Sv: Stilla!
Hej
Jag har ett sätt som fungera bra...men det ta tålamod från er.
Mest hästar som trappa, slang huvud, kan inte stå stilla, mm. har lärt såna beteende från t ex. tidigare ägare som slängde up sadel sen spänat det utom varning, för många hästar detta kan vara skrämmade med tänkade att dem är klaustrofobik djur som vill inte känna "fångat". Det kan vara så enkelt att dem mesta inte har smärta (vissa kan har) men är bara rädd för det eller att dem har haft smärta någon tid för läge sen och vänta att det kommer tillbaks och det har blivit ett repetition. Dem har aldrig lärt att vara sadlat på den "rätta sätt". Jag ser det kanska ofta och husse/matte tycker sånt är livet, min häst är har myror i bralar, Dem är van att hästen går runt och till slut är hästen sadlat. Eller att matte kommer mot hästen med sadeln över sitt huvud för at slänga upp den på ryggen som en björn. Man dem har inte taget tid att fixa problemet. Hade en granne som hade en häst som trampade när hon skulle sadla. Det var så enkelt att det var hur hon kom med sadeln som en björn som hästen tyckte var obehagligt. Jag lärde henne att slänga upp det på en annat sätt. Så var det klart. Men inte alla har varit så lätt. Det är mycket mer till detta här men jag ska skriva en "kort" sammanfattning. Ursäkta min grammatik.
Sofian hade rätt, men går lite längre bak. Till när du kommer med sadel. Sätt ner sadel fram för hästen låt henne/han lukta den när han är bekvämt med detta och står still och är avslappnat börja med saddel padden. Rubba honom med det slänga det över honom, låt honom lukta det sen slänga det över honom igen. Över hela kroppen. Om du ser att han börjar "trampa" och tycker att det är obehaglig. sakta ner och går bak ett steg. Tills han är bekväm med det sen ta av det och rubba han med dina händer eller bårsta honom. Sen börja om igen, när allt går bra, DÅ får du sätta sadel på honom utan att spänna det. Så fort han står lungt ta av sadel och låt honom står och tänker på saken. Gör detta ett par gånger så att han själv mår bra av detta. När han kan har sadel på sig och är lungt, ta ditt hand och snällt rubba honom var gjorden bruka ligga, fuska som du ska ta gjorden MEN INTE GÖRA DET. Tills han står lungt. Om han står lungt med sadel på bårsta honom någon annan stans. så att detta med sadling blir riktig mysig.
När du ska sätta gjorden runt spänna det bara så att sadeln sätter i plats utan att ramla av. Går runt så att han röra sig lite. Dem som kan med NH, kan leka lite. När han är lungt och det är tid att spänna mer. Titta hur han andas. Börja andas med honom så att ni har samma rytm. SEN dra du up spänning i samma takt, lungt och SAKTA ner han (ni) andas ut. Börja med ett hål i taget.
Om ni följa detta och ni är inte rädda att backa ett eller två steg (ni ser det om ni behöver, alltid titta på hästens kropspråk) ni kan klara av detta i ett eller två sessioner.
Nu hoppas att jag har inte glömt någonting. Lite stressad med tid. Och hoppas att jag var inte för "lång vindig". Säga till om det är någonting ni inte förstår. Lycka till.