.

Vi fick ett underbart svart hingst föl den 2 maj i år.
3 veckor senare släpptes sto med föl ihop med de andra 2 hästarna, ett 3 årigt sto som är stoets förra föl och sedan rang ledaren på 23 år.
3 åringen var jätte intresserad av lill killen men mamma häst vägrade låta henne komma nära.
Den 10 juni fick vi akut ta bort stoet i kolik :cry:
Ja då stog vi där med en 1 månad gammal fölis utan mamma vad gör man???
Jo vi letade amma men varken föl eller amma var intresserad av varandra.
Vi såg hur fölisen blev mer och mer orolig och ledsen.
Vi lastade in fölis i släpet när vi insåg att vi får ta hem honom å nappa upp honom. På väg hem snurrade tankarna som bara den vad gör man nu då tänkte vi??
Väl hemma på gården gick jag ur bilen å in i släpet å när vi öppnade lämmen å gick ut så gnäggade 3 åringen hemma å lill killen svarade å lös upp som ett ljus =) han kände så väl igen henne.. Han gick rakt fram till henne å hälsade. vi tog bebbe å ställde in i boxen å så tog vi 3 åringen å ställde i samma box. sedan dess e dom oskiljaktiga =) de e verkligen mor och son.

De som e så kul var att hon aldrig ens fått hälsa på honom för hans mamma å ändå hade hon så starka band till honom..

Här e en bild precis när beb eprecis kommit hem å släppts ihop i boxen. Nu fick han lugn och ro att nana en stund
21239004.jpg

Lillen får välling och "mamma" häst tittar på och vill smaka =)
21380481.jpg

Bebbe med "mamma" efter 2 veckor ihop.
24838314.jpg

Här e dom nu för en månad sedan =9 han växer så det knakar
24272751.jpg

Senast ändrad:

Fick hem ett 5månaders stoföl i höstas (ja 5månader är förtidigt men fölis var verkligen inte snäll mot mamma och behövde komma bort för att uppfostras)

Det gick 3dagar så hade ena stoet där hemma satt mjölk och fölis diar! Hon är mest där och tröstsnuttar någon gång ibland.

Min 15-månaders fick en "mormor" när hon kom hem i höstas.
De andra stona var inte särskilt imponerade av min guldklimp och tufsade till henne rätt rejält första dagen. Tillslut steg gammelstoet (högst i rang, har haft 5 egna föl) in och såg hela tiden till att vara mellan min tjej och de andra damerna så de inte kom åt henne.
Nu är det lugn och ro i flocken, lilltjejen har fått en bästis i en av de "elaka" damerna och "mormor" har släppt taget.

Men min lilla springer fortfarande gärna in och gömmer sig bakom "mormor" om hon råkar hamna i "blåsväder" :angel:

Mitt första moderlösa föl var 6 veckor när mamman dog, då adopterade hennes 2-åriga halvsyster henne och tog hand om henne som sin egen. :love:

Sen hade jag ju en solskenshistoria förra sommaren när jag stod med ett 4 dagar gammalt shettisföl och hon adopterades av mitt halvblodssto. :love:
Detta foto är taget en liten stund efter att de släppts ihop i hagen - de hade gått tillsammans innan också, medan mamman levde.
mimmiochisessa1.jpg

De var mor och dotter till 100% tills fölet var 6 månader gammalt, då halvblodsstoet tyvärr fick avlivas pga fång. (Nej, fölet kunde givetvis inte dia på stoet utan är uppfödd på mjölkersättning och fölpellets)

Det var det gulligaste!

Vi har lämnat tillbaka ett sto som vi lånat men har kvar hennes föl som har blivit adopterad av ett av våra ston som själv har en fölis. Båda diar på stoet som accepterar det helt och hållet.

Liknande trådar

E
Avel Har någon varit med om detta tidigare? Har ett föl (Född i Maj) som jag håller på att avänja då modern har svårt att hålla hullet...
Svar
3
· Visningar
1 218
Senast: Elektra_92
·
P
Hästhantering Skulle bli glad om någon kan ge mig råd och tips gällande avvänjning av föl. Så här är det...... Fölet föddes väldigt litet, Hbl o...
Svar
9
· Visningar
2 274
Senast: Pellinda
·
T
Avel Faktiskt var det sant..iallafall några timmar igår! Glömde fota med det var SÅ sött! Så här gick det till då hon adopterade en kalv...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama