tjena,
Jag är utbildad domare för stilhoppning och brukar bl.a. dömma stilhoppningschampionat för våra duktiga ponnyryttare.
Jag tänker inte rabbla upp alla bedömningspunkter utan istället säga vad jag brukar titta på, det varierar ju lite från domare till domare även om vi har samma kriterier att utgå ifrån.
1. Rytm och balans - d.v.s ryttarens känsla för rytm, jag vill se en JÄMN galopp utan stora åtgärder som kan störa BALANSEN, inga hårda förhållningar eller överfall innan hinder.
2. Ryttarens position och kroppskontroll - Här vill jag se en ryttare som visar god balans genom att använda sig av lätt sits på transportsträckorna samt att före, över och efter hindret inte överdriva eftergift med vare sig hand eller överliv. hästen skall ha exakt så mycket eftergift i tygeln att den kan sträcka sin hals tillräckligt. INTE ligga på mage eller kasta handen alltså.
3.Attityd - bedöms egentligen först under hur väl samspelt ekipaget är men en ryttare som inte uppträder på ett bra sätt gentemot sin häst för svårt att vinna när jag dömmer.
Det gäller naturligtvis även att ha ordning på utrustningen med väl smörjda saker och i övrigt propert uppträdande.
Sammanfattningsvis så kan jag väl säga att försök att rida som en blandning mellan Marcus Ehnig och Rodrigo Pessoa med en touch av Eddie Macken så blir det nog bra!