Sto och föl i transport

Solvira

Trådstartare
Går det bra att transportera sto och föl i en "vanlig" tranport eller behöver de mer plats? Min transport är en boggi som är 10 cm längre, 10 cm bredare och 10 cm högre än andra transporter och den har en mellanvägg som man kan flytta bak, men inte fram. Är det tillräckligt mycket plats för ett sto med föl att stå på?

Det går bra med en vanlig transport. Jag plockar alltid ut mellanväggen så fölet kan nå sin mamma. Fölet står löst och mamman är bunden som vanligt. :)

Inga problem, men plocka UT mellanväggen, eller plocka iaf av den BAKRE delen av mellanväggen. Mamma bunden som vanligt, fölis lös. Sen får du endera sätta bommen så högt så fölis kan gå under, eller så lågt att fölis inte kan. Eller lägga halmbalar etc framför.

Vi har med en boggi som är hextra hög och extra bred.
Vi körde mkt med föl och sto i sommras.
Vi tog ut mellanväggen, och band fast stoet, fölet åker löst.
Bommen var på normalnivå för den bundna hästen, och så länge fölet kunde gå under bommen utan någon risk så gjorde vi inget.
Men när föet blev större och det fanns risk för fölet att "fastna" under bommen, så fylde vi främre delen av halm, så att fölet inte kunde ta sig under bommen.

Det är viktigt att fölet kan röra sig som den vill inne i transporten, tex dia för att få tryggghet, få bra balans när man kör och stå åt det hållet den tycker är bäst!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
289
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka