Stenhård i munnen!

G

Gemel

Jag har en 14 årig ponny som var skadad när jag fick henne. Hon han läka sedan red jag henne i 2 månader sedan blev hon halt igen. Hon bröt griffelbenet. Hon fick vila i 4 månaders tid¨. Och nu har jag satt igång henne och hon är hemskt stenhård i munnen jag jobbar lösgörnade varenda dag. Ute i skogen, på fälten, på banan. Men hon är stelsom en pinne. Och det gör mej stumm i handen. Jag vet inye vad jag ska göra med henne. Hon är så jätte fin. Snälla hjälp! :(

Sv: Stenhård i munnen!

Har du kollat igenom din häst med t.ex. en kiropraktor eller equiterapeut efter att den varit skadad? Många hästar som har ont går och snedbelastar för att inte utsätta det skadade området med alltför mycket vikt och detta gör att de blir sneda i kroppen.

Jag skulle också kolla upp så att hon var i övrigt frisk:)

Sen får du jobba som du gör med en massa lösgörande övningar och vägra bli stark i handen trots att hon drar i dig. Du kan aldrig vinna en dragkamp mot en häst;P

Tips på övningar: Framdelsvändningar (inte in absurdum dåra^^), skänkelvikningar, jättemycket övergångar och tempoväxlingar!

Rider du för någon tränare?

jobba vidare som du gör nu, gör små hjälper hela tiden.
se till att hon blir uppmärksam på vad du gör och vill, mycket öppna och "omvänd öppna".
och framförallt, se till att hon tycker det är kul, se till att det jämt händer något.
så att du inte hela tiden går på spåret, uten volter och oliak ridvägar. :D

Tkr oxå det är ide att ta ut en ET, har de varit halta längre perioder börjar de ofta att belasta fel, och det är väldigt svårt att få bort genom ridning..

Tänk också på att eftersom hästen stått så länge så orkar den inte så mycket.
En skada (och operation?) tar ganska mycket på hästen och vissa hästar tappar rätt mycket muskler och ork på den tiden.
Nu vet jag ju inte hur länge sedan det var hästen började ridas igång, men du kan ju inte förvänta dig att hästen ska gå i en mjuk och fin form direkt. Det tar tid.

Att kolla med ET kan ju också vara en bra idé. Stora hältor skapar ofta andra problem.
Även sadeln kan vara bra att kolla upp. En häst i vila är inte likadan i ryggen som en välmusklad häst.

börja med små tygel hjälper, även om de inte går igenom till en början, för ju mer stöd du erbjuder desto mer kan ponnyn hänga tillbaka, om inte du håller emot så finns det inget att hänga i sas. Sen så får du nog räkna med att skritta någon månad för att få igenom det nya sättet att kommunisera på, funkar det inte i skritt så kan du nog räkna med att det inte kommer att funka vare sig i trav eller ngn annan gångart heller,lirka/vibrera försiktigt o mjukt då du får motstånd för att få hästen att ge efter o slappna av i stället

Nu är jag tråkig - igen
Kolla upp hästen, gärna ET som andra har tipsat om.

TA HJÄLP AV EN TRÄNARE!

Hästar som är hårda och okänsliga behöver få en liten kick att hörrö lyssna..
Att sitta och små be (småhjälper) hela tiden kommer gör att hästen tills lu är så van att ryttaren hela tiden sitter och små ber om att sakta ner att den till slut skiter i det och drar på istället.

Lyssnar inte hästen på 2 försök första försöket hej du lyssna..... oki kanske var det jag som var otydlig?? prova igen hej hej lyssna på mig nu.. händer inget här så ta tag i ryck i ena tygeln så det blir ett häftigt tryck så du äcker hästen från sin dvala.

AJ tänker hästen vad vill du??? du har lyckats fått uppmärksamhet.. nästa gång du ber om att hästen ska lyssna på en förhållning och den inte reagerar gör samam sak..Jag ahr aldrig stött på en häst som inte detta funkat på.

Hellre hårt och kort ryck än att man sitter och småkramar i 1 timme med tygeln!
Samma som med skänkeln krama om hästen när du vill att den ska öka ökar den bli passiv sitt inte och krama om hela tiden för till slut tänker hästen. Spelar ju ingen roill hur mkt jag ökar så sitter ryttaren och kräver mer mer mer hela tiden och till slut blir hästen skänkeldöv!

Jobba mkt med stanna komma fram i skritt , stanna komma fram i skritt gör så minst 10 minuter varje ridpass så kommer du till slut få en mkt känslig häst... Betsla INTE upp!!!

de hästar jag har stött på som har varit som ts häst, har det fungerat med att anv små hjälper och anledningen till att de stängt av och blivit hårda är just för att ryttaren har hållt i för mkt och anv för stora/hårda hjälper och de vill helt enkelt inte vara med längre, men när man börjat anv små mjuka hjälper så behöver de inte längre gå och spänna sig/vara rädd om sin mun. Man vill ju inte att hästen ska ge efter för att man måste ta i och ger de efter för att man tagit i så har man troligen inte fått den rätta sökningen fram till bettet, utan att de bara knäcker av i nacken

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 867
Senast: Habina
·
Kropp & Själ I söndags var jag med om något mycket läskigt och har försökt googla på det men det verkar vara så ovanligt att jag väljer att göra en...
Svar
12
· Visningar
5 951
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama