M

minnie_

Hallå alla hästvänner,
jag har lite problem med min arabvalack då han inte kan stå stilla när jag sadlar och spänner åt sadelgjorden :smirk: . Han visar inga öron bakåt eller ser på annat sett arg ut, han verkar mest tycka det är obehagligt. När jag flyttar tillbaka honom igen och börjar om så gör han om samma sak igen. När han står uppbunden gör han samma sak, så det spelar ingen roll om han står lös eller inte.
Är det bara att han tycker det är obehagligt eller är det för att sadeln ligger oskönt på honom? :confused:

Hade varit otroligt skönt om jag kunde förstå varför han inte vill ha sadeln på sig, så gå det ju lite fortare att sadla honom också, nu när mörkret faller så snabbt ;)

Alla tips är välkomna! :bump:
Tack på förhand
/hästälskare!

Sv: Stilla!

hmm, jag har en tråd om att min häst ramlar vid sadling
(också arab), jag fick många svar om att araben har en ytligare och känsligare nerv under manen just där man spänner jorden. kanske är så för din totto med? :confused:

Jaha :cry: stackars liten..
men vad har du gjort med din arabpolle för att göra det lindrigare, (om det går menar jag)? För jag antar att han inte kommer att stå stilla hur många gånger jag än backar tillbaka honom eller snurrar, eftersom det är så obehagligt :o

.. konstigt att jag inte hört detta förrut.. :smirk:

TAck !

Spänn gjorden löst på gången när du sadlar. Spänn ytterligare ngt hål när du kommer ut ur stallet. Promenera runt lite och spänn ytterligare ett.

Så här måste jag göra med min arabvalack som har en mild form av sadeltvång.

Prova ett tag och se om det blir bättre. Annars kan det bero på flera faktorer som t ex felinpassad sadel eller att hästen har ont i ryggen.

Håller med Sofian och jag har också en arab med lindrigt sadeltvång, trots välanpassade sadlar. För honom är det själva spännandet av sadelgjorden som är obehagligt. Min försöker att stå stilla eftersom han vet att han ska det, men trampar ofta på stället med frambenen om jag spänt för hårt för fort och ser ut som att han inte får luft, ungefär. Fungerar smärtfritt att göra som Sofian skriver.

/Camilla

vad skönt att få en förklaring på detta!
jag tror att han inte vill stå still när han ser sadeln för han vet vad som väntar...
för när min älskling kom till mig stod han inte stilla heller när jag satt upp, men det fixade vi på nolltid och nu står han lungt och fint.

jag ska göra som ni säger så kommer det säkert att inte bli så obehagligt :p

fortsätt gärna berätta hur era arabkompisar är att sadla :angel:

/M

Araben jag red förut hade oxå tendenser till sadeltvång. Fick oxå veta att det troligen berodde på den där nerven, allt funkade fint om man tog de försiktigt. Reagerade hon iaf så var det bara att sitta av och lägga om sadeln och greja lite. Hon reagerade ofta värst i samband med brunst.

Nuvarande araben har oxå visat lite tendenser på det där vid ett tillfälle, så det är väl bara att ta hänsyn till den där nerven om det nu är den som spökar.
Är ju inte direkt besvärligt på nå vis :)

jaha, nu gick det upp ett ljus för mig.. som jag tidigare skrev ramlar min pålle vid sadling, och jag har börjat sadlat ute... funkar mycket bättre.
igår när jag borstade ryggen reagerade han starkt.. jag klämde på ryggen, nu Har han ont!! precis där sadeln slutar
Min häst har stått och musklat av sig hos förra äg, jag köpte honom för ca 6 veckor sedan. började skritta med honom i skogen första tiden.
Jag har pga min rädsla för att åka av tagit det väldigt lugnt.
sen slog det mig att om musklerna nu är borta sitter ju sadeln på ett annorlunda sätt.han är nu också lite tunn.
så nu ska jag fodra upp och sedan muskla honom från marken
har din pålle annorlunda kropp nu än förut?
kanske han är rundare eller smalare efter betet? sen är det ju pälsfällning nu, jag har täckat min nu pga ryggen.

vi får lycka till oss :banana:

Hej allihopa! Har läst era inlägg om svårsadlade araber. Mitt halvblodssto är lite svårsadlat, eller rättare sagt hon vill inte stå still. Sadlarna är nogrant utprovade av sadelutprovare och passar jättebra, hon går super med dom. Men problemet är att när jag kommer med sadeln in i boxen och håller upp den för att lägga den på ryggen så börjar hon trampa runt osv. När hon tillslut stannar vid boxdörren, oftast för att kolla ut vad som händer, så börjar hon trampa med frambenen, ibland även "gräva" med hoven.. Hon visar absolut inga tecken på smärta, att sadeln är obekväm eller liknande, det är mer som att hon är ivrig på att få komma ut och ridas (hon älskar att röra på sig, har svårt i allmänhet att stå stilla. Även när jag borstar och hon inte har ngt att göra. Går bättre om man ger henne hö under tiden, men tvivlar på att hö hjälper vid sadling, + att jag oftast tränsar först, och då kan hon inte äta samtidigt som jag sadlar.) Numera brukar ngn få hålla i henne på gången när jag sadlar, men det är ju lite besvärligt.. Hon krafsar även då lite med hoven, men jag försöker vänja av henne vid det, hon gjorde så i boxen direkt efter att vi köpt henne, troligtvis har hon gjort så hos förra ägaren. Någon som har något bra tips för att få henne att stå still? Har även provar att knyta upp henne, men som sagt, hon vänder och vrider iaf.. Det är som att hon har myror i kroppen! (även i mulen ibland :crazy: :smirk: :p )

Hej igen!
Han går ju fortfarande omkring lite, men om man går lite med honom och sedan spänner märker jag att det går bättre :d
Det känns faktist som om han ville berätta det för mig förrut men jag förstod inte, och nu så när jag förstår så har vi faktist fått en finare kontakt :)

Ha det bäst :bump:

Fortsätt att skriva på! :)
Skriv gärna några rader om era araber (om vad som helst menar jag!)
:banana:

Kram!

Hej

Jag har ett sätt som fungera bra...men det ta tålamod från er.

Mest hästar som trappa, slang huvud, kan inte stå stilla, mm. har lärt såna beteende från t ex. tidigare ägare som slängde up sadel sen spänat det utom varning, för många hästar detta kan vara skrämmade med tänkade att dem är klaustrofobik djur som vill inte känna "fångat". Det kan vara så enkelt att dem mesta inte har smärta (vissa kan har) men är bara rädd för det eller att dem har haft smärta någon tid för läge sen och vänta att det kommer tillbaks och det har blivit ett repetition. Dem har aldrig lärt att vara sadlat på den "rätta sätt". Jag ser det kanska ofta och husse/matte tycker sånt är livet, min häst är har myror i bralar, Dem är van att hästen går runt och till slut är hästen sadlat. Eller att matte kommer mot hästen med sadeln över sitt huvud för at slänga upp den på ryggen som en björn. Man dem har inte taget tid att fixa problemet. Hade en granne som hade en häst som trampade när hon skulle sadla. Det var så enkelt att det var hur hon kom med sadeln som en björn som hästen tyckte var obehagligt. Jag lärde henne att slänga upp det på en annat sätt. Så var det klart. Men inte alla har varit så lätt. Det är mycket mer till detta här men jag ska skriva en "kort" sammanfattning. Ursäkta min grammatik.:o

Sofian hade rätt, men går lite längre bak. Till när du kommer med sadel. Sätt ner sadel fram för hästen låt henne/han lukta den när han är bekvämt med detta och står still och är avslappnat börja med saddel padden. Rubba honom med det slänga det över honom, låt honom lukta det sen slänga det över honom igen. Över hela kroppen. Om du ser att han börjar "trampa" och tycker att det är obehaglig. sakta ner och går bak ett steg. Tills han är bekväm med det sen ta av det och rubba han med dina händer eller bårsta honom. Sen börja om igen, när allt går bra, DÅ får du sätta sadel på honom utan att spänna det. Så fort han står lungt ta av sadel och låt honom står och tänker på saken. Gör detta ett par gånger så att han själv mår bra av detta. När han kan har sadel på sig och är lungt, ta ditt hand och snällt rubba honom var gjorden bruka ligga, fuska som du ska ta gjorden MEN INTE GÖRA DET. Tills han står lungt. Om han står lungt med sadel på bårsta honom någon annan stans. så att detta med sadling blir riktig mysig.
När du ska sätta gjorden runt spänna det bara så att sadeln sätter i plats utan att ramla av. Går runt så att han röra sig lite. Dem som kan med NH, kan leka lite. När han är lungt och det är tid att spänna mer. Titta hur han andas. Börja andas med honom så att ni har samma rytm. SEN dra du up spänning i samma takt, lungt och SAKTA ner han (ni) andas ut. Börja med ett hål i taget.
Om ni följa detta och ni är inte rädda att backa ett eller två steg (ni ser det om ni behöver, alltid titta på hästens kropspråk) ni kan klara av detta i ett eller två sessioner.

Nu hoppas att jag har inte glömt någonting. Lite stressad med tid. Och hoppas att jag var inte för "lång vindig". Säga till om det är någonting ni inte förstår. Lycka till.

Pröva med att flytta henns bakdel :) som hon håller på nu, då får hon göra som hon vill, tex det där med att skrapa hoven. gör dom det, flytta direkt på bakdelen. Lovar att tillslut kommer du ha en pålle som står blixt stilla :) för på det sättet visar du att det är DU som är dominant, & du har genast tagit bort hennes enda flyktväg :)

Har haft samma problem.
Men nu är det mycket bättre. Det där med att hästarna kan ha dåliga erfarenheter av sadling och egentligen inte har ont utan bara förutsätter att det ska göra ont, håller jag helt med om. Tror att fallet var så för min arab.

Han började gå omkring o slå med hovarna så fort jag kom inom synhåll med sadeln. Han avskydde den verkligen.

Fick börja från grunden. La sadeln mitt på planen när jag skulle träna. Sedan körde jag lite olika övningar å så fort han visade minsta intresse för sadeln som låg där på backen fick han gå fram och titta. Om han bara ville titta å inte stå still bredvid den fick han fortsätta jobba runt om. ( Ungefär samma princip som vid lastträning) Tillsist stannade han och verkligen nosade på den. Då fick han stå. Mycke friendly game. (" Nose, neck mabye the feet") På det sättet lärde han sig att sadel = vila. Han kunde känna sig trygg.

Sedan när jag väl skulle upp med sadeln, började jag med att lägga den på halsen (mycke smek) sedan över manken osv..
När den väl låg på plats stog hästen stilla med öronen framåt.
Det svåraste va egentligen att få honom att lita på jorden. Tog den och höll den som om att jag skulle spänna men gjorde inte det, hans öron låg bakåt. Började knacka med handen under sadeljorden (på honom alltså) inte för att det skulle göra ont, utan för att det skulle kännas konstigt och obehagligt. Sedan smekte jag honom på samma ställe och på halsen, detta för att han verkligen skulle känna skillnad mellan det som var obehagligt och skönt. Nu när hans öron var framåt kunde jag börja att dra det första hålet. Så fort han började visa det minsta lilla att lägga öronen, slutade jag genast att dra och började jag knacka för att sedan övergå till att smeka. När öronen var framåt igen började jag dra osv. osv... Det viktiga här är att inte spänna ngt hål så länge öronen är bakåt. Kan ta lång tid i början, men jag lovar, trägen vinner;) Nu står han i hagen lös och jag kan sadla honom utan problem så länge jag inte bara kastar upp den och tok-drar. Lungt och fint å ett hål i taget. Som P.P sa när man sadlar ska man göra det "Gently as a hug" Kan vara bra att tänka på!

Jamen precis :) Dessutom väldigt viktigt att man inte är stressad, för det känner ju hästarna direkt också :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag har en stor valack på 15 år som är världens snällaste och hur mysig som helst. Men vi har även ett litet problem i vardagen...
2
Svar
33
· Visningar
2 904
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 112

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka