M

majja22

Min häst har fått ett sticksår på kotbenet hb, det är en ficka på ca 1,5-2 cm åt ena sidan (höger, sett framifrån). Hon var svullen på utsidan mellan kota och hov de första 2 dagarna, men den gick ner efter att jag lagt spritbandage. Jag spolar rent med koksaltlösning och har i streptocillinsalva i såret, och det varar inte och har inte heller gjort. Ingen feber har hon, dock markerar hon lite lite i trav. Pigg o glad.

Jag ringde vet. här, som inte tyckte det verkade vara någon fara eftersom det inte varar och hon inte har feber.

Men nu börjar jag ändå bli orolig, sticksår kan ju vara väldigt förrädiska! Hon fick stelkramp i januari, räcker verkligen det?
Har suttit och läst lite för mycket på nätet nu om sticksår och stelkramp och blir jätteorolig :crazy:
Vad skulle ni gjort, tagit ett djupt andetag, eller bett vet. komma ut pronto?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sticksår

Hejsan!

Eftersom att svullnaden har gått ner, hon inte har feber och endast markerar lite så skulle jag nog avvakta precis som din veterinär tycker.

Du har ju gjort det man ska i och med spritbandage, rengöring och sedan supermedlet streptocillin på det. Mer än så kan man ju egentligen inte göra.

Så länge som hon inte får feber, svullad tillbaka eller annat i allmäntillståndet som förändras så skulle jag vänta och se.

Stelkrampen borde räcka, pratade med vår veterinär ang vaccinering häromdagen och hon sa att stelkramp är verksamt 3 år, vi har haft lite olika, ibland varannat, ibland varje.

Så.. avvakta du, fast jag vet ju hur orolig man blir, för sticksår kan ju vara jobbiga. Men eftersom Lady blir bättre så är det säkert helt rätt att vänta.

Hej på dig ;)

Tack, nu blev jag lite lugnare. Jag avvaktar och har lite is i magen *svårt*.
Jag fattar inte vad hon pysslar med riktigt, det var ju inte längesen hon blev ihopsydd på höften. Inte meningen att man ska få lugn och ro, och trist med avbrott i ridningen. Igen :crazy:
Men hon verkar inte störas av såret så värst, hon rejsar och busar i hagen, och hon reagerar inte när jag kör in sprutorna i såret (använder medicinspruta till koksaltet )

Och jag håller fortfarande tummarna jättehårt för Crusse, inför tisdag (det var tisdag va? *fiskpinneminne*)

Vet precis hur det är när man är orolig, man vill få bekräftat att man gör rätt trots att man egentligen vet att det är helt rätt man gjort.

Eftersom att hon inte verkar störd av såret, inte är svullen längre och ingen feber så tror jag absolut att det inte är någon fara. Bara att tvätta rent och hålla koll, precis så som du gör.
Du har ju till och med pratat med en vet som tyckte precis lika. Så, jag tror du kan sova lugnt. Att hon markerar lite, det är väl inte ovanligt att dom kan göra av ett sår. En del är ju mer känsliga än andra. Så länge det inte blir värre så skulle jag ha avvaktat.

Det är ju en himla otur ni har.. Hoppas att hon fortsätter att repa sig från det! Vi håller tummarna här och tänker på er.

Yes, på tisdag då blir det platådojjor för Crusse. Hoppas på att det ska vara till hjälp. Tänk om det kunde vara så enkelt! Det vore ju nästan för bra! Antar att det tar någon dag för honom att vänja sig att gå med dom, men ska rapportera så fort jag fått på dom skorna.

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 800
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: Varmblod90
·
Hästvård Försöker jag här. Min treåring har inte gjort någonting ännu. Det började med en hård liten svullnad på utsidan av vänster bakkota. Ett...
Svar
1
· Visningar
1 882
Senast: Masse
·
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 717
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama