Stigbygelplattor och pad?

Frokennordberg

Trådstartare
Ni vet de där stigbygelplattorna i metall, som ser ut som små rivjärn?

Får man lov att ha sådana när man tävlar dressyr? Försökte hitta något om det i TR men står ju bara stigbyglar liksom. Hittade inget om det här på buke heller tyvärr. Det är alltså sådana här jag menar:

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/prod250/4280.jpg

Sen, har jag tolkat TR rätt i att jag får lov att ha en typ kilpadd under sadeln?

Kommer troligen inte att ha hans egen sadel på tävlingen utan en dressyrsadel. Förhoppningsvis kan jag sno en av de andra som jag vet ligger bra, men skall bägge ridas i samma omgång måste jag ta en annan. Den som satt bäst av de vi tittade på idag (har några till att prova dock) var liiiiiite tippig bak så behöver en pad. Av vad jag förstod är det bara dämpning mellan sadel och ryttare som inte är tillåtet.

Förstod jag det rätt? :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stigbygelplattor och pad?

Gött!

Jag är novis på det här med dressyrtävlingar, och även om jag är läskunnig och kan bläddra i TR innebär det inte alltid att jag förstår det rätt.. :S
Sen så är jag lite extra nervös att komma in med nån detalj jag inte får ha, för det är ju fler restriktioner inom dressyren än hoppningen.

Vet knappt om jag vågar ha min gråa kavaj på banan... ;)

Tack så mycket för svaret!
 
Senast ändrad:
Sv: Stigbygelplattor och pad?

Vet knappt om jag vågar ha min gråa kavaj på banan... ;)
Min inhyrda tävlingspilot (hoppinriktad och ska tävla hästen i hoppning, men får även fixa de första dressyrstarterna) tävlar dressyr i samma gråa kavaj som hon har i hoppningen. Tycker det är snyggt med grå kavaj, sticker ut lite från mängden. Har en annan kompis som tävlat i grå kavaj och det såg bra ut.

32248428.jpg
 
Sv: Stigbygelplattor och pad?

Det är bara snyggt med dressyrsaker som sticker ut, jag tävlar i en blå Animokavaj, dvs. ren hoppkavaj.
Jättesnyggt med grå kavaj i dressyren ;)

Som tidigare även skrev är rivjärnsplattorna godkända i dressyren. Jag har allafall sett flera som använt det :)
 
Sv: Stigbygelplattor och pad?

+ Jempa

Vad skönt! Då blir det troligtvis den gråa i alla fall, nu när jag hör att man inte blir hängd för det ;)
Har tävlat i den på klubbtävling men det känns som det är en tävling för sig. Fick ju förvisso kommentaren "snyggt matchat" så vi hoppas det fortsätter på den vägen!

Snygg häst förresten, Jempa! Din eller kompisens häst?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Årets Nobelpris
  • Unga brottslingar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp