sto, hingst eller valack?

Det där är ju så loika beroende vad man ska ha den till :rofl:
Jag skulle aldrig kunna säga vilket kön som är bäst :)

Vad det har med trav att göra... Jag föredrar valacker
de är mer jämna i humöret tycker jag. Men Ston kan vara
trevliga och Hingstar ochså!

Det har med individen att göra...jag har haft tur med mina ston så tillvida att dom inte varit "pissiga"
Annars så föredrar jag faktiskt hingstar :bow: :bow:

Den travhästuppfödare jag känner vill helst ha hingstföl, men han har inte gett mig något bra svar på varför.

Jag tycker nog hingstar oftast är mycket trevliga i o m att de rör sig oftare lite mer än valacker/ston i hagen. De är alltså livligare och motionerar ofta sig själv en hel del. Dock inte alla.. vi har en tre-årig hingst idag som är vääldigt lugn, skulle vi göra valack av honom skulle han nog somna :rofl:

Hingstar är väl kanske bättre om man sen tänker sig att de går bra på travbanan så har de ju ett mycket större värde som avelsdjur. Men det är ju å andra sidan bara ett fåtal som blir så duktiga så ett sto kanske man har mer glädje av för egen del då man när de avslutat sin tävlingskarriär kan använda dem för att ta egna föl.

Som sagt det är en kluven fråga men personligen så gillar jag nog hingstar bäst!

det är ju upp till en själv, MEN sen är ju ingen häst en annan lik...

Om du menar vilket kön som tjänar mest och springer fortast är det nog hingstar. Därmed inte sagt att valacker är sämre (t ex Victory Tilly och Greyhound) men dom som blir riktigt bra är ofta bra tidigt och dom sparar man som hingstar för framtida avel. Ston tjänar i snitt klart mindre än hingstar/valacker som jag tror brukar räknas ihop i statistiken. Intressant är dock att riktigt bra ston är just riktigt bra och många ston har genom tiderna räknats som "världen bästa travare" just då.

Föredrar Hingstar och vallaker. Men har haft en del otur med mina travston, allihopa har varit enna riktiga surkärringar. Har ett travsto nu som ja trivs bra med och har fast ett islandssto som var trevlig men i vanliga fall är det hingstar i travvärden och vallaker i ridvärlden. Men egentligen spelar inte just könet så stor roll. Kram

Inom travet så kan man nog inte säga att just det könet är bäst, det varierar från häst till häst, men inom vanlig ridning skulle jag välja valack, dels för att ston kan vara lite jobbiga och en hingst vill man inte få på halsen. Så jag föredrar valacker.

Tja, jag kan liksom inte heller säga på rak arm vad som är bäst?! Det beror väl på individen i helhet om man säger så. Personligen gillar jag nog valacker minst. Det har ofta tråkigare personlighet och är mer likgiltiga. Jag gillar hingstar rätt mycket ifall de är vettiga att hålla på med men allra bäst ser jag nog till ston :crazy: :love: . De är ofta lite speciella och känsliga även om jag personligen gillar då de är lite vronga och vassa i humöret fast på rätt sätt..? Vi kärringar är ett konstigt släkte :crazy:
mvh jesse

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: Mabuse
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • WE-tråden