Stenvård ?

Michellan95

Trådstartare
Vi har i badrummet en mycket opraktiskt bänk i sten som har blivit så ful av tvålen.

Badrummet renoverade -16 av förra ägarna så jag antar att den är sen dess. Vi vet inte hur vi ska ta hand om den (uppenbarligen) och nu är den fläckig och ful. Vad gör vi? Oljar den? Slänger ut den?

BD8B5FCA-99DC-45B6-9CCB-3AB1A1FD2042.jpeg
 
Det finns olja för sten. Googla stenolja. Lägg på, vänta en stund och torka bort överfölödet. Gör så nån gång i veckan en period, och se om det blir en jämnare färg.
Jag har använt det till betongskivor och liknande. Kuskade runt till X antal affärer, men det är ingen storsäljare, så jag handlade på nätet.
Lycka till!
 
Det finns olja för sten. Googla stenolja. Lägg på, vänta en stund och torka bort överfölödet. Gör så nån gång i veckan en period, och se om det blir en jämnare färg.
Jag har använt det till betongskivor och liknande. Kuskade runt till X antal affärer, men det är ingen storsäljare, så jag handlade på nätet.
Lycka till!
Jag googlade stenolja och de flesta stenoljorna jag hittade var vanlig linolja men mycket dyrare. Linolja och paraffinolja är det som oftast använts till att behandla sten, den stora skillnaden är att linolja torkar (långsamt) medans paraffinolja är en icke-torkande olja. Om det är bra med en torkande olja eller ej är svårt, paraffinoljan kräver nog att man oljar något oftare men är å andra sidan lättare att rengöra om det skulle behövas och gulnar inte.

Fördelen med att köpa oljan direkt och inte ompackad som stenolja är förutom priset att man vet exakt vad flaskan innehåller och kan köpa i livsmedelskvalitet.
 
Du råkar inte ha symaskinsolja hemma eller?
Jag har använt det i många år till att olja in fönsterbänkar i olika stenmaterial/marmor osv (efter att ha tvättat med grönsåpa). Fungerar fint. Inga har dock varit så slitna som din bänk är, dessvärre.
 
Tack alla! Är ledig från jobbet imorgon så då kanske vi kan ta oss en tripp och leta på paraffinolja.
Barnen som är de största bovarna till slabbandet på bänken får kanske börja använda den andra toaletten som har ett vanligt handfat.
 
Tack alla! Är ledig från jobbet imorgon så då kanske vi kan ta oss en tripp och leta på paraffinolja.
Barnen som är de största bovarna till slabbandet på bänken får kanske börja använda den andra toaletten som har ett vanligt handfat.
Har du barn kanske du har barnolja hemma? Det är paraffinolja.
 
Olja går in i stenen, om den inte är lackad eller ytbehandlad på annat sätt, och kan missfärga den ytterligare. Det bästa är att slipa om den, det finns stensliperier som borde kunna göra sådant. men det kan ju vara praktiskt omöjligt.
Fläckarna är frätskador som uppkommit genom att något med lågt pH har stått/legat där.
 
Det finns olja för sten. Googla stenolja. Lägg på, vänta en stund och torka bort överfölödet. Gör så nån gång i veckan en period, och se om det blir en jämnare färg.
Jag har använt det till betongskivor och liknande. Kuskade runt till X antal affärer, men det är ingen storsäljare, så jag handlade på nätet.
Lycka till!

OT.
Vi har betongskivor i köket som fått en del fläckar, funkar stenolja även till det?
 
Olja går in i stenen, om den inte är lackad eller ytbehandlad på annat sätt, och kan missfärga den ytterligare. Det bästa är att slipa om den, det finns stensliperier som borde kunna göra sådant. men det kan ju vara praktiskt omöjligt.
Fläckarna är frätskador som uppkommit genom att något med lågt pH har stått/legat där.
Tvål och vatten. Det är det enda som har varit där och det är jag medveten om då vi inte alls har skött stenen :o
 
Tvål och vatten. Det är det enda som har varit där och det är jag medveten om då vi inte alls har skött stenen :o

Det är inte lätt att veta : ) . Det verkar som att tvål kan ge skador på kalksten som inte är ytbehandlad också om man låter det "torka in". Jag har sett något liknande i ett badrum med öländsk kalksten, men då var det råa ytor som inte var behandlade och syntes inte så väl eftersom stenen var ljusare grå. Det är ju uppenbarligen något i tvålvattnet som reagerar med stenen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
718
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 170
Senast: kolblakkur
·
Övr. Djur Hittade precis en skittorr groda eller padda i en kruka men vid en närmare titt så lever den, om än knappt. Vad fan gör jag?! Har lagt...
2
Svar
22
· Visningar
3 015
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp