Sto med åring ihop med nya fölet...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare second chanse
  • Startdatum Startdatum
S

second chanse

Hej undrar om ni har erfarenhet om de går bra att ha åringen med när de nya fölet är född? Ja väntar föl mitten på mars, så ny hage är inte och tänka på.

Sv: Sto med åring ihop med nya fölet...

Har du otur så låter stoet även åringen dia och det är verkligen inte att rekommendera, då fölet behöver all råmjölk det kan få. Jag hade stallat upp åringen på annat ställe ett par månader om det inte går att ordna egen hage.

Sen går det att slå ner stolpar även om det är fruset, man spettar lite och häller sen varmt vatten i det lilla hålet, spettar lite till, sen mer varmvatten osv.

Är de inga fler som har hamna i den här ställningen, att sto ska föla och har åring som inte har gått själv eller med någon annan i hagen?

Eftersom jag tycker att unghästar ska ha lekkompisar så - NEJ, det har jag inte råkat ut för. Har alltid minst 2 unga ihop! När mina 2 ston fölade i somras gick det även 3 st åringar hemma. De fick gå i egen hage medan fölen föddes och växte till sig. Sen när fölen var några veckor gamla släppte vi ihop allihop i sommarhagen och då var det inga problem. Har däremot jobbat på ett ställe där en högrangad unghäst sparkade ihjäl en fölunge så jag var lite orolig tills jag såg att de 2 fölstona tog kommandot och höll åringarna kort.

Kan man inte ha många hästar hemma (så du kan ta emot ytterligare en häst som får gå med åringen) skulle jag skicka iväg åringen till någon där hon får lekkompisar. Eller stänga av hagen om det inte går att lösa på annat sätt så de går ihop men på var sin sida tråden tills fölet är någon månad iaf. Ställ stolparna (jag använder plaststolpar) i plasthinkar och fyll med betong som får stelna så har du flyttbara stolpar... Oumbärligt när man bor i norrland om staketet går sönder!

Kan tillägga att ena åringens mamma var en av de som fick föl igen. Hon körde själv bort fölet när det var 9 månader ca och ville vara ifred inför nästa fölning. När vi sen släppte ihop alla var hon nästan hårdare med sin äldre avkomma än de andra ungstona...

Vi är i samma sitts som dig. Har ett sto som ska föla nu i vår. Hon går fortfarande tillsammans med sin åring. Det går själva i hagen p.g.a. att vi inte har fler hästar hemma på gården ännu... Stoet låter inte fölet dia längre, vilket är bra! :)

Är dom vana att gå ihop så har jag låtet dom göra det när fölet är fött oxå. Första dagarna är ju mamman mest i boxen med sitt föl för att ta igen sig och knyta starkare band med sitt föl.

Råmjölken finns inte kvar hur längre som helst så skulle den andra börja dia är det ingen fara så längre fölet inte tar skada av det. Men det händer otroligt sällan, har bara varit med om det en gång och då har vi haft många föl på gården. I det fira så stöter modern bort fölet vid ca 9 mån ålder för att sina ner och kunna ge "ny" mjölk till fölet som kommer.

Ställ stolparna (jag använder plaststolpar) i plasthinkar och fyll med betong som får stelna så har du flyttbara stolpar... Oumbärligt när man bor i norrland om staketet går sönder!

KL

Men gud vilket BRA tips:idea::bow::banana: Nu ska det gjutas!! :D

Vad skönt att höra:)Att de har fungera att efter några dagar kunna släppa ihop dom, om min plan spricker.Jag försöker hitta kompis,men man vill inte ta in en ny häst i stallet för smitta. Ska försöka hitta ett stall där åringen kan stå några mån tills bete,då ska hon gå med andra kompisar.

Hur ska du göra med utevistelse, har du ligghall?
För om inte våren är väldigt tidig så kan du ju inte räkna med att de kan gå ute hela dagar. Ska även åringen vara inne vid ihållande dåligt väder?

Jag har ett sto som fått 5 avkommor varav 4 hingstar. Och dom har gått ihop med sin mamma så fort hon är ombetäckt igen dvs ca 4 veckor efter fölningen.
Hon har också gått ihop med sin avkomma/avkommor från året/åren innan fram till samma dag hon fölat.
Men jag har dock haft ett vakande öga på dom hela tiden. Mitt sto har själv vant av sina föl i januari/februari året efter dom är födda...
Det har gått kanon bra & unghästarna har stört kul med varandra & fölen uppfostras i flock.

Av egen erfarenhet går det bra att ha stoet och föl gå ihop med fjolingen men håll dom isär under fölbrunsten, för då verkar inte stoet ha riktig koll på sig själv och låter ofta fjolingen börja dia

Skönt att höra:pJag har en kompis som har ett sto och en 3åring, pratade med henne igår om att byta häst par veckor.Jag lämnar 1åringen så hon får gå ihop med hennes 3åring,sedan tar jag hem hennes sto som kan gå själv i hagen.Har man kompisar så löser de sig:banana::banana:Jag byter tillbaka efter fölbrunsten,så får 1åringen komma tillbaka ibörjan av Maj.:rofl: Till sommaren ska 1åringen få träffa en2 och denna 3åring igen, de blir nog nyttigt.

För ett par år sen såg jag något hjärtskärande.

En åring som släpptes tillbaka när mamman hade fölat (några veckor tidigare) och hon blev så glad att se sin mamma, men mamman var så sträng och jagade iväg åringen.... hon fick INTE komma fram och så mycket som nosa vare sig på nya fölet eller på mamman.

kl
Jag hade aldrig vågat ha kvar åringen med sto och nytt föl. Men det brukar gå bra med lite äldre unghästar när fölis blivit några veckor.

Vet ett sto som fölade och åringen hoppade in i mammans hage (nyss avvand). Han var mkt fientlig mot sitt syskon och mamma häst hade fullt upp.
Det nyfödda fölet blev sjukt och dog trots intensiv vetrinärbehandling. Vid obduktion hade fölet blödningar och frakturer överallt. Vet sa att den var helt söndersparkad:cry:.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
862
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 489
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka