Petruska
Trådstartare
Jag brukar ha köksfönstret fullt av pelargoner som jag tror heter Prins Nikolai varje sommar. De växer gärna på ett sätt som passar bra i mitt fönster, och hela fönstret täcks av grönska och vita blommor. Jag låter dem bli höga och smala som rankor. Det är väldigt fint. Jag såg det i ett kaféfönster för några år sedan, och är väldigt glad att jag får till det lika fint hemma.
Men nu har jag haft samma plantor i åratal och beskurit dem gång på gång i samband med vintringen, och de börjar bli rätt fula, faktiskt. Så då tänkte jag att kanske kan börja om på ny kula genom att ta sticklingar.
Hur gör man när man tar sticklingar av pelargoner? Ska jag klippa av små skott och ställa dem i vatten, eller plantera direkt? Ställs det några särskilda krav på jorden i så fall?
Finns det något annat jag bör tänka på?
Men nu har jag haft samma plantor i åratal och beskurit dem gång på gång i samband med vintringen, och de börjar bli rätt fula, faktiskt. Så då tänkte jag att kanske kan börja om på ny kula genom att ta sticklingar.
Hur gör man när man tar sticklingar av pelargoner? Ska jag klippa av små skott och ställa dem i vatten, eller plantera direkt? Ställs det några särskilda krav på jorden i så fall?
Finns det något annat jag bör tänka på?