sto 21år, fång och uselt hull...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sinner
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 052
S

sinner

ja, kombinationen är ju inte superkul.

jag har ett shetlandssto som ska vara 21 år gammal, hon hade kraftiga hovförändringar(fång) och på grund av detta också felaktig benställning fram när hon kom.. hon var supermager, revbenen syndes på långt håll och då i slutet på maj när jag tog hem henne hade hon forfarande vinterpälsen kvar:confused:

nu har hovis filat på hennes hovar regelbundet under sommaren, och hon ömmar bara lite i höger fram, vilket ska bero på
"white line desese" enligt hovis..(nån som vet vad det är egetligen??)
benställningen har rättat till sig och hon galopperar i hagen ibland:)

vinterpälsen satte hon utan problem och nu liknar hon en teddybjörn:D

hullet är väl inte jättebra, även om hon inte ser så hemsk ut nu med massa päls...
hur ska lah lyckas få upp henne i hull utan att utlösa ny fång? jag vet ju inte hur känslig hon är, ägaren innan hade nämligen fodrat henne hela vintern lång med ensilage i mängder och i stället för kraftfoder hade hon fått ett kilo(!) morötter varje kväll....
så han har ju lixom byggt upp fånget och underhållit det under hela vintern..
men vad vågar man ge henne? nu får hon ca 4kg hö och en mininäve krafft+1,5 matskedar biotin i pelletsform..

nån har sagt olja, och nån säger jäst, ja visst, men i vilka mängder då??!!
jag kan ju inte bara hutta i henne lite vad jag tycker direkt...

tacksam för hjälp..

Sv: sto 21år, fång och uselt hull...

Jag gav min shettis 1/4 paket bakjäst som jag blandade med kallt vatten och gav i munnen med spruta (hon vägrade äta den i krubban) men annars kan du smula ner den direkt i maten om hästen äter det. Sen gav jag henne 1 ½ dl rapsolja om dagen. Men du kan ju öka på höet lite (om den äter upp förstås) sen ska det ju vara ett bra hö med. Jag har sj börjat smyga in lite lusern nu 1 dl morgon och kväll! Det här med fång är inge kul :( Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

okej..
så olja och jäst påverkar inte fånget då?
vill ju försöka få i henne lite vitaminer och så, men alla preparat som jag hittar är ju i sirapsform!! och DET kan väl inte vara att rekomendera till fångponny va?

Nä jag var livrädd för alla vitaminer men har nu kört med kraffts miner blå ett tag,i pelleterad form 1dl om dagen. Jäst är ju vara bra för tarmfloran, men sök på bakjäst för jag startade en tråd om detta när min fick fång och jag fick många bra svar. Om det skulle vara farligt för fången med olja törs jag inte svara på men det funkade på min. Hon la på sig lite grann. Annars är ju lusern väldigt bra. (Finns även trådar om detta men många bra svar) HH är en tjej som är väldigt duktig på detta kolla om du hittar några inlägg från henne.

Senast ändrad av en moderator:

blanda ihop olja, lusernhack och jäst med lite varmt vatten. det är det bästa en fånghäst kan äta...

hur mycket av varje då?
har ingen vidare koll på sånthär som ni förstår..

Alltså egentligen hänger det mesta på vad du har för hö och hur det täcker behoven (eller inte). Om du har ett bra hö (det vet du genom analys) är det bästa att bara ge av det! Om hästen är tunn så får du ger MER av det bara. Det är inte hö som utlöser fång i normal fall. Så länge de inte blir överviktiga (för det ökar ju risken får att få fånganfall) kan du ge hur mycket hö som helst (det är bara bra eftersom hästen då får i sig mycket fibrer vilket håller magen igång). Om du vill vara riktigt säker så kan du t o m skölja höet så får du bort fruktanet (kolhydraten som är största boven till fång och det utlösande ämnet i gräs). ;)

Möjligen kan du ge nåt som förebygger störd tarmflora t ex nån probiotika eller jäst blandat i lite (nån dl) betfor (betfor kan du också skölja och strimla bort det bruna vattnet så får hästen inte i sig melassen som är det enda "lilla farliga" i betfor).

Men även en fånghäst ska ha sina behov tillgodosedda och om höet har dåliga värden måste den få sitt behov tillgodosett från annat håll. Om t ex proteinvärdet är lågt i höet är lusern kanonbra att ge!

Om hästen är i uselt hull trots ganska mycket mat så är det troligt att det handlar om proteinbrist... Och en gammal häst har ett större proteinbehov dessutom.

Senast ändrad:

är hästen avmaskad? kanske tänderna behövs kollas eftersom hon är gammal??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka