Stigbyglar och Hjälmar

Jate Volim

Trådstartare
Jag sitter och funderar så här på kvällskvisten och blir inte klok :eek: Jag behöver hjälp, även om det inte är akut.

Jag behöver stigbyglar, 2 par hopp+dressyr och dito hjälmar. Stigbyglar är jag helt ute och vimsar på då jag helt enkelt alltid använt de som följer med sadlarna :angel: Skulle gärna vilja ha lite tips på vilka som är bra, fördelar och nackdelar m.m. m.m. Och till dressyr! Vad i herrans namn har man för stigbyglar då. Jag är ju för det lite klassiska och stilrena inom dressyren och vill inte ha en massa blått och gummi och konstiga finesser som syns. Vad återstår då?

Hjälmar är lika svårt. Jag har tittat på den här Carbon Gel-hjälmen som ligger runt 3000 om jag minns rätt och gillar den skarpt i brunt. Dock är övrig utrustning svart så därför går den bort. Charles Owen har ju rätt fina men tkr egentligen att 3000 är mkt för en hjälm. I dressyren är samma problem som ovan, vill ha ngt klassiskt snyggt och stilrent men är trött på "det gamla vanliga" och har svårt att hitta ngt bra. Kanske Euro-Lites de är ju bra i pris... Fast rätt trista de med egentligen och kanske lite mkt hopp?

Hjälp snälla!

(Moderator: Jag vet att det är "greninriktat" men jag tyckte att det verkade bättre att lägga en tråd här än att lägga ut två st (en på hopp och en på dress) flytta den gärna om du inte håller med mig.)

Sv: Stigbyglar och Hjälmar

Är du verkligen säker på att du behöver 2 olika hjälmar när du rider hopp eller dressyr? Och så dyra? Jag skulle hellre ha satsat på en riktigt bra hjälm som passar! Men sen bryr jag ju mig inte så mycke om tävlingar och sånt :)

Nej egentligen inte men jag tycker att det är svårt att hitta en hjälm som passar båda och jag vill inte tävla dress i hopphjälm :crazy:

Ingen som har nga bra tips?

Jag tycker iofs att det ser helt okej ut att tävla dressyr i en CO-hjälm. Är du mest ute och tävlar dressyr eller hoppning?

Angående stigbyglar tycker jag att de ledade är överlägsna. Jag har ett par från Mark Todd (Sprengerkopior), som är jättebra. Vad jag förstått ska originalet vara ännu bättre, så har du pengar så kanske det kan vara värt att lägga pengar på dem.
I dressyren tycker jag man klarar sig bra med vanliga traditionella stigbyglar utan säkerhetsfunktioner.

Jag har stigbyglar med svikt både till dressyr och hoppning.
Väldigt bra för knäna :)

Har JW hjälm både när jag hoppar och dressyrar. Superskön hjälm :love:

Jag skulle köpt en klassisk svart charles owen hjälm med läderband. De är sjukt snygga och både hopp och dreswsyrhjälmar (har sett många som tävlar både hopp och dressyr med dom) Underbara aatt ha på sig dessutom.

Sprenger är bäst som stigbyglar :d Absolut värda priset. Tycker man kan ha den gamla modellen (ej BB) även på en dressyrsadel :D

Eftersom du verkar vara beredd på att lägga ganska mycket pengar på en hjälm, så hade jag satsat på en mips-hjälm. Om du inte tycker att den passar som dressyrhjälm så rekomderar jag en Jacson Lyx (499:- på Citygross).

Som säkerhetsstigbygel väljer jag KwickOut, och till dressyren tycker jag de som ser ut som vanliga fillis men som har en fotplatta som kan vinklas är suveräna.

Som säkerhetsstigbygel väljer jag KwickOut, och till dressyren tycker jag de som ser ut som vanliga fillis men som har en fotplatta som kan vinklas är suveräna.

Kwick-Out är ju rätt smarta som dressyrstigbyglar iom att de har ett stilrent, klassiskt utseende (=syns inte att det är säkerhetsstigbyglar) men ändå har en bra säkerhetsfunktion :)

Dressyr kan man väl ha helt vanliga stigbyglar till? Annars är nog Kwick Out de som ser mest vanliga ut.
Jag är nog den enda som inte gillar Sprengers stigbyglar :angel: Tycker inte alls om att de böjer sig, man får inte samma stöd då.
Jag har plaststigbyglar med bred fotplatta och antiglid platta från Mark Todd, de är super!

Som sagt tycker jag man kan ha CO gamla John Withaker (kommer inte ihåg vad den heter nu...) till både dressyr och hoppning.
Annars har Champion en som heter Delux som är lite tunnare och mer dressyrmodell fast med läderband. Riktigt fin :)

Okej, CO? Vilken är det? Kanske är helt väck just nu men jag är trött och hjälmar är verkligen inget jag kan särskilt bra :)

Just nu är jag faktiskt inte ute och tävlar alls :D
Jag har en 3-åring, en 4-åring, en 4-årig travhäst och en utlånad ponny så det blir inte tävling förrän tidigast nästa år men iaf :)

Annars är det dressyr jag rider men hoppar en del också (fast har blivit lite feg så inte särskilt högt längre).

Tack för dina svar och kom gärna med fler tips om ngt dyker upp!

Mvh Jate Volim

Okej, det låter faktiskt suveränt då mina knän är de sämsta knän som sett dagen ljus :crazy: Kan inte rida hoppning pga att jag får fruktansvärt ont av att rida i korta läder.

JW's hjälmar ska jag kika lite mer på men de modeller jag har sett tkr jag passar bäst till hopp, men som sagt ska kika mer :)

Tack!

Okej, CO = Charles Owen begriper jag ju nu efter en kopp kaffe:D De ska jag också kika mer på. Dock tkr jag att de svarta m. bruna läderremmar känns väl mkt hopp men kanske finns med svarta remmar?

Sprengers stigbyglar har jag hört gott om, sådana kanske det kan bli till hoppsadeln om inte annat. Dock rider jag ju inte mkt i den mer än när jag rider unghäst och är tvungen (som jag tidigare nämnde pga knäna) så priset har ju betydelse där :)

Tack för svar!

Kwick Out har jag aldrig hört talas om men det låter ju bra :D Helt klart värt en liten koll. Mips-hjälmen verkar ju suverän, den kostar ju som du säger men...ja, den kanske kan vara värd pengarna :)

Jacsonhjälmen har jag inte sett men ska absolut kika på den. City Gross nästa :D Mkt bra tips ifall det blir en mips då jag kanske inte har råd att köpa 2 st hjälmar i den prisklassen!

Tackar för hjälpen!

Det är inte denna "äkta" Carbon Gelen som jag menar:D Väl dyrt med 15 000;- Mipsen är i acceptabel prisklass men INTE mer än så.

Det finns dock andra modeller av CG för mellan 3-5000 som jag gillar. Tror att den jag kärade ner mig i är från Jacson och ligger runt 3-4000;- Dock är den ju lite mkt hopp varför jag blev lite tveksam.

Jag kan tänka mig att köpa en lite dyrare och en billigare hjälm och Carbon Gelen är jag kär i. Tyvärr känns det trist att lägga så mkt pengar på en "hopphjälm" när jag mest tänkt tävla dressyr.

Hittar jag dock en jättefin dressyrhjälm till billig penning dvs typ den på City Gross eller i prisklass med Euro Lite så lär det nog bli en Carbon Gel trots allt. Fast MIPS och JW lockar ju en del :angel: Charles Owen är också fina :) Svårt det här :crazy:

Dressyr kan man väl ha helt vanliga stigbyglar till? Annars är nog Kwick Out de som ser mest vanliga ut.

Okej, en till som tipsar om dem. Måste vara ett tecken :D

Jag är nog den enda som inte gillar Sprengers stigbyglar Tycker inte alls om att de böjer sig, man får inte samma stöd då.
Jag har plaststigbyglar med bred fotplatta och antiglid platta från Mark Todd, de är super!

Ok, kanske ska man låna ngns Sprenger då för att se om jag trivs?

Som sagt tycker jag man kan ha CO gamla John Withaker (kommer inte ihåg vad den heter nu...) till både dressyr och hoppning.
Annars har Champion en som heter Delux som är lite tunnare och mer dressyrmodell fast med läderband. Riktigt fin

Okej, ska kika lite på detta. Sitter på jobbet nu så jag har inte riktigt tid att studera produkterna samtidigt som jag svarar :mad: Men Champion, vad är det? Är det de vanliga sammetshjälmarna eller ngt nytt och okänt? Dålig koll :crazy:

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
798
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Utrustning Hur mycket töjer sig Charles Owen hjälmarna? Fick AYR 8 i julklapp men den var lite stor så var och bytta den idag, men blev så vellig...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka