Sto på boxvila med skadat föl - hur höja stoets livskvalitet?

Larka

Trådstartare
Mitt underbara sto fick den 7 juli i år ett lika underbart litet hingstföl. Lyckan var stor tills för ungefär en månad sedan när lilleman plötsligt blev halt. Efter en veckas hälta (som stadigt blev bättre, men sedan akut sämre över en natt) konstaterades hovbensfraktur på det lilla livet. Boxvila och foppatoffel (en liten fölsko) ordinerades.

Fölet blir stadigt bättre, men pga av att han redan innan var lite x-bent (som sedan blev värre av frakturen) tar läkningen tid. Vad värre är att det ser ut att rör sig om en kross/klämskada på hovbenet och därför vet vi ju inte hur det står till med leder osv än. Eftersom behandlingen blir den samma har vi valt att inte utsätta den lilla för den långa resa som en magnetröntgen skulle innebära, inte minst med tanke på fölets ben och stoets minst sagt svala intresse för att åka låda. Med allt detta i åtanke så lär läkningen ta tid, om det ens blir bra.

Eftersom han stadigt blir bättre väljer vi att ge honom en ärlig chans att bli bra, men detta innebär total boxvila ett tag framöver. Att ta ut stoet ur boxen är en omöjlighet, för då blir lillen tokig och skuttar runt som den värsta gangster (såklart!). Alltså måste även hon stå inne, något som hon verkligen inte trivs med.

Hon har sällskap och får hö/halm flera gånger om dagen. Vi har hängt in lite björkgrenar och borstar på henne två gånger om dagen för att hon ska få lite pyssel. Men vad mer kan vi göra för henne? Jag inser också att hon borde få vara ute, men veterinären har gjort det väldigt klart att i så fall fixar inte fölis ben läkningen. Det betyder att han avlivas, och det blir ju stoet inte gladare av.

Finns det något? Allt från flashiga prylar till gamla hederliga knep är mycket varmt välkomna!

Sv: Sto på boxvila med skadat föl - hur höja stoets livskvalitet?

Stod inför samma problem förra året men var tvungen att göra det drastiska - släppa ut dem och blunda. Jag pratade med en veterinär som helt enkelt höll med mig och sa att ibland får man använda sitt eget förnuft och se till hästens bästa och strunta i vad veterinärer ordinerar...

Fölungen hos mig blev grymt rastlös och stoet ännu värre. Stoet var otroligt svårfött och boxvila hjälpte ju inte, hon åt inget alls och mådde mkt dåligt psykiskt.

Först så byggde vi en sjukhage i trädgården:

ostergarden

Sen när de var vana vid den så byggde jag en i beteshagen, och så flyttade jag den hela tiden så stoet fick gräs. Heltidsarbete i två veckor.

Trots detta så klarade varken sto el föls psyke det här utan en dag gjorde jag sjukhagen större och det fick "bära eller brista". De galopperade några varv runt den ridbanestora hagen och sen var de lugna. Åkte och röntgade fölis igen ett tag senare och inget hade förvärrats.

Nu kanske inte det här är vad du vill höra, och din fölunge kanske inte är som min, men jag kunde inte hålla en fölunge på boxvila hur länge som helst. Jag har sett en fölunge som stod på box från 7 mån och 1 år framåt och det var inget kul...

Egentligen så vet jag ju att det är på det här viset det måste bli, för stoets skull. Att komma viftande med björkgrenar och annat kan ju aldrig ersätta utevistelsen. Lillkillen verkar ganska nöjd under omständigheterna, och är faktiskt ovanligt fin för att vara inspärrad! Stoet däremot har alltid varit ute mycket och är dessutom van vid att bli riden dagligen så detta är ju helt och hållet fel för henne.

Vi ska flytta hästana ganska omgående så jag hoppas på att det ska finnas bättre omständigheter för en speciallösning där. För stoets del tror jag det skulle göra stor skillad bara om hon fick vara ute, om än i en pyttehage.

Tack för att du delade med dig! Oavsett hur det blir så är det inte enkelt att veta vad som är bäst.

Jag har också haft häst med fraktur (om än vuxen). Jag byggde snarast en hage ungefär som Cyllenes och satte hästen i så han slapp vara inne. Bara att de får vara ute och andas frisk luft och se saker gör stor skillnad.
Men det slog mej att det nyligen stod i Ridsport om små aktivitetslådor för häst som forskats fram att de gillade. Man lade godis (äpple?) i glassbytor (typ Big Pack) som de fick puffa på tills godiset kom ut. Succesivt gör man det svårare med mindre hål. Kanske det kan roa Mamma Häst en stund när hon är inne...

Jag har sett en fölunge som stod på box från 7 mån och 1 år framåt och det var inget kul...

Jag hade helt ärligt hellre tagit bort fölet än utsatt den för det. Oavsett skadans prognos. Vet du vad som hände den sedan? Jag har så svårt att tro att boxvila i ett år under uppväxten kan passera utan bestående effekter på hållbarheten.

Jag brukar citera en vis gammal hästkarl (galopptränare och equiterapeut) som tyvärr inte lever längre. "Hästen ska ut i hagen och röra på sig om den inte brutit benet. Eller, förresten, den ska ut då med...".

Carina på Silver Arabians

Fölungen köptes vid 7 månaders ålder för närmre en miljon kronor. Det upptäcktes sedan att hon hade en tumör i hoven och de skulle först vara tvungna att ta bort henne. Envisa (och rika, hrm...) ägare tvingade dock veterinärer att utföra en operation de aldrig gjort och de tog bort en tumör stor som ett ägg i en liten fölhov. Nu minns jag inte vad de fyllde hålet med men det var nåt udda.

Hon stod sen som sagt var på box hela första året och lite till. En fördel var att hon är i Tyskland där alla äldre står på box så hon hade alltid sällskap och fönster så hon kan se gården osv. Supertemperament så man när hon var 1 år kunde gå ut och beta lite med henne osv.

Vad som hände var dock att hon växte extremt fort och var väl närmre 1,70 som 1-åring. Hur hon vuxit om hon fått röra på sig vet man ju inte, men troligtvis inte så. Hon är fortf bara runt 1,70 idag som 5-åring. Hon reds in som vanligt men jag tycker inte hon var rolig att rida, hon var stel och orörlig. Dessutom osäker på om hon gick riktigt rent. (Även här är det svårt att veta hur hon varit om hon fått normal uppväxt.) Nu går hon som avelssto och lämnar fantastiska avkommor.

Så jag håller med ditt citat, boxvila är något jag alltid överväger en, två eller tre gånger...

Då får man väl hoppas att hon lever ett gott liv nu, i alla fall, i stora gröna hagar med sina föl... :)

Carina på Silver Arabians

Jag har stått med ett litet föl och mamma med kronisk kvarka som krävde isoleringsbox på ultuna /(som ett rum med heltäckande väggar, inget att se):cry: under behandling som pågick sammanlagt ett par månader med perioder om ca 3 veckor i isolering i sträck.

Nu är både fölungen och mamman underbara i sitt temprament och fann sig över förväntan men jag var där så mycket jag kunde och bara var med dem men sen var "mat" i alla former den stora lösningen.

De stod på halm så jag hackade morötter, äpplebitar, luzernpellets etc i små små bitar och strödde ut över hela boxen, det tog ett par timmar att leta upp alla och är en naturlig sysselsättning för en häst, och sen var det bara att göra om. lämnade en hel hink till personalen att sprida ut till natten.

Sen hade lillhingsten leksaker, populärast var en halvpumpad fender.

Hela boxvistelsen var en pina för mig och jag led med dem varje minut, men jag stod inför möjlighten att antingen går det inte att bota och då måste de avlivas eller så blir en eller båda HELT friska, dvs inga mellanlägen och då var det värt chansen, som tur var resulterade behandlinge i två friska hästar efter många behandlingar..

Är prognosen halvusel och man måste utsätta dem för lidandet av boxvila måste det vägas in också tycker jag, jag har stått inför detta också och då prioriterat livskvalitet och släppt ut i liten hage ändå och "blundat" enligt det-får- bära -eller -brista -pricipen och hittils har det faktiskt burit i de fallen.

Lycka till.

Jag har haft föl på boxvila i 8 månader, han skadade sig som 4:månaders föl unge.
Nu hade jag nog tur, mitt sto var otroligt lättsam och inte flockbunden, så hon klarade att vara med honom inne. men till senhösten var jag tvungen att släppa ut henne då hon hade luftrörsproblem. Fölet klarade detta och även att bli helt avvand från mamma på boxvila.

Jag hade dem inackorderade och stallägaren vägrade ha någon annan häst inne som sällskap, så han var själv inne.

Nu var jag mycket yngre när detta hände, och hade inga barn, så jag gick ner i tid och bytte jobb för att vara med fölungen så mycket som möjligt så han skulle slippa vara ensam.

Jag gjorde så här, vill bara berätta att det faktiskt gick.

Idag är fölungen 20 år, och har tyvärr fått vara med om en långvarig konvalecent som 17 åring, men då fick han vara ute i boxhage trots ordination strikt boxvila. ( jag satt iofs och vaktade honom de första månaderna då också när han var ute)

Jag hoppas du hittar en lösning som passar både sto och föl och att ni klarar er igenom det här.

men detta innebär total boxvila ett tag framöver.

Hur lång tid rör det sig om? Veckor, månader? Mina stod inne väldigt, väldigt länge förra våren och stor del av sommaren pga fång med rotationer. Det var inte skojigt alls, men hästarna accepterade eländet väldigt bra och det var absolut tvunget för deras läkning att stå i princip stilla ett bra tag. I regel så går det bättre än man tror... Självklart finns det undantag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka