Stl på dressyrsadel

C

Contezza

Hej!

Min polle går nu med en allroundsadel i stl 17,5. (kommer ej ihåg märke)

Jag skall köpa en syntetsadel och tänkte då ta och få låna och prova en i samma stl.
Kan han ha en i samma stl tro el kanske han måste ha en mindre el större?
Denna sort kan man välja mellan vid och normal bom.

Calle
Calle

I den sadeln han har nu

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stl på dressyrsadel

Man kan inte avgöra över internet vilken bomvidd din häst ska ha... Framförallt inte utan att veta märke, modell och årsmodell på din nuvarande sadel och utan att veta gradtal och vilket märke du funderar på att köpa...

17,5 är ju bara storleken på sätet i sadeln, det som är intressant är ju hur många gradantal bommen är på sadeln nu har nu, o om den är rak eller böjd..

Hmm men om 17,5 är på sätet hur kan man då veta hur den är under?
Iofs så skall jag prova den först innan jag köper en bäst så!

Men då undrar jag bara om eftersom jag har liten rumpa skulle då 16,5 passa mig bättre om den skulle passa på hans rygg?

Hmm men om 17,5 är på sätet hur kan man då veta hur den är under?
Iofs så skall jag prova den först innan jag köper en bäst så!

Men då undrar jag bara om eftersom jag har liten rumpa skulle då 16,5 passa mig bättre om den skulle passa på hans rygg?

Du måste prova fram en sadel olika storlekar , ta hjälp av en person som kan, det e viktigt att det blir bra för häst och dig , Lycka till

Vad menar du? För att veta bomvidden får du kolla efter en märkning eller mäta gradtalet.
För att veta om du kan ha 16,5 måste du prova 16,5 i det märket som passar hästen. Ta hjälp av en utprovare...

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI