Stigläder - vilka är bäst?

Liselott76

Trådstartare
Jag måste köpa nya stigläder - vill ha mjuka, "tunna", som inte "står ut" så mycket - tycker det oftast blir jättetjockt just där spännet sitter..
Jag hade ett par superbra till min gamla syntetsadel - i ena änden var det som en T-koppling, i andra änden var lädret vikt en gång så att det blev en ögla. Man satte fast stiglädren med öglan i stigläderkrampan på sadeln. Sen vek man upp T-kopplingen & stack in i valfritt hål på själva stiglädret.. Finns såna stigläder i läder oxå eller finns dom bara att köpa i syntetvariant?

Sv: Stigläder - vilka är bäst?

Prestige stigläder blir inte tjocka under och de är superbra mjuka och smidiga och otöjbara :love:
Annars finns wintec webbers som du hade med T-spänne i en lädervariant men heter då Bates. Vet tyvärr ej någon som säljer men de som säljer Wintec o Bates borde kunna ta hem sådna åt dig.

Jag tycker Jacsons stigläder med nylonkärna är trevliga. Kostar under 200:- och är tunna, smidiga med håller väldigt bra med rätt omvårdnad. Dessa är dock vanliga och ej med -t-spänne.

Syntets stiglädrerna på Hööks är ju tunna och mjuka. Men det är ju med vanlig "fastsättning".

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nya stigläder till min nya sadel, funderar på webbers, eller ja, sånna där med t-spännen helt enkelt :p Men vilka är bra...
Svar
3
· Visningar
803
Senast: Bison
·
Utrustning Smort och donat och fixat med nya sadlarna så snart är det dags för premiärridning hemma. Men vissa 'problem' har uppstått... 1...
Svar
5
· Visningar
992
Utrustning Jag är på jakt efter tunna och mjuka stigläder då de jag (CH, dubbelsydda med nylonförstärkning) har ger en stor "bulle" på sadeln...
Svar
17
· Visningar
1 529
Senast: Septicemia
·
H
Utrustning Hjälp mig att hitta såna! Jag rider islandshäst och där används dena typ av stigläder ofta. Jag var i helgen på NM för islandshästar...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: joneya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka