Stillasittande marsvin.

T

Tuloze

Jag har två marsvinshonor på ca: 2 år. De är något :o runda och detta beror framförallt på att de rör sig lite.

Jag har provat det mesta för att de ska bli mer aktiva, dels gjort förändringar i burinredningen
(ställt matskål och lagt hö på varsin sida med huset i mitten som de får hoppa över) byggt små banor och
försökt få dem att "söka" gurkbitar när de är ute osv. de är fortfarande extremt stilla sittande,
rör sig absolut inte i onödan. De verkar nästan lite avtrubbade?

De är för tjocka och det spelar ingen roll om jag drar bort nästan all mat eftersom de inte rör sig så går de inte ner.
Nu är jag orolig för deras hälsa. :(

Någon som har tips så blir jag jätte tacksam!

Sv: Stillasittande marsvin.

Hej!

Testa att göra en liten hage med olika aktiviteter i, i början kommer de säkert sitta stilla och inte röra sig alls, men efter några gånger så,.. till en början vill de bara titta till omgivningen.

Hur mycket väger dom? en del marsvin kan ju vara tunga, stora och robusta i sig själv utan att vara feta.

Vad ger du dom för foder?

MVH Jessica SMF 363 Corona's Marsvin

Tack för ditt svar!

Jag har provat många många gånger med en hage, har kommit på alla möjliga roliga grejer men de sitter bara där jag satt dem o tittar..:crazy:

Den ena är nog rätt stor från grunden, har inte vägt dem (har ingen våg) men borde kanske göra det. Annars är de jätte fina, glansiga i pälsen och ser pigga ut.

De får hö i (nästan) obegräsad mängd, någon matsked med helhavre, och grönsaker två ggr om dagen, persilja, morötter, vitkål, ibland gurka o sallad eller lite äpple (sällsynt) Jag ger dem inte stora mängder men de lägger självklart på hullet eftersom de sitter så stilla.

Det är så tråkigt att de inte vill springa runt o "leka" både för dem och för mig.. om jag ville titta på mina djur hade jag köpt akvariefiskar..:angel:

Jag hade gjort som Coronas_Marsvin skriver, släppt ut de i en liten inhägnad på golvet med mycket att göra, och ett par gömställen.
Ställ skålar här och var med lite grönsaker i, men bara på öppen yta. Då måste de våga sig fram och ut på golvet för att få godiset.
Lämna de en stund, du behöver inte sitta med utan kan gå och se på tv, diska, städa m.m och titta till de lite då och då.

Hur tama är grisarna? Hanterar du dem inte så mycket i vanliga fall så är det nog det första du ska göra. Vänj de vid att bli upplyfta och ompysslade så brukar de bli tryggare i sig.

Vissa marsvin är lugnare än andra, men i stort sett alla tycker om att få springa omkring litegrann så fort de lärt sig att golvet inte är farligt. Eftersom marsvin är bytesdjur är deras instinkt att inte vistas på allt för öppna ytor som är okända.

Edit: Hemma hos mig är köket en favorit, när hunden är borta (han har aldrig lyckats vänja sig vid marsvinen utan ser de som leksaker) får de springa lösa där och det är jättespännande. Under bordet känns det tryggt, likaså i skåpen. Mitt på golvet brukar en bricka stå med grönsaker.
Mina grisar älskar att leka, klättra och utforska. :D

17277653.jpg

17277654.jpg

17277657.jpg

17277655.jpg

Senast ändrad:

Underbara grisar du har! :love:

Jag får helt enkelt prova mer då.. kanske inte provat tillräckligt! :idea:

Jag klappar o gosar med dem varje dag, den ena är jätte tam det har hon varit från dag 1, den andra är mer blyg.

Försöker ha dem ute så ofta det går, men om jag ställer in deras hus i "hagen" så sitter de inne i husen till de släpps in i buren igen, borde jag prova med andra små kojor kanske?

Tack för svaren!

Jag tycker du ska göra en stor bur inte under gräs utan på golvet.
Så har ju massa saker där, det brukar mina marsvin va roligt men jag håller med om att mina är också ganska tjocka men dom rör på sig jag brukar hoppa och så med dem. Fast mest av allt älskar dom att gå i deras bamba ute bur fast där får dom ju knappats nån motion:p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka